مدیر شبکه دو در دیدار با معاون صنایع دستی چه گفت؟

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و مدیر شبکه دو سیما با تأکید بر لزوم همکاری این دو مرکز در نشست خبری مجموعه «دست آفریده‌ها» با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در نشست خبری «دست آفریده‌ها» که امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تأکید بر لزوم همکاری هر چه بیشتر معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: البته در دوره فعلی شبکه‌های صدا و سیما همکاری خوبی با ما داشتند.

وی به نیاز متقابل سازمان میراث فرهنگی و سازمان صدا و سیما به یکدیگر اشاره کرد و افزود: امروزه سرشت صنایع دستی در حال تغییر است اما تصویر آن هنوز تغییر نکرده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تصویری که تا به امروز صدا و سیما از صنایع دستی نشان داده، تولید بوده اما با توجه به آنکه مشکل امروز صنایع دستی، فروش است به سازمان صدا و سیما پیشنهاد دادیم که بر روی کار مصرف محور مانور دهند و الگوهای صحیح مصرف صنایع دستی ارائه شود.

نامور مطلق ادامه داد: تلاش ما بر این است که الگوهای مصرف صنایع دستی به سمت الگوهای هویتی‌مان سوق داده شود. این کار با تولید مجموعه «دست آفریده‌ها» انجام می‌شود البته شاید در حد مطلوب نباشد.

وی تصریح کرد: می‌خواهیم تصویر صنایع دستی پویایی که پاسخگوی نیاز خانواده‌های ایرانی است را عرضه کنیم. هدف ما از تولید مجموعه «دست آفریده‌ها» ارائه الگوی صحیح خرید، مصرف و استفاده صنایع دستی در معماری داخلی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی در بخش پایانی سخنانش در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای جلوه هر چه بیشتر صنایع دستی در تولیدات داستانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و شبکه‌های خانگی دارید، خاطرنشان کرد: صحبت‌ها در این خصوص با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شده اما هیچ بودجه‌ای برای تبلیغات معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دیده نشده است.

وی به نقش مؤثر سریال «شهرزاد» در ترویج هر چه بیشتر استفاده از زیورآلات سنتی اشاره کرد و گفت: با تولید این سریال کمک شایانی به چرخش اقتصادی هنر زیورآلات سنتی شد.

همچنین، جعفری جلوه مدیر شبکه دوم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از نشست خبری «دست آفریده‌ها» به لزوم حفظ و تداوم حیات صنایع دستی اشاره کرد و اظهار داشت: صنایع دستی یک امر تجملی نبوده و محصولاتی که در قالب آن تولید می‌شوند لوازم زندگی هستند.

وی افزود: صنایع دستی زندگی را در بستر دیروز به سمت فردا می‌برند لذا ادامه حیات صنایع دستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنانش از تبدیل شدن چرخه اقتصادی صنایع دستی به یک چرخه اقتصادی جدی ابراز امیدواری کرد و گفت: می‌توان از صنایع دستی به عنوان یکی از نمادهای مشاغل خانگی یاد کرد. امروزه در شرق آسیا توجه ویژه‌ای به صنایع دستی و مشاغل خانگی می‌شود.

جعفری جلوه ادامه داد: وجه سوم اهمیت تداوم حیات صنایع دستی این است که وقتی از صنایع دستی و هنرهای سنتی سخن به میان می‌آید با هنرهای جدید مواجه می‌شویم و نیازمند یکپارچگی هستیم.

وی تصریح کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی می‌توانند خودشان را به هنرهای جدید تسری بدهند تا این هنرها که از خارج وارد کشور شده‌اند هر چه زودتر با فرهنگ ما انطباق پیدا کرده و بومی شوند.

مدیر شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با توجه به میزان ادامه حیات صنایع دستی، برنامه‌هایی برای ترویج این صنایع تولید می‌کند. البته این برنامه‌ها باید در تمامی بخش‌های کاری صدا و سیما از جمله بخش خبر و تولید آثار داستانی تهیه شوند.

همچنین، داوود سماواتی مدیر اجرایی دومین مجموعه «دست آفریده‌ها» ضمن اشاره به موفقیت سری اول این مجموعه در جلب مخاطب، اظهار داشت: قسمت دوم این مجموعه که در 30 قسمت 20 دقیقه‌ای تولید می‌شود، صنایع دستی استان‌های کرمانشاه، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری، گلستان، کردستان، اردبیل و قزوین را به تصویر می‌کشد. این مجموعه تفاوت‌هایی از نظر کارگردانی و محتوا با سری اول مجموعه «دست آفریده‌ها» دارد.

وی افزود: هم اکنون 14 کارگردان زن و مرد با دومین سری مجموعه «دست آفریده‌ها» همکاری می‌کنند و در امر محتوا بر روی خانواده مولد متمرکز شده‌اند. آنها نسل امروز و دیروز فعالان عرصه صنایع دستی را در کنار یکدیگر نشان می‌دهند.

مدیر اجرایی دومین سری از مجموعه «دست آفریده‌ها» در چهار قالب مستند محض، مستند داستانی و مستند روایی تولید می‌شوند و فیلمبرداری آن در تاریخ 10 شهریور آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام/

اهمیت تولید صنایع دستی با هدف ارائه الگوی صحیح مصرف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.