معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان مطرح کرد:

مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت:جمعیت در 4 دهه اخیر 3 برابر شده درنتیجه سرانه منابع آب تجدید پذیر به‌شدت کاهش پیداکرده است، تا جایی که در حال حاضر به ازای هر نفر کمتر از هزار مترمربع آب هست و دچار تنش آبی شده‌ایم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غلامحسین حیدرپور امروز در نشست اطلاع‌رسانی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود اظهار داشت: در سال‌های اخیر بحران آب باعث ایجاد پسامدهای خشکی، فرونشست دشت‌ها، کاهش کیفیت منابع آب و خشکی تالاب گاوخونی شده است، به همین دلیل نیازمند یک مدیریت یکپارچه و بدون نگاه بخشی نگری به این موضوع مهم هستیم.

وی افزود: جمعیت در 4 دهه اخیر 3 برابر شده درنتیجه سرانه منابع آب تجدید پذیر به‌شدت کاهش پیداکرده است، تا جایی که در حال حاضر به ازای هر نفر کمتر از هزار مترمربع آب هست و دچار تنش آبی شده‌ایم.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: عوامل مختلفی در این تنش آبی دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به رشد و توزیع نامتناسب جمعیت در دهه‌های اخیر، کشاورزی ناکارآمد، سوءمدیریت اقتصادی و اجتماعی، خشک‌سالی در حوضه زاینده‌رود و تفکر بخشی نگری و ازهم‌گسیخته حوضه آب اشاره کرد.

حیدرپور با اشاره به اینکه مدیریت بخشی دیگر پاسخگو نیست عنوان کرد: زاینده رود در منبع آب شرب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست و... دو استان است و از سه استان می‌گذرد؛ به همین دلایل مهم است که باید همه ارگان‌ها و ذی‌نفعان دست‌به‌دست هم بدهند تا مدیریت یکپارچه فراهم شود.

وی درباره مدیریت یکپارچه گفت: از سال 1999 راه‌کاری بین‌المللی در سازمان ملل برای توسعه مدیریت آب، خاک و منابع مربوطه به‌منظور به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به‌صورت عادلانه بدون به خطر انداختن اکوسیستم‌های حیاتی تصویب شد.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود با کمک وزارت علوم و تحقیقات آلمان در پی تفاهم‌نامه‌ای در سه فاز در حال اجراست که فاز دوم آن در سال 97 با کمک ارگان ها و مردم تمام‌شده و وارد فاز سوم اجرایی خواهد شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.