معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

مردم آمادگی اصلاح سبک زندگی را دارند

بنابر تجربه ای که سازمان میراث فرهنگی در طول دهه های گذشته بدست آورده است آحاد مردم در صورت آگاه شدن و تبیین جزئیات مثبت زندگی در معماری اصیل ایرانی، آمادگی تغییر سبک زندگی شهری و روستایی را دارند.

به گزارش خبرنگارحوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رشد و توسعه اقتصادی، افزایش درآمد سرانه در پی افزایش درآمد ملی، افزایش اشتغال، افزایش سطح آموزش و مهمتر از همه کاهش فقر در جامعه از اهداف مهم برای همه جوامع است. بهبود سبک زندگی و اصلاح ساختاری آن از مهمترین کارهایی است که باید در اسرع وقت صورت پذیرد. این نکته بارها توسط عالی ترین مقامات کشور تصریح شده است. در این میان، بهبود و اصلاح سبک زندگی از جدی ترین و حیاتی ترین کارهایی است که باید صورت پذیرد.برای انجام این وظیفه ملی و همگانی  باید به بررسی شاخص های رشد اقتصادی و اجتماعی در جامعه پرداخت. دکتر محمدحسین طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ساعتی میهمان ما بود تا درباره نقش این سازمان در حوزه سبک زندگی کمی برایمان بگوید.
 
مهمترین ویژگی های فرهنگی که در سه دهه گذشته دچار تحول شده است، به نظر شما این تحول ها در چه حوزه هایی بوده است؟
 

یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی هر جامعه معماری و شهرسازی به عنوان شاخصی تأثیرگذار از فرهنگ است سازمان میراث فرهنگی هم از نقطه نظر وظیفه قانونی و حاکمیتی و هم به لحاظ جایگاه فرهنگی تلاش در حفظ و حراست از این شاخص مهم فرهنگی داشته است.  متأسفانه الگوهای معماری خصوصاً در بخش مسکن و ساختمان های عمومی روز به روز از اصالت فرهنگی ایرانی – اسلامی فاصله گرفته است  تلاش این سازمان در حد بضاعت مداخله در حفاظت و توصیه در ساخت و سازهای جدید بوده است در همین راستا تعدادی از پروژه ها بصورت الگو در دستور کار قرار گرفته و از نظر کیفی نتیجه رضایت بخشی به همراه داشته است. جلوگیری از تخریب آثار شاخص معماری، ثبت در فهرست آثار ملی و پیگیری احیاء از اهم این فعالیت هاست. همچنین فرهنگ سازی و آگاهی بخشی عمومی باعث ایجاد انگیزه برای احیاء و زندگی در معماری اسلامی – ایرانی گشته است. این مهم را در یزد، اصفهان، کرمان و تعداد زیادی از روستاهای تاریخی شاهد هستیم.  همچنین عدم توجه به فرهنگ زیستی خانوار ایرانی خصوصاً در شهرهای بزرگ باعص آسیب زدن به فرهنگ همزیستی شده و خرده فرهنگ های نامتناجس بدون هویت را پدید آورده که نمونه بارز آن عدم توجه به معماری درون گرا و ارزش شدن زندگی آپارتمانی بوده است سازمان میراث فرهنگی همواره تلاش نموده تا از ابزارهای اندک قانونی برای بازگشت به اصالت فرهنگی و تداوم تجربیات تاریخی، فرهنگی استفاده کند. 

در این میان، مهمترین ویژگی های فرهنگ – اجتماعی چه هستند؟

به نظر می رسد ایجاد شهرک ها، محلات و مجموعه های مسکونی مدرن آپارتمان ها که به هدف رفع مشکل مسکن صورت گرفته به دلیل عدم توجه به اصالت معماری و سبک زندگی ایرانی زیاد موفقیت آمیز نبوده است. هر چند که شاید مشکل حاکمیتی را حل کرده باشد. 

به نظر شما کدام مداخله و اقدامات دولتی صورت پذیرفته به منظور تأثیرگذاری و ایجاد تغییر در سبک زندگی کم اثر یا بدون تأثیر بوده است؟

بنابر تجربه ای که سازمان میراث فرهنگی در طول دهه های گذشته بدست آورده است آحاد مردم در صورت آگاه شدن و تبیین جزئیات مثبت زندگی در معماری اصیل ایرانی، آمادگی تغییر سبک زندگی شهری و روستایی را دارند. هر چند نیاز به تغییر بعضی قوانین و ارائه مشوق های قانونی است تا انگیزه این تغییر تقویت شود. برای مثال بافت های تاریخی خالی از سکنه که آپارتمان های شهری جایگزین آن ها شده بود به همت این سازمان در حال احیاء مجدد و میزبانی ساکنین اصلی شده اند. این مورد در پروژه الگوی این سازمان در یزد کاملاً ملموس است. در حوزه مسراث نا ملموس نیز سازمان میراث فرهنگی با ثبت، تبلیغ و آگاه سازی موجب بازآفرینی و حیات و احیاء بسیاری از آیین ها، رسم و رسوم و تکنیک های وابسته به سبک زندگی شده است.

در این میان، سازمان میراث فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؟
 
از دیگر وجه های سبک زندگی اصیل ایرانی – اسلامی احترام به محیط زیست و طبیعت بوده که متأسفانه در دهه های گذشته روز به روز به فراموشی سپرده شده است در این رویکرد منفی حاصل زندگی مدرن و متاسفانه بعضاً سیاست های غلط گذشته طبیعت و محیط زیست زیرپای توسعه و مدرنیته آسیب دیده است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تناسب وظیفه قانونی تلاش نمود تا این احترام از دست رفته را به محیط زیست عودت دهد در همین راستا ثبت ملی و جهانی قنات-ها، بیابان لوت و جنگل ها و طرح حریم و عرصه، ضوابط گوناگون هم توجه عموم را به این موضوع معطوف نماید و هم اینکه طرح های عمرانی و توسعه ای افسار گسیخته را در حد بضاعت کنترل نماید. از دیگر وظایف این سازمان احیاء و بروزرسانی صنایع دستی است که با سبک زندگی مردم ایران خصوصاً در روستاها و شهرهای کوچک عجین و آمیخته بوده و تا اندازه ای هست. حمایت از صنایع دستی موجبات دوام خانواده های مشغول در این حوزه و همچنین باقی ماندن ته رنگ سبک زندگی در خانواده های ایرانی می شود ضمن اینکه جنبه¬های اقتصادی آن نیز از موجبات تداوم سبک زندگی سنتی خواهد شد. 

برای آشنایی جهانیان با سبک زندگی ایرانی و اسلامی چه برنامه ای دارید؟  
نکته دیگر قابل توجه و مرتبط با این سازمان موضوع گردشگری خارجی و داخلی است. سیر و سیاحت و هجرت از آموزه های موکد دین اسلام است که امروزه به صنعتی مهم و تأثیرگذار تبدیل شده است گردشگری داخلی آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی اقوام ایرانی را بین فرهنگ های متفاوت انتشار می دهد و باعث زنده ماندن خرده فرهنگ ها می شود.  رونق گردشگری خارجی هم باعث خواهد شد تا این فرهنگ و سبک و زندگی به جهان معرفی گردد، هر گردشگر سفیری است که با مشاهده مستقیم سبک زندگی ایرامی – اسلامی آن را از نزدیک لمس و درک نموده و طبق مطالعات انجام شده این فهم و تجربه باعث افزایش احترام به آن می شود بنابراین گردشگری که مسلماً در معیشت تأثیرگذار خواهد بود بطور مستقیم و غیر مستقیم تعداد زیاد اشتغال زائی بدنبال دارد که یکی از ابزارها مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است. بسیاری از خانه های تاریخی و مکان های مهم یادمانی که در مالکیت مرم است با این انگیزه مرمت و در جهت خدمات دهی به گردشگری تغییر کاربری داده و موجبات اشتغال زایی را ایجاد کرده است. آمارها از رضایت مردم در مشارکت در این حوزه گواه بر پیشرفت رویکرد اقتصاد مقاومتی است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار