مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی؛

اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت با غربالگری ژنتیکی در مدارس آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: با اجرایی شدن طرح غربالگری طی سال ۹۶، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰۰ دانش‌آموز در استان، غربالگری ژنتیکی شوند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛محسن ارشدزاده مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان این‌که طی سومین سال، برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیک با همکاری آموزش و پرورش در استان اجرایی می‌شود، گفت: هدف از اجرای برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت دانش‌آموزان، ارتقاء سطح آگاهی افراد در خصوص راه‌های پیشگیری از معلولیت و شناسایی افراد پرخطر در استان است.

وی با اشاره به اینکه سالانه در کشور بیش از 30 هزار نفر کودک معلول ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی متولد می‌شوند، افزود: در آذربایجان شرقی نیز سالانه 1500 کودک معلول متولد می‌شود که اکثر این معلولیت‌ها قابل پیشگیری و درمان است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سالانه بیش از 15 هزار نفر جان خود را بر اثر حوادث و سوانح رانندگی از دست می‌دهند، افزود: در استان ما حدود 700 نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی و حوادث، از دست می‌دهند و بیش از دو برابر این افراد دچار مصدومیت و معلولیت می‌شوند.

وی افزود: 75 درصد اختلالات بینایی و 60 درصد مشکلات شنوایی بر اثر معلولیت‌های مادرزادی قابل پیشگیری است.

ارشدزاده با بیان این‌که پارسال آموزش‌های برنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از معلولیت توسط 100 مربی در 280دبیرستان به 45 هزار و 166 دانش‌آموز در استان ارائه شد، افزود: طی شش ماه نخست سال 3000 دانش‌آموز مقاطع پایه دهم و یازدهم را گروه هدف قرار داده‌ایم و کلاس‌های آموزشی با موضوعات سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیت، سلامت دستگاه عضلانی، سلامت چشم و شنوایی با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان در همه دبیرستان‌های شبانه‌روزی روستایی و حاشیه شهرهای استان برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که سال گذشته در استان حدود 1800 دانش‌آموز غربالگری ژنتیکی شدند، افزود: حدود 355 نفر از این تعداد در گروه پر خطر قرار گرفته بودند.

ارشدزاده با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود امسال در استان 2000 دانش‌آموز غربالگری ژنتیک شوند، اظهار کرد: طبق برنامه ششم توسعه، اجرای مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج ضروری است و طبق این برنامه کودکان از لحاظ بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی ارزیابی می‌شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای برنامه پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیکی می‌توانیم سطح آگاهی مردم را در این خصوص ارتقاء داده، میزان معلولیت ناشی از سوانح رانندگی و حوادث کاهش یافته و از جامعه سالم برخوردار می‌شویم.

 

انتهای پیام/ش

تولد سالانه بیش از 30 هزار نفر کودک معلول  ناشی از عوامل مادرزادی و ژنتیکی در کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار