در برنامه «چشم شب روشن» مطرح شد؛

جوانان ما برای استفاده از نسخ خطی رغبتی ندارند

معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: جوانان ما برای پژوهش، تنها به منابع دست دوم علمی بسنده می‌کنند.

تاریخ، دانش، بینش و فرهنگ ملت ما در نسخه های خطی محفوظ استبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام دکتر ابهری معاون پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با علی کاشفی خوانساری مجری کارشناس برنامه «چشم شب روشن» گفت: بخش عمده‌ای از تاریخ، دانش، بینش و فرهنگ ملت ما در نسخه‌های خطی محفوظ است. در 200 سالی که صنعت چاپ به ایران آمده است، تعداد بسیار کمی از این منابع ارزشمند توسط دانشمندان استفاده شده اند. نسل جوانان ما متاسفانه رغبت و توانایی کافی برای استفاده از این گنجینه ارزشمند علمی ندارند و از منابعی استفاده می کنند که افراد قبل از آنها، استفاده کرده اند.

معاون پژوهشی کتابخانه مجلس تصریح کرد: دانشجویان امروز ما به منابع اصلی و اساسی مراجعه نمی‌کنند و تنها به منابع دست دوم بسنده می‌کنند. 

ابهری در ادامه بیان کرد: کتابخانه مجلس اولین کتابخانه رسمی کشور بوده است و اولین مدیر رسمی آن هم اعتصام الملک پدر خانم پروین اعتصامی بوده است. او اولین فهرست را برای کتابخانه مجلس تدوین کرده است.

وی افزود: بعد از او در زمینه نسخ خطی دقت خاصی در کتابخانه مجلس شد و نسخه های ویژه، منحصر به فرد و نادر و نفیس برای کتابخانه مجلس انتخاب شده است. بنابراین این کتابخانه در زمینه حفظ این میراث ارزشمند قدم‌های خوبی برداشته است. همچنین سمینار مقدماتی نسخ خطی ایران را برپا و آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی را در 13 دوره برگزار و از فهرست نگاران، مصححین، مرمت گران و کتابداران نسخ خطی تجلیل کرده‌ایم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار