معاون میراث فرهنگی:

بافت‌های تاریخی یکی از چالش‌های بزرگ میراث فرهنگی است

طالبیان گفت: شناخت درست ظرفیت‌های بافت‌های تاریخی امری بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی در شهرها باید به آن توجه کرد.

شناخت ظرفیت‌های بافت‌های تاریخی شهر چالشی مهم در حوزه میراث فرهنگی استبه گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ کارگاه آموزشی شناسایی و تدقیق محدوده بافت‌های تاریخی از صبح امروز با حضور معاون میراث فرهنگی، صاحبنظران و کارشناسان این حوزه در هتل باباطاهر تهران در حال برگزاری است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید بر قرار دادن موضوع آموزش در حوزه محدوده شهرها و بافت‌های تاریخی به عنوان یکی از چالش برانگیزترین موضوعات حوزه میراث فرهنگی گفت:  بافت‌های تاریخی کشور یکی از چالش‌های بزرگی است که هم اکنون با آن مواجه هستیم، بحث آموزش و مشارکت متخصصان این حوزه اتفاق بسیار خوبی است که باید به صورت مداوم انجام گیرد.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان متولی بافت‌های تاریخی شناخته می‌شود، اما لازم است بدانیم که بافت‌های تاریخی موضوعی بسیار پیچیده هستند که با وجود دارا بودن محدوده‌ها و ضوابط، اقداماتی که در میدان عمل صورت می‌گیرد بسیار متفاوت است از همین رو لازم است که تمام ارکان شهر به حفظ آن کمک کنند.

طالبیان تاکید کرد: هر چند که داشتن قوانین و ضوابط درست لازمه طرح‌های موفق است اما اگر سیاست یکپارچه‌ای وجود نداشته باشند و مدیریت شهری به تاریخ، ارزش‌ها و ظرفیت‌های موجود در شهر اعتقاد نداشته باشد، حتی با طرح‌های خوب هم نمی‌توان موفق عمل کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور به قرار گرفتن ضوابط میراث فرهنگی در طرح‌های بالادست اشاره کرد و افزود: در چهار سال گذشته، علی‌رغم مشکلاتی که وجود داشته، تلاش شده است که محدوده‌های تاریخی در طرح‌های بالادست، تفصیلی و جامع انعکاس داشته باشد. در گذشته محدوده بافت‌های تاریخی 168 شهر، توسط وزارت کشور ابلاغ شد اما متاسفانه هیچ کس به آن توجهی نکرد به طوری که متوجه شدیم این محدوده‌ها حتما باید در طرح‌های بالادست و تفصیلی انعکاس داده شود. خوشبختانه هم اکنون دستاوردهای خوبی در این سه سال اخیر رخ داده است، به طوری که شورای عالی معماری و شهرسازی دو، سه مصوبه دارد که طی آن ضوابط میراث فرهنگی در طر‌ح‌های بالادست قرار گرفته است تا در طرح‌های تفصیلی و جامع اثرگذاری داشته باشد.

وی به تصاویر هوایی سال 1335 به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد برای تعیین محدوه تاریخی شهرها اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه محدوده تاریخی تعدادی از شهرها مشخص نشده،لازم است که پژوهش در این زمینه صورت بگیرد. تصاویر هوایی سال 1335 اسناد بسیار خوبی است که بر اساس آن باید محدوده تاریخی شهرها مشخص شود حتی اگر بخش‌هایی از شهر از بین رفته باشد.

طالبیان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار با شناخت گذشته امکان‌پذیر است، گفت: در مرحله نخست لازم است که شناخت دقیقی از محدوده تاریخی شهرها داشته باشیم، پس از آن تشخیص دهیم که چه اقدامی باید صورت گیرد. ما معتقدیم که ساخت آینده از تجربیات گذشته امکان‌پذیر است، به طوری که اگر نتوانیم درک درستی از گذشته داشته باشیم، قطعا نمی‌توانیم وضع حال را بهبود ببخشیم و آینده بهتری را ترسیم کنیم.

طالبیان تاکید کرد: در حوزه میراث فرهنگی که در آن اقدامات و فعالیت‌های چند رشته‌ای انجام می گیرد نیازمند گفت‌وگو، نشست و کارگاه‌های متعدد هستیم. در دولت یازدهم این اقدامات آغاز شده و در دولت دوازدهم منابع قابل توجهی به مطالعات و پژوهش اختصاص پیدا کرده است. از همین رو، مشارکت و بهره‌گیری از افراد متخصص و چند رشته‌ای در این زمینه نیز بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: خوشبختانه در دو، سه سال گذشته برای تعدادی از شهرها و روستاهای مهم تاریخی طرح ویژه در نظر گرفته شده است و طرح ویژه نیز به این معناست که تمام دست اندرکاران، کمک و مشارکت کنند.

به گفته معاون میراث فرهنگی، در حال حاضر یک ضوابط عمومی تهیه شده است اما کافی نیست، با توجه به تنوع فرهنگی و جغرافیایی سرزمین ایران لازم است که هر شهر و بافت تاریخی دارای ضوابط ویژه باشد.

طالبیان اما مشارکت جوامع محلی و صاحبان شهرهای تاریخی را اتفاق بسیار بزرگ در حفظ بافت‌های تاریخی دانست و گفت: ما در سرزمینی زندگی می‌کنیم که به طور مداوم در حال تغییر و تحول است. در این میان ضوابط و جریان بازدارندگی برای پاسداشت از ثروت و ظرفیت موجود بسیار اهمیت دارد و در این میان حضور جامعه محلی و صاحبان شهرهای تاریخی و دستگاه‌های دیگر که در موضوع شهر و روستا مشارکت دارند، بسیار مهم است تا این کار چند رشته‌ای و فراگیر در جهت مدیریت یکپارچه اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام/

قرارگیری اهمیت بافت‌های تاریخی در طرح‌های بالادستی تصویب شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار