اسپانیا نیروهای بیشتری را به کاتالونیا اعزام کرد

بحران سیاسی اسپانیا بر سر استقلال کاتالونیا روز شنبه با افزایش ورود نیرو‌های پلیس تشدید شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، بحران سیاسی اسپانیا بر سر استقلال کاتالونیا روز شنبه با افزایش ورود نیرو‌های پلیس به این منطقه تشدید شد.

دولت محلی کاتالونیا آخر هفته جاری را برای برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در نظر گرفته است.

وزارت کشور اسپانیا روز جمعه به تمام نیرو‌های پلیس محلی و ملی دستور داد به طور موقت تحت یک زنجیره فرماندهی در وزارت امور خارجه در مادرید مستقر شوند.

اما "خواکیم فورن"، وزیر داخلی کاتالونیا اظهار داشت که بخش تحت نظر او و پلیس کاتالونیا این تصمیم را قبول ندارند.

فورن در مصاحبه تلویزیونی خود گفت: ما مداخله دولت برای کنترل نیروی پلیس کاتالونیا را محکوم می‌کنیم و این کنترل را قبول نداریم.

با این حال، "انریک میلو" نماینده دولت مرکزی در کاتالونیا از رهبران کاتالونیا از جمله فورن درخواست کرده است که به اعتراضات و تظاهرات خیابانی پایان دهند.

طبق خبر منتشر شده دریک روزنامه کاتالونیایی، استقرار نیروهای پلیس حداقل تا یکم اکتبر یعنی زمان برگزاری همه‌پرسی  استقلال کاتالونیا ادامه خواهد داشت.

دولت محلی کاتالونیا روز شنبه یک وبسایت جدید برای اعلام جزئیات همه‌پرسی از جمله نحوه و محل رای دادن در اول اکتبر راه‌اندازی کرد و با این اقدام خود حکم چندین دادگاه که با غیرقانونی دانستن همه‌پرسی، سایت‌های قبلی را مسدود کرده بودند، به چالش کشید.

کاتالونیا قصد دارد اول اکتبر همه پرسی استقلال از اسپانیا را برگزار کند، ولی دولت مادرید این اقدام را غیرقانونی اعلام کرده است. منطقه کاتالونیا پلیس مستقل دارد، ولی پلیس اسپانیا نیز مقر‌ها و دفاتری در این ایالت دارد و معمولا همراه با پلیس کاتالونیا فعالیت می‌کند.

وزارت کشور اسپانیا به این مساله اشاره نکرده است که چه تعداد از نیرو‌های پلیس به کاتالونیا اعزام شده اند، ولی رسانه‌های خبری اسپانیا اعلام کرده اند که بیش از ۳ تا ۴ هزار پلیس تاکنون به این منطقه رسیده‌اند.

این نیرو‌های جدید به ۵ هزار نیروی پلیس اسپانیا ملحق خواهند شد که پیش از این در کاتالونیا مستقر بودند. بیش از ۱۷ هزار نیروی پلیس کاتالونیا نیز ماموریت برقراری نظم را بر عهده دارند.

وزارت کشور اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: نیرو‌های پلیس مامور نظارت بر برقراری نظم عمومی هستند و در صورت برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی استقلال، وارد عمل می‌شوند.

در حالی که رهبران کاتالونیا برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از اسپانیا در روز اول اکتبر آماده می‌شوند، پلیس اسپانیا اقدام به بازداشت ۱۳ مقام دولتی کاتالونیا کرده و این مساله با اعتراض شدید مردم بارسلونا روبرو شده است.

دولت اسپانیا بر این باور است که برگزاری این همه پرسی مغایر با قوانین این کشور بوده و خواستار لغو آن شده است.

پلیس اسپانیا علاوه بر تفتیش ساختمان‌های دولتی کاتالونیا، بیش از ۱۰ میلیون برگه رأی را که قرار بود در همه‌پرسی آتی مورد استفاده قرار گیرد، ضبط و توقیف کرده است.

انتهای پیام/

تشدید تدابیر امنیتی در منطقه کاتالونیای اسپانیا در آستانه همه‌پرسی استقلال

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار