سکونت بیش از 95 هزار نفر در مناطق حاشیه نشین اردبیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: جمعیت حاشیه‌نشینان در شهرستان اردبیل برابر با ۹۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده که ۶۷ درصد کل استان را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در جلسه بررسی ساماندهی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در اردبیل اظهار داشت: 30 درصد از مساحت شهری استان جزو محلات هدف بازآفرینی بوده و بر اساس سرشماری انجام شده جمعیتی بالغ بر 141 هزار و 413 نفر در این مناطق زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان اردبیل با وجود جمعیت بالای آن برابر با 14.8 است، گفت: اردبیل به دلیل کمبود اشتغال و آمار بالای بیکاری بین سال‌های 85 تا 90 کمترین میزان رشد جمعیتی را داشته که براساس آمار به مقدار 35 درصد اعلام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی این استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر برای طرح بازآفرینی چهار شهرستان در اردبیل مصوب و دو  طرح دیگر در دست بازنگری بوده و براساس آمار موجود چهار شهر دیگر در برنامه تهیه سال 96 قرار گرفته است.

حیدری با بیان اینکه جمعیت حاشیه‌نشینان در شهرستان اردبیل برابر با 95 هزار و 352 نفر بوده که 67 درصد کل استان را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: مساحت کل بافت‌های میانی ناکارآمد شناسایی شده در استان بیش از یک هزار و 523 هکتار بوده و شهر اردبیل در این حوزه نیز عدد 963 هکتاری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه محلات هدف بازآفرینی 30 درصد مساحت شهرهای استان اردبیل را شامل می‌شود، تصریح کرد: در استان اردبیل 15 محله حاشیه‌نشنین وجود دارد که حدود 21.6 درصد از مساحت کل استان را از آن خود کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی این استان اردبیل گفت: راه و شهرسازی استان تا کنون اقدامات بسیار خوب و مؤثری در حوزه بازآفرینی شهری در اردبیل انجام داده که اعطای تسهیلات بانکی، ساماندهی اطراف بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی، احداث مجتمع‌های تجاری، آزادسازی قسمتی از حریم بقعه و واگذاری آن به شهرداری اردبیل، برگزاری همایش بافت ناکارآمد میانی با دانشگاه و مدیران و کارشناسان نظام مهندسی، تامین اعتبار 61 میلیارد ریالی پروژه‌های روبنایی و زیربنایی بازآفرینی و تامین اعتبار 21 میلیارد ریالی برای آسفالت معابر در 4 شهرستان استان از جمله آن به شمار می‌رود.

حیدری با تاکید بر ضرورت پیش‌بینی ردیف خاص اعتباری برای ساماندهی حاشیه شهرهای استان با اولویت اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد و خلخال در سال 97 از منابع ملی بیان کرد: انجام مطالعات جامع روستاهای واقع در حریم این شهرها با توجه به طرح‌های بالادست توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تشکیل کارگروه ماده 9 قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در راستای حل مشکلات مربوط به املاک و اراضی، جایگزینی ضمانت در قالب سفته و یا سایر تضمین‌ها برای دریافت وام برای نوسازی و احداث واحدهای مسکونی در محلات هدف و پرداخت تخفیفات عوارض و نوسازی بافت فرسوده به شهرداری‌های استان بخشی از نیازهای استان در این حوزه است.

وی اظهار کرد: ساماندهی حاشیه رودخانه‌های داخل شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، خلخال و گرمی، تأمین سهمیه قیر در محلات هدف از سوی وزارت راه و شهرسازی و انجام آسفالت توسط شهرداری‌ها، تهیه و اجرای سند بازآفرینی بافت تاریخی چهار شهر اردبیل، مشگین‌شهر، خلخال و پارس‌آباد، خرید خانه محله در اردبیل و غیره از دیگر پیشنهادات در امور بازآفرینی و نوسازی محلات در این منطقه به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/ح

67 درصد جمعیت اردبیل حاشیه‌نشین هستند

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.