پاسخ میراث فرهنگی در خصوص خدشه دار شدن حریم منظری ارگ

میراث فرهنگی فارس هرگز به مشکل خدشه دار شدن حریم منظری ارگ کریم خانی بی تفاوت نبوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد: به علت اخبار منتشره در روز‌های اخیر درباره خدشه دار شدن حریم منظری ارگ کریم خان زند و مشکل ارتفاع هتل در حال ساخت آسمان و بی تفاوت بودن میراث فرهنگی استان فارس به این موضوع، لازم می‌داند برای شفاف سازی و تنویر افکار عمومی توجه علاقمندان به میراث فرهنگی را بدون متهم کردن شخص، سازمان و یا دستگاهی و صرفا برای آگاهی به موارد ذیل جلب کند.

بر این اساس، در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هتل آسمان باید با ضوابط معماری مصوب M۶ ساخته می‌شد، اما با توجه به اینکه بیشتر هتل‌های شهر شیراز متمرکز در خیابان رودکی هستند شهرداری شیراز در یک مرحله با افزایش ضابطه این هتل به M۱۰ و در مرحله‌ای دیگر به M۱۴ در کمسیون ماده ۵ موافقت می‌کند.

این گزارش حاکی است، هر چند که بعد از طی این مراحل و با وجود مصوبه کمسیون ماده ۵، شهرداری مجوز ساخت هتل مذکور را به ۱۷/۵ طبقه افزایش داده است.

پیرو این اتفاق از آنجایی که بحث‌های گوناگونی پیرامون حریم منظری ارگ کریم خانی مطرح شد میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری کرد و پس از مراجعات متعدد، این شورا پاسخ خود را با تاکید بر لزوم رعایت ضابطه مصوب کمسیون ماده ۵ شهرداری شیراز درباره صدور مجوز ساخت هتل ارائه کرد.

بر اساس اظهار نظر کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی مجدانه پیگیری کرد و در نهایت با توجه به داشتن مجوز قانونی مالک هتل از شهرداری شیراز رای به نفع وی صادر شد؛ لذا شایعات مطرح شده در فضای مجازی و رسانه‌ها مبنی بر بی تفاوتی و پیگیری نکردن موضوع توسط میراث فرهنگی استان با واقعیت مطابقت ندارد.

بر اساس این گزارش، در مسیر پیگیری موضوع، مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس با تلاش‌های بی وقفه و برگزاری جلسات متعدد با مالک و سازنده هتل مذکور سعی بر ایجاد تعامل برای رفع این معضل داشته اند.

باید پذیرفت تغییر در نقشه‌های معماری و سازه‌ای هتلی در این ابعاد در زمانی کوتاه و بدون ضرر مالی امکان پذیر نیست؛ بنابراین لازم است برای حل این موضوع به دنبال بهترین و موثر‌ترین راهکار اجرایی باشیم.

از این رو این اداره کل از همه کارشناسان و علاقمندان به میراث فرهنگی دعوت می‌کند تا پیشنهاد‌های عملیاتی خود را برای رفع این مشکل مطرح کنند.

انتهای پیام/ن

خدشه دار شدن حریم منظری ارگ

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار