تپه تاریخی حسنلو ساماندهی می شود

سرپرست پایگاه ملی حسنلو از مرمت و ساماندهی تپه تاریخی حسنلوی نقده خبر داد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛  حسن شیری گفت : عملیات مرمتی و ساماندهی مجموعه تاریخی حسنلو از اوایل تیر ماه سال جاری آغاز شده است .

وی افزود : این عملیات از محل اعتبارات ملی و استانی سال 1395 شروع شده و با حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام می باشد .

سرپرست پایگاه ملی حسنلو  ادامه داد : از مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری می توان به اجرای اندود حفاظتی از کاهگل بر روی بقایای معماری ، از بین بردن پوشش گیاهی مزاحم ، اصلاح شیب بندی کف حیاط مرکزی با هدف دفع آبهای سطحی، و حفاظت از کف اصلی جلوگیری از نشست بیشتر آن ،خواناسازی قسمتهایی از بقایای معماری و تقویت سیستمهای حفاظتی و امنیتی مجموعه اشاره کرد .

شیری گفت : ساماندهی و اصلاح مسیر بازدید ، اصلاح و ساماندهی تابلوهای معرفی داخل آثار ،ساماندهی محوطه اداری و موزه پایگاه  و تامین سیستم گرمایشی موزه از دیگر اقداماتی است که در این مدت انجام شده است .

منطقه تاریخی حسنلو در 80 کیلومتری ارومیه و 9 کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد که با قدمت 8هزار ساله یکی از مهمترین سایتهای باستانی ایران است که دارای شهرت جهانی است. جام زرین حسنلو یکی از مهمترین آثار مکشوفه از این محوطه تاریخی است که قدمت 3هزار ساله دارد و هم اکنون در موزه ملی ایران باستان نگهداری می شود.

گفتنی است این اثر، در سال 1344 به شماره  485 در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیتهای علمی، فنی، پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است و یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می رود که همه روزه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی  از این مجموعه ارزشمند هستیم.

انتهای پیام/ب

تپه تاریخی حسنلو ساماندهی می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.