دوابی:

اعمال نفوذ رشته‌های دیگر به حوزه «اپتومتری»/ گوش شنوایی در وزارت بهداشت نیست

عضو هیأت مدیره جامعه اپتومتری گفت: در وزارت بهداشت گوش شنوایی برای شنیدن درخواست‌های اپتومتریست‌ها وجود ندارد.

اعمال نفوذ رشته‌های دیگر به حوزه «اپتومتری»/ گوش شنوایی در وزارت بهداشت نیستبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طیبه دوابی عضو هیأت مدیره جامعه اپتومتری ایران در آستانه برگزاری بیستمین کنگره اپتومتری ایران، اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبری در افق ١٤٠٤ ایران باید از نظر پیشرفت علمی سرآمد کشورهای منطقه باشد. آیا مسئولان وزارت بهداشت در خصوص آموزش و ارتقای مقاطع تحصیلی و شرح وظایف رشته اپتومتری در راستای فرمایش رهبری حرکت می کنند.

وی ادامه داد: دانش آموختگان رشته اپتومتری که با عنوان اپتومتریست مشغول خدمت به هموطنان هستند، با حدود نیم قرن فعالیت حرفه ای مدام با استرس کاهش شرح وظایف اولیه و تغییر برنامه های آموزشی مواجه هستند در حالی که در کشورهای همسایه مانند پاکستان و عربستان این رشته در حال ترقی است ولی اپتومتریست های ایرانی که با عشق و علاقه وارد این رشته شده اند نگرانند .

دوابی افزود: مسئولان وزارت بهداشت در افق ترسیم شده مقام معظم رهبری چه جایگاهی برای اپتومتریست ها در نظرگرفته اند؟، آیا می خواهند این جوانان فرهیخته و با استعداد مانند اپتومتریست های دنیا که به عنوان مراقبان اولیه بینایی شناخته شده اند سرآمد اپتومتریست های منطقه باشند یا از آموزش های موجود دانشکده های اپتومتری هند، پاکستان و عربستان عقب تر قرار گیرند.

وی گفت: در حالی که دنیا به سمت کاهش هزینه های سلامت و ایجاد سیستم ارجاع و تعریف سطح بندی خدمات جهت دسترسی راحت تر و ارزان تر حرکت می کند، متاسفانه ما شاهد اقداماتی بر خلاف این رویه هستیم و در حالی که اپتومتری رشته مستقلی است، تغییرات در کوریکولوم این رشته با نظرات مسئولان رشته دیگری در حال انجام است و گوش شنوایی در وزارت بهداشت جهت شنیدن درخواست های به حق فارغ التحصیلان اپتومتریست وجود ندارد.

درخواست های همکاران اپتومتریست راه به جایی ندارد

عضو هیات مدیره جامعه اپتومتری ایران، افزود: متاسفانه آنچه به عنوان خدمات پاراکلینیک در شرح وظایف فارغ التحصلان اپتومتریست توسط مراجع قانونی تصویب و ابلاغ شده است در مراکز بیمارستانی با حمایت قدرتمندان در وزارت بهداشت توسط گروه های دیگری در حال انجام است که شرح وظایف متفاوتی دارند و به منظور انجام خدمات دیگری آموزش دیده اند ولی درخواست های همکاران اپتومتریست راه به جایی ندارد.

وی گفت: ضرورت دارد مسئولان وزارت بهداشت با کمک گرفتن از انجمن های علمی گروه های مختلف پزشکی تلاش کنند تا برنامه ریزی های آموزشی کشور  هدایت و ساماندهی شود که تنگ نظری در آن جایی نداشته باشد و از زیاده خواهی یک رشته نسبت به رشته دیگر جلوگیری شود، به نحوی که رشته های مختلف زیر گروه پزشکی در جهت هم افزایی هم حرکت کرده و توانایی ها و تلاش های آنها مکمل هم و تامین کننده منافع مردم و جامعه باشد.

دوابی افزود: اپتومتریست ها می توانند ارائه دهنده دقیق‌ترین، ارزان ‌ترین و در دست‌ترین خدمات تشخیصی و درمانی در حیطه شرح وظایف مصوب به هموطنان در اقصی نقاط کشور باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار