یک شاعر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تعداد زیاد مدعیان ادبیات، تیراژ کتاب را کاهش داد/ چاپ کتاب ساز و کاری در کشور ندارد

یک بخشی از افت تیراژ کتاب به دلیل این است که با افزایش تعداد آدم‌هایی که در زمینه ادبیات مدعی هستند، مواجه شده‌ایم.

تعداد زیاد مدعیان ادبیات تیراژ کتاب را کاهش داد/ چاپ کتاب ساز و کاری در کشور ندارد

کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره کاهش تیراژ کتاب‌های بخش کودک و نوجوان گفت: یک بخشی از افت تیراژ کتاب به دلیل این است که با انفجار آدم‌هایی که در زمینه ادبیات مدعی هستند، مواجه شدیم. تقریبا حدود 2 تا 3 هزار شاعر در کشور داریم که هر سال کتاب منتشر می‌کنند. هر کسی با هر سطح سوادی به انتشار کتاب می‌پردازد. وقتی کتاب دست ناشر می‌ماند، میزان تیراژ کتاب کاهش می‌یابد. تنوع کتاب در بخش کودک و نوجوان زیاد اما تیراژ کتاب فاجعه است. شاهد بودم که کتابی علمی با تیراژ 30 جلد منتشر شد. این وضعیت تیراژ کتاب برای یک جامعه با این تمدن و فرهنگ بسیار غم‌انگیز است.

وی افزود: شاعران جوان شهرستانی یا تهرانی 2 تا 3 میلیون برای چاپ کتاب خود به ناشران سودجو می‌پردازند. این ناشران 200 تا 300 جلد کتاب را به او می‌دهند تا خودش کتاب را پخش کند. معضل ما در کیفیت ارائه اثر است. یک بخشی از افت تیراژ کتاب‌های کودک و نوجوان به فضای فرهنگی جامعه بازمی‌گردد که در این سال‌ها حاکم بوده است. این فضای متفاوت بازار رقابتی را به وجود آورده است.د ر این بازار شاعران تلاش می‌کنند هر ساله کتاب داشته باشند. یک بخش دیگر افت تیراژ کتاب به ناشر بازمی‌گردد. ناشران یک زمانی با فروش سهمیه کاغذ، دنبال منافع خود بودند حالا با تشویق استعدادهای جوان به چاپ اثر، منافع خود را دنبال می‌کنند.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به سیستم معیوب نشر کشور اظهار داشت: از تنوع زیاد کتاب در حوزه کودک و نوجوان دچار سرگردانی می‌شویم و نمی‌دانیم کتاب‌های منتشر شده خوب هستند یا بد. هیچ ساز و کاری برای تولید کتاب در کشور نداریم. ساز و کار انتشار کتاب در کشورمان سنتی است. دلیل دیگر افت تیراژ کتاب در حوزه کودک و نوجوان به فضای اینترنتی و سواد مجازی برمی‌گردد، زیرا افراد دیگر در زمینه کودک و نوجوان کتاب نمی‌خوانند و همه در فضای مجازی سیر می‌کنند.این مسئله تاثیر منفی روی بازار کتاب می‌گذارد.در این میان یک سری کتاب‌های عامه پسند تولید می‌شود. این کتاب‌ها مانند یک کالای یک بار مصرف تولید و تمام می‌شوند.

شفیعی ادامه داد: ما باید فرهنگ کتابخوانی را در کشور بالا ببریم. در یک دوره کتاب همراه در اتوبوس‌ها گذاشته می‌شد باید دید چقدر این کتاب‌ها با سلایق مردم هماهنگی داشت. ما باید برای تمام ذائقه‌ها کتاب تولید کنیم، ضمن آنکه مردم شهرمان را به کتابخوانی عادت دهیم. ادبیات مهم‌ترین مسئله روز ماست اما برای آن اقدامی نمی‌کنیم تا تیراژ و سرانه مطالعه کتاب را بالا برود. با وجود افزایش دو تا سه برابری جمعیت کشورمان نسبت به 30 سال پیش، میزان چاپ کتاب در هر جلد 10 برابر کاهش پیدا کرده است. باید آثاری تولید شود که برای مردم جذابیت داشته باشد. ژاپنی‌ها از فضای مجازی برای افزایش سرانه مطالعه‌شان استفاده کردند اما در کشور ما فضای مجازی جایگزین کتاب شد. این مسئله نشان می‌دهد کشورمان عقب ماندگی فاحشی در زمینه مطالعه دارد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار