شایع‌ترین اختلال‌های روانی در دنیا کدامند؟

اختلالات روانپزشكى تاثيرهای منفى زيادى بر كيفيت زندگى دارند که در این میان برخی از این عارضه‌ها در سطح جهان شایع‌تر هستند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛جمال شمس در آستانه برگزاری ششمین کنگره بین الملی علوم اعصاب پایه و بالینی اظهار کرد: این کنگره 29 آذر تا 1 دی ماه سال‌جاری در مرکز همایش‌های رازی تهران با هدف ارتقاء جايگاه علوم اعصاب در بين دانشگاهيان و آشنايى بيشتر پژوهشگران و متخصصان فيلدهاى مربوط به علوم اعصاب با زمينه‌هاى جديد پژوهشى برگزار می‌شود.

وی افزود: آشنايى دانشجويان با كاربردهاى يافته‌ها در زندگى روزمره و آشنايى پژوهشگران با يكديگر و ايجاد زمينه تعامل بين ايشان از دیگر اهداف برگزاری ششمین کنگره بین الملی علوم اعصاب پایه و بالینی است.

دبیرعلمی بخش بالینی ششمین کنگره بین الملی علوم اعصاب پایه و بالینی با بیان اینکه علوم اعصاب پاسخ‌هايى به نيازهاى گسترده بشر محسوب می‌شود، ادامه داد: بيماری هاى روانپزشكى با توجه به تغييرات گسترده اى كه در مغز زخ می‌دهند ايجاد می‌شوند.

دانشيار دانشگاه علوم پرشكى شهيد بهشتى تاکید کرد: اين تغييرات در برخى عملكردهاى مغز مثل فعاليت‌هاى شناختى cognition نقايصى ايجاد مي‌كنند كه اين فعاليت‌ها مثل توجه و تمركز بر كاركودهاى عالى مغز همچون تصميم گيرى، قضاوت و بينش تاثيرات منفى بسيار می‌گذارند.

شمس با اشاره به اینکه شايع‌ترين اختلالات روانپزشكى در جهان افسردگى و اختلالات اضطرابى و اعتياد است، كه تاثيرات منفى زيادى بر كيفيت زندگى وعملكرد بشر دارد، بیان داشت: افسردگى از علل مهم مرگ و مير بشر بوده كه تا چند سال آينده از اين نظر نقش مهم‌ترى نيز پيدا خواهد كرد.

این روانپزشك گفت: از نظر ريسك فاكتور در بروز این مشکلات مهمترين عامل در كنار عوامل بيولوژيك همچون ژن، استرس و تنش هاى روانى است.

دانشيار دانشگاه علوم پرشكى شهيد بهشتى خاطرنشان کرد: علوم اعصاب با توجه شاخه و زمينه هاى مختلفى كه دارد نقش مهمى در زندگى روزمره داشته به نحوى كه قرن حاضر را قرن مغز مي‌نامند. همچنین در جهان سرمايه گذارى زيادى در اين زمينه انجام شده است.
وی افزود:حساسیت این موضوع به حدی بوده که كاخ سفيد مستقيماً گرانت‌هاى سنگينى به پژوهش‌هاى علوم اعصاب اختصاص داده و این موضوع نشان دهنده اهميت و نفش يافته‌ها در زندگى بشر دارد؛ بنابراین جا دارد پژوهشگران و دانشگاهيان از قافله اين علم جانمانده و اهميت خاصى براى علوم اعصاب قائل شوند.

انتهای پیام/

 

اعتیاد، افسردگی و اضطراب رکوددار اختلالات روانی در دنیا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار