رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در اتاق لرستان:

لزوم اختصاص ۲ درصد از نفت و گاز به استان‌ها

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی که به همراه اعضای این کمیسیون به دعوت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان به این استان سفر کرده بودند، در نشست مشترک «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی» و «شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان» حضور یافت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ غلام‌رضا تاجگردون، در این نشست با اشاره به تخلفات دولت در حوزه‌ی تخصیص‌ها گفت: یک نمونه‌ی آن در بحث توازن است که در دو سال گذشته آن را تخصیص نداده است و این در حالی است که باید معادل تخصیص‌های عمرانی باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نکته دومی که در امور استان‌ها دولت تخلف کرده است و باید تا آخر سال اصلاح کند، موضوع ۲ درصد منابع نفت و گاز است، گفت: ۲ درصد منابع نفت و گاز باید به استان‌ها تخصیص یابد و به دولت اعلام کرده‌ایم و باید جلوی تخلف گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ما در نگاه‌ها یا دیدار‌هایی که با فعالان بخش خصوصی که تنها روزنه امید اقتصاد هستند داریم، برخی از نکاتی که گفته می‌شود واقعا گره‌گشا می‌شود، گفت: در این جلسات می‌فهمیم که یک تولیدکننده در چه شرایطی قرار دارد و وقتی معضلات را به شکل ملموس‌تری می‌بینیم، بهتر تصمیم می‌گیریم.

تاجگردون با اشاره به اینکه مناطق زاگرس‌نشین تقریبا شاخص‌هایشان مثل هم است و در کنار هم موجب می‌شود شاخص‌های کشور افت جدی کند و این افت موجب می‌شود کل تعادل به هم بخورد، افزود: برخی از نقاط پیرامونی مثل زاگرس یا حوزه اترک شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی‌شان ۳۰ درصد پایین‌تر از کشور است و منجر به پایین آمدن کل شاخص‌های کشور می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این معضل را باید به شکل ملی ببینیم و سرمایه‌گذاری در لرستان در واقع سرمایه‌گذاری در تهران و اصفهان است، افزود: متاسفانه در سه برنامه اول توسعه، حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در ۱۱ استان کشور معادل ۶۰ درصد یک استان دیگر بود.

وی ادامه داد: عدم سرمایه‌گذاری طولانی منجر به این اتفاق شد، سوء‌تدبیر ما هم موضوع را تشدید کرد.

غلام‌رضا تاجگردون با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری‌های ما محدود است به خیلی از تصمیم‌گیری‌های کلان، اظهار داشت: در حال حاضر روال اینطور است که در کمیسیون برنامه‌وبودجه به استان‌های مختلف از جمله لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کردستان می‌رویم و می‌بینیم وضعیت چگونه است، تا با نگاه تعادل‌بخشی به اعتبارات جلو برویم.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالب ارائه شده در جلسه را حتما جمع‌بندی می‌کنیم و به دولت ارائه می‌دهیم، تصریح کرد: به نظر من دولت در سال ۹۶ علی‌رغم تاکیدات ما و مُر قانون، تخلف کرده است و تخلف دولت را به کمیسیون اعلام می‌کنیم و جلویش را می‌گیریم.

تاجگردون در ادامه گفت: قانون‌گذاری دیگر بس است، دلیل ندارد هفته‌ای ۴ روز بنشینیم قانون وضع کنیم؛ باید بنشینیم نظارت کنیم روی کار‌ها و عمل به قوانین و در همین راستا جلسات صحن علنی را کم کنیم.

انتهای پیام/د

دولت باید ۲ درصد منابع نفت و گاز را به استان‌ها تخصیص دهد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.