عشایری با بیان اینکه سلامت اطفال در گرو تعامل کار‌درمانگران و پزشکان است از تاثیر منفی دارو بر سیستم عصبی کودکان خبر داد.

سلامت اطفال در گرو تعامل کار‌درمانگران و پزشکان/ تاثیر منفی مصرف دارو بر سیستم عصبی کودکانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن عشایری‌ پیشکسوت عرصه توانبخشی و حوزه علوم اعصاب در بیست‌ و دومین کنگره‌ کاردرمانی که امروز برگزار شد، گفت: در تحقیقات‌ کشور سوئیس‌ آنچه مسلّم‌ این است که داروهایی مانند ریتالین‌ و غیره تغییراتی در سیستم عصبی ایجاد می‌کند که عوارض‌ آن در سال‌های آتی زندگی بروز می کند و هشدار مصرف دارو روی سیستم عصبی جدی است‌.

وی در ادامه افزود: پزشکان‌ با دارودرمانی‌ مشکلی ندارند، اما تجویز بی‌ رویه دارو  و درمان اختلال‌ها جای کار و تعامل بیشتری دارد.

وی از مطالعه دانشگاه علوم پزشکی تهران در عرصه علوم اعصاب خبر داد و افزود: متأسفانه کارخانه‌های داروسازی پشت جریانات قرار دارند و در درمان اختلالات باید برنامه خاصی داشته باشیم و از نقش کاردرمانگران‌ غافل نباشیم‌.

وی در ادامه خواستار ایجاد سرفصل‌های جدید در مقطع ارشد و دکترای‌ رشته کاردرمانی‌ شد و افزود: مرزهای علوم اعصاب که با تکنولوژی‌ کار می‌کنند نیازمند سرفصل‌های آموزشی هستند و باید نشان بدهیم که به عنوان پزشک با مسائل دارویی مخالف نیستیم‌ اما آنچه در خارج از کشور دیده می‌شود حضور و مداخله کاردرمانگران‌ در سلامت افراد است و در گام نهایی پزشکان با دارودرمانی‌ و ارائه خدمات تخصصی‌ بیمار را حمایت می‌کنند که امیدواریم در کشور ما نیز شاهد این جریان باشیم‌.

اهمیت کاردرمانی‌ در مباحث‌ علوم اعصاب‌

عشایری گفت: در کشورهای‌ دیگر برای بیش‌ فعالی کودک چهار ساله، مجوز مصرف ریتالین‌ را وجود ندارد، بلکه با چند سال مداخله کاردرمانگران‌، پزشکان تجویز ریتالین‌ را انجام می‌دهند‌ تا فرد درگیر عوارض دارو در سال‌های آتی نشود.

این پیشکسوت عرصه توانبخشی و حوزه علوم اعصاب در جمع اساتید و دانشجویان بیست و دومین کنگره کاردرمانی‌ اظهار کرد: اهمیت کاردرمانی‌ در سلامت‌ موضوعی مهم است و  کاردرمانی‌ در مباحث‌ علوم اعصاب‌ حائز اهمیت است و باید بدانیم در توسعه سیستم عصبی علاوه بر ژنتیک داروهای گوناگونی نقش‌آفرینی‌ می‌کنند که در سنین 50 سالگی به بعد افراد شاهد عوارض این داروها خواهند بود.

وی گفت: برخی از اختلالاتی‌ که در سنین بالا شاهد آن هستیم به دلیل سوء مصرف داروهای تجویز شده است و اعتقاد داریم باید سهم کاردرمانی برای پزشکان اطفال در نظر گرفته شود تا بتوانیم با مداخله این گروه‌ها شاهد‌ ارتقاء سلامت این گروه از هموطنان باشیم.

عشایری‌ گفت: امیدواریم‌ کاردرمانگران‌ بتوانند فلسفه‌ کاردرمانی‌ را فراتر از رشته خود در نظام سلامت تبیین کنند تا شاهد ارتقاء خدمات سلامت در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار