کرمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

یکسان سازی نرخ گندم درمان درد بازار نان

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم گفت: یکسان سازی نرخ گندم سبب بهبود وضعیت و ثبات در بازار نان کشور خواهد شد .

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه نرخ مصوبی در این سه ساله از سوی دولت به واحدهای صنعتی و سنتی اعلام نشده،گفت: از سال 93 تا به اکنون قیمت نان در واحد های آزادپز سنتی به دست خود این واحدها تعیین شده، اما قیمت نان واحدهایی که به صورت یارانه ای گندم دریافت کرده اند طبق مصوبه های دولت بوده است.

وی افزود: حدود 85 درصد واحدهای تولیدکننده نان سنتی از گندم دولتی و یارانه برخوردارند که براساس قیمت مصوب دولت اقدام به عرضه می کنند، اما در مقابل این ثبات قیمتی هزینه های مالیات، بیمه، اجاره بها روندی صعودی داشته و این امر موجب شده این واحد بالاجبار از وزن خمیر نان می کاهند و بخش دیگر هم به صورت آزاد به فعالیت می پردازند البته نرخ نان واحدهای آزاد پز براساس وضعیت بازار توسط خودشان تعیین می شود.

رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم با اشاره به مبحث حذف قیمت از روی کالاها عنوان کرد: عدم درج قیمت بر روی کالاها موجب می شود تا قیمت براساس هزینه های تولید و وضعیت بازار تعیین شود و بازار رقابتی آزادی برای افراد تشکیل شود همچنین به دنبال این امر نرخ کالا نه تنها صعودی نشده بلکه کاهش می یابد.

کرمی در این راستا ادامه داد: یکسان سازی نرخ گندم موجب ثبات در بازار نان خواهد شد. اکنون دولت گندم را از کشاورزان با نرخی معین خریداری کرده و به صورت متغیر میان واحدهای صنعتی و سنتی عرضه می کند در حالیکه اگر نرخ گندم براساس قیمت جهانی خریداری و عرضه شود تولیدکنندگان هم ملزم به ارائه ی کالای با کیفیت خواهند بود.

وی در خصوص کیفیت گندم داخلی اظهار کرد: گندم های داخلی کیفیت پائینی دارند،به طوریکه این گندم از کیفیت مناسبی برای عرضه نان در فصل های سرد مناسب نبوده و تولیدکنندگان صنعتی و صنتی مجبور استفاده بیشتر نمک در نان شده که این امر سلامت نان را تحت شعاع قرار می دهد.

محمد جواد کرمی درباره وضعیت تولیدکنندگان صنعتی نان های حجیم و نیمه حجیم بیان کرد: میزان مصرف نان های سنتی در کشور نسبت به نان های صنعتی بالا بوده در حالیکه در عمده مناطق دنیا افراد به تولید نان های حجیم و نیمه حجیم پرداخته اند، زیرا سلامت نان های حجیم نسبت به تولیدات سنتی در رده بالاتری قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه پنجم و ششم توسعه باید 40 درصد تولید نان های کشور به سمت تولید نان های حجیم برود، عنوان کرد: بخش زیادی از توجه دولت برای ارائه تسهیلات به واحدهای سنتی بوده تا صنعتی، به همین سبب اکثر کارخانجات تولیدی نان های حجیم در آستانه تعطیلی قرار گرفته و یا بخشی از این تولیدکننده ها دست به تولید سنتی نان با بسته بندی زده اند.

انتهای پیام/

ادامه فعالیت تولیدکننده های نان حجیم در گرو حمایت دولت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار