با حضور کارشناسان برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

ترکیه در سیاست‌های خود چرخش عاقلانه‌ای دارد/داعش به آخر خط رسیده است

گفتگوی ویژه خبری، چهارشنبه شب، با حضور کارشناسان به موضوع سفر اردوغان و هیئت همراه به تهران و بررسی اهداف و ابعاد مختلف این سفر پرداخت.

ترکیه در سیاست‌های خود چرخش عاقلانه‌ای دارد/داعش به آخر خط رسیده استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا ، دهقانی فیروزآبادی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی اهداف و ابعاد مختلف سفر رئیس جمهور ترکیه به تهران پرداختند.

 ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه در ابتدا با اشاره به پیام سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران گفت: اردوغان و روحانی در طول دوران ریاست جمهوری دهمین دیدار را با یکدیگر داشتند.

این سفر بی‌نظیرترین دیدار اردوغان در طول سالهای ریاست جمهوری روحانی بوده است

 رحیم پور با اشاره به اینکه این بی نظیر ترین دیدار اردوغان در طی سالهای ریاست جمهوری روحانی بوده است افزود: ترکیه با سیاست‌های عاقلانه تری به گفتگو با ایران نشسته است و در سیاست های خود چرخش عاقلانه ای دارد.

وی اظهار داشت: ترکیب هیات ترک ۸ وزیر و رئیس ستاد مشترک ارتش بود، به طوری که بالاترین سطح نظامی و امنیتی را اردوغان با خود به همراه داشت.

 معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اراده دو طرف بر این است که بر روابط دوجانبه خود ادامه دهند خاطرنشان کرد: ترکیه در سال‌های گذشته از جهت مسائل منطقه ای همسو و همراه با ما نبوده است.

داعش در سوریه و عراق به شدت تضعیف شده است

وی با اشاره به اینکه داعش در سوریه و عراق به شدت تضعیف شده است ادامه داد: داعش به خط آخر خود رسیده است. 

رحیم پور ضمن بیان  اینکه ترکیه با صدا و سیما و کتابخانه ملی توافقنامه امضا کرده است گفت: در جلسه ای میان روحانی و اردوغان به وزرا ابلاغ شد که دو مرز باید 24 ساعته باشند. 

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در این سفر درخصوص مسائل سوریه صحبت شد ادامه داد: مقامات نظامی و امنیتی با یکدیگر دیدار داشتند.

وی به بحث همه پرسی در منطقه کردستان عراق اشاره و اظهار کرد: روابط آنکارا و بغداد به سمت بهبود رفته و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه نقش مهمی داشته است لذا ترک ها دیدند که در مواقع سختی چه کسی با آنهل همراه است.

رحیم پور با اشاره به سیاست اصولی و مدبرانه جمهوری اسلامی ایران در نگاه به سوریه گفت: نباید از بیرون برای سوریه تعیین تکلیف شود و همچنین باید تمامیت ارضی عراق حفظ شود. وی با اشاره به اینکه ترکیه نسبت به جمعیت کردها و مسائل تاریخی آسیب پذیر است گفت: ما در طول تاریخ به کردها کمک کردیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در ابعاد نظامی و امنیتی مذاکراتی خوبی با ترکیه انجام شد ادامه داد: کردها حتما مسیری را که برایشان تعیین شده را تغییر خواهند داد.

رحیم پور با بیان اینکه در دو مقوله همسایگان منطقه و اقتصادی سیاست خارجی را قوی تر دنبال خواهیم کرد افزود: چارت وزارت امور خارجه به زودی تغییر خواهد کرد و بر دو پایه یاد شده حرکت خواهد کرد.

 او ادامه داد: بعد از تحریم و مسائلی که عربستان ایجاد کرد باید به منطقه توجه بیشتری داشته باشیم.

رحیم پور با اشاره به شکاف ایجاد شده میان عربستان و قطر گفت: به جز امارات و عربستان با مابقی کشورهای منطقه به راحتی کار می کنیم لذا سیاست اصولی ما بر این است که در این مسیر حرکت کنیم.

موضع ایران در خصوص بحران های منطقه حکیمانه و دقیق بود

 دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در آستانه اضمحلال گروه تروریستی و تکفیری داعش هستیم افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران های منطقه حکیمانه و دقیق بوده است.

 وی با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های ایران حکیمانه است و ترکیه آرام آرام به این موضع تمایل پیدا کرد اظهار داشت: از اولویت‌های مهم روابط ما با ترکیه، روابط اقتصادی و امنیتی است.

 نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس غیرقانونی بودن به همه پرسی کردستان عراق و حمایت از دولت مرکزی عراق اشاره کرد و  گفت: ترکیه دست غرب را آرام آرام خواند و امیدواریم که بعد از این همراهی با ایران ادامه پیدا کند.

 اولویت اصلی ترکیه برقراری امنیت و ایجاد رابطه با دولت مرکزی عراق است

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: اولویت اصلی برای ترکیه برقراری امنیت و ایجاد رابطه با دولت مرکزی عراق و حفظ تمامیت مرکزی عراق خواهد بود.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه در ابتدا موضع گیری ترکیه در خصوص بحران های منطقه کاملا متزلزل شده بود اما بعد متمایل به موضع ایران شد خاطرنشان کرد: در اجلاس آستانه غیر از روسیه شاهد نقش بارز ترکیه و ایران هستیم و هدف رساندن سوریه به ساحل امن است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه باید سیاستی را اتخاذ کنند که در راستای آن بتوانند دست کشورهای دیگر را بخوانند گفت: ترک ها منافع اقتصادی در مبادلات خود با دولت مرکزی عراق و کردها دارند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه امنیت زیرساخت همه چیز است عنوان کرد: ترک ها شاهد بودند که چطور بعد از اتفاقات سوریه بحران به استانبول کشیده شد.

توافق بین ایران، روسیه و ترکیه در جهت حل سیاسی مسئله سوریه است

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا در بخش دیگری از برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه دولت سوریه معادلات جنگ را تغییر داد به طوری که کشورهای غربی به این مسئله اعتراف کردند اظهار داشت: توافق بین ایران ، روسیه و ترکیه در جهت حل سیاسی مسئله سوریه است.

 وی عنوان کرد: شیعه، سنی و اقلیت های دیگر در عراق توانستند مشکل داعش را حل کنند البته این پیروزی با کمک هم‌پیمانان مقاومت به دست آمد.

اکبری با اشاره به اینکه برخورد جدی و اساسی کشورهای منطقه با داعش سبب حذف این گروه تروریستی شد گفت: گروه تروریستی داعش موقعیت نظامی خود را از دست داده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه فضای داخلی سوریه تغییر کرده است افزود: تغییر این محیط بقیه کشور ها را به این نتیجه رساند که حل مسائل سوریه از طریق سیاسی است.

اکبری افزود : ایران، ترکیه و روسیه در کار مشترک سه جانبه مناطق امنیتی ایجاد کردند تا به مقابله با داعش بپردازند .

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مسعود بارزانی در این مقطع به دنبال ثبت پیروزی برای خود بود گفت: همه پرسی انجام شد اما نگاه بارزانی و اسرائیل به موضوع اشتباه بود لذا در شرایط فعلی اقدام درستی انجام نشود و مردم باید بهای سنگین اشتباهات رهبران خود را بپردازند.

وی با اشاره به اینکه عراق از قدرت و توان خوبی در مقابله با داعش برخوردار است گفت: اتحاد بین کشورهای منطقه باید بیش از گذشته باشد.

اکبری گفت: اتفاقات منطقه و مسائل بین المللی می تواند روابط حسنه و منافع مشترکی را میان کشورهای منطقه ایجاد کند و لذا ائتلاف های منطقه در فضای خارج از منطقه موثر خواهد بود، کشورهای اسلامی باید در کنار هم مشکلات خود را حل کنند.

 وی با بیان اینکه مسعود بارزانی نه تنها اعلام استقلال نکرد بلکه احساس می کند اعلام استقلال هم برای او دستاوردی نخواهد داشت بیان کرد: کردستان در شرایط پیچیده و سختی قرار دارد و آمریکا به کردها به عنوان ابراز نگاه می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار