رهایی ارگ 700 ساله از تخریب با نامه مردم فرهنگ دوست

ارگ علیشاه تبریز با قدمتی حدود هفتصد سال در سال 1310 با شماره 170 در فهرست ملی آثار باستانی کشور ثبت شد.

رهایی ارگ 700 ساله از تخریب با نامه مردم فرهنگ دوست
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ارگ علیشاه تبریز با قدمتی حدود هفتصد سال که در سال 1310 با شماره 170 در فهرست ملی آثار باستانی کشور ثبت شده، این روزها در انحصار ساخت و سازهای غیر قانونی قرار گرفته است. اثری که گفته می‌شود ایوان آن از ایوان طاق کسری در عراق بزرگ‌تر است. 

تا زمانی که قلم و کاغذ دوستداران میراث فرهنگی برای حمایت این ارگ به کار برده نشد، معلوم نبود که بیل و کلنگ‌ها در آینده نزدیک چه بلایی بر سرش می‌آورند.

در اثر ساخت و سازهای غیر قانونی در محوطه این اثر تاریخی، دوستداران میراث فرهنگی در تبریز با ارسال نامه‌ای به دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مرمت دانشگاه تهران، از آن‌ها خواستند تا با راه اندازی کمپینی به حمایت از این اثر بپردازند. بعضی از دانشجویان این دانشگاه هم با تنظیم یک نامه و ارسال آن به معاونت میراث فرهنگی کشور این موضوع را اطلاع دادند و خواستار متوقف کردن این ساخت و سازها شدند.
 
پس از مطلع شدن معاونت میراث فرهنگی کشور، این موضوع به سرعت پیگیری شده و جلوی ساخت و سازها را گرفتند.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بعد از اینکه این نامه را از دوستداران میراث فرهنگی دریافت کردیم، به سرعت با همکاری مدیر کل میراث فرهنگی استان وارد عمل شدیم و فعلا روند ساخت و سازها متوقف شده است.
 
رفتار منفعلانه مدیر کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی؛ با توجه به این ساخت و سازها و مطلع نکردن مسئولان بالا دستی خود، باعث شده تا ساخت و سازها پیشرفت فیزیکی زیادی داشته باشند.

اینکه دوستداران میراث فرهنگی بنا بر حس وظیفه شناسی منجر به متوقف شدن این پروژه شهری شدند، بسیار تحسین برانگیز است، اما حس مسئولیت ناپذیری مدیر کل میراث فرهنگی این استان که با دیدن روند این ساخت و سازها معاون میراث فرهنگی کشور را در جریان قرار ندادند، سوال برانگیز است.

این در حالی است که این موضوع برای اولین بار اتفاق نمی‌افتد، تقی خانی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مرمت دانشگاه تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: پیش از این نیز پیگیر یک خانه در گرگان شدیم که مدیر کل میراث فرهنگی استان گلستان پیش از آن نسبت به تخریب تدریجی این خانه تاریخی بی اطلاع بوده است. همچنین دو خانه تاریخی در تهران هم با نامه و تقاضای دوستداران میراث فرهنگی از خطر تخریب رهایی جستند.

حالا باید منتظر بود و دید که رئیس جدید میراث فرهنگی آیا فکری برای تغییر و تحولات در استان‌های کشور به منظور حفاظت از آثار تاریخی کشور دارد؟


گزارش از  پوریا سلیمان زاده


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار