در پنل انجمن سلامت خانواده ایران مطرح شد؛

60 درصد زنان زندانی گرفتار اعتیاد هستند/ سقط‌های غیرقانونی تبعات خشونت علیه زنان

خشونت علیه زنان، تبعات ناگواری برای جامعه به دنبال دارد که پیشگیری از این خشونت ها، می تواند از بروز این آسیب ها بکاهد.

 60 درصد زنان زندانی گرفتار اعتیاد هستند/سقط های غیرقانونی تبعات خشونت علیه زنانبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرزاد تشکریان مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها، در پنل «پیشگیری از خشونت و فراهم کردن خدمات مراقبتی برای زنان» که به همت انجمن سلامت خانواده ایران در حاشیه برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی برپا شد، از اعتیاد به عنوان یکی از مهم ترین آسیب ها علیه زنان نام برد و گفت: ۶۰ درصد زندانیان زن به نحوی درگیر اعتیاد هستند، به طوری که وقتی وارد زندان می شوند، با بیماری های مختلفی چون کم خونی، سوءتغذیه و بیماری های عفونی دست و پنجه نرم می کنند.

وی با تاکید بر  خدمات رسانی در حوزه بهداشت و درمان به زنان زندانی، ادامه داد: زنان زندانی اغلب از بهداشت فردی مناسبی برخوردار نیستند و به همین دلیل در بدو ورود به زنان بسته های بهداشتی می دهیم و درمان اعتیاد آنان را شروع می کنیم  همچنین، رفتارهای پرخطر درآنها را با آموزش و مشاوره های روان شناسی، کنترل می کنیم.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان ها با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد زنان زندانی بعد از آزادی از طرف خانواده طرد می شوند، افزود: این افراد نیاز به ارتباط عاطفی دارند، در حالی که با طرد خانواده دچار مشکلات روحی می شوند و در نتیجه می بینیم که دوباره به سمت موادمخدر و سایر آسیب ها کشیده می شوند.

آمارهای متناقض خشونت در جامعه

در ادامه طیبه سیاوشی شاه عنایتی نماینده مجلس، از خشونت هایی که نسبت به همسر و بدرفتاری با کودکان صورت می گیرد، به عنوان شایع ترین خشونت ها نام برد و گفت: متاسفانه به این دسته از خشونت ها، باید خشونت های اجتماعی و سیاسی را باید اضافه کرد که هر روز با انواع آن در جامعه مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه این نوع خشونت ها تنها شامل ایران نمی شود و همه جوامع کم و بیش انواع این خشونت ها را تجربه می کنند، افزود: یکی از معضلات و مشکلات ما در ایران، آمارهای متفاوت و مختلفی است که از خشونت ها داده می شودو در این آمارها تناقض وجود دارد، در حالی که وجود آمار یکدست، منجر به دادن راهکاری برای کاهش و از بین بردن خشونت خواهد شد.

بارداری های ناخواسته به دنبال خشونت علیه زنان

در ادامه دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران، به موضوع«خشونت پنهان» اشاره کرد و گفت: این خشونت تنها متوجه زنان نیست، بلکه مردان نیز دچار این نوع خشونت می شوند، به طوری که در این نوع خشونت، آسیب فیزیکی شایع ترین عارضه است.

وی با عنوان اینکه ۱۷ درصد خشونت ها علیه زنان منجر به بارداری‌های ناخواسته می شود،گفت: این قبیل بارداری ها، تبعات روحی و روانی زیادی برای زنان به دنبال دارد که اقدام به سقط های غیرقانونی، از جمله آسیب های این نوع خشونت ها است.

خداکرمی همچنین به خونریزی در خشونت جنسی اشاره کرد و گفت: افسردگی، یکی دیگر از مسائل مبتلا به خشونت علیه زنان است، کاهش میل جنسی هم از تبعات خشونت علیه زنان است.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به عارضه هایی که زنان در مراجعه به متخصصان زنان و زایمان با آنها مواجه هستند، افزود: دردهای مزمن لگنی که برخی از زنان دچار آن می شوند، می تواند ناشی از خشونت خانگی باشد.

چند درصد زنان تهرانی خشونت را تجربه می کنند؟

فرید براتی سده رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، به نتایج اجرای یک طرح پایلوت از بررسی خشونت در تهران اشاره کرد و افزود: در این طرح که در سطح ۲۲ منطقه تهران انجام شد و ۵۱ درصد جامعه آماری زنان بودند، ۲۷ درصد اعلام کردند که دچار خشونت شده اند.

وی گفت: ۴.۲ درصد این زنان دچار خشونت سبک، ۱.۴ درصد خشونت سنگین، ۹ درصد خشونت عاطفی و ۸ درصد نیز دچار خشونت کلامی شده اند ضمن اینکه، ۵.۴ درصد هم خشونت جنسی را تجربه کرده اند.

در ادامه پنل عفت السادات مرقاتی خویی دکترای مامایی با عنوان اینکه ۳۳ درصد زنان دچار خشونت از سوی شریک جنسی هستند، افزود: ۷۰ درصد زنان و دختران تحت خشونت هستند که دو سوم این خشونت ها توسط شریک جنسی اتفاق می افتد.

وی با اعلام اینکه در ایران آماری نداریم که این خشونت ها را نشان بدهد، گفت: مطالعه ای که در بین زنان آسیب دیده و آسیب پذیر انجام شده است، نشان می دهد که حداقل یک خشونت را از سوی شریک جنسی تجربه کرده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار