کشف قدیمی‌ترین نمونه‌ی ارگانیزم تولید مثل جنسی

تولید مثل جنسی هرگز شروع به رشد و تکامل نمی‌کرد و هرگز به این رشد و تکامل تا رسیدن به این درجه از پیچیدگی که امروزه در بسیاری از حیوانات و گیاهان وجود دارد، ادامه نمی‌یافت، مگر اینکه فواید تکاملی قابل توجهی در اختیار بگذارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه می دانیم که تکامل به دلیل جهش حیوانات هنگام تولید مثل رخ می دهد و یکی از راه های اصلی تولید مثل، اختلاط ژن هاست. اگر این موضوع درست باشد، پس تولید مثل جنسی از همان ابتدا چگونه به وجود آمد؟

در سال ۲۰۱۵ کشف قدیمی ترین نمونه ی ارگانیزم تولید مثل جنسی اعلام شد.

تکامل جنسیت

فراکتوفوزوس، نه یک گیاه بوده و نه یک حیوان؛ اما قابلیت این را داشته که به دو طریق بازتولید شود؛ نخست اینکه به طور غیر جنسی از تکه های جدا شده و رشد کرده از تکه های بزرگ تولید شود و دوم آنکه تکه هایی از بافت های ژنتیکی خود را ببخشد به امید اینکه با هم نوع خود اختلاط و برخورد کند.


کشف قدیمی‌ترین نمونه‌ی ارگانیزم تولید مثل جنسی

البته نمی توان گفت که فراکتوفوزوس اولین ارگانیزم تقسیم شونده بوده، ولی می تواند نمایانگر تولید مثل اولیه ی حیوانات باشد.

هر چه باشد، حیوانات زیادی هستند که هر چقدر هم ابتدایی، می توانند به روشی غیر جنسی تولید مثل کنند.

این گزارش می افزاید: نخستین تولید مثل های جنسی احتمالا بیشتر شبیه به عملکرد فراکتوفوزوس بوده و حتی امروزه، بسیاری از ماهی ها به گونه ای تولید مثل می کنند که در آن باروری خارج از بدن رخ می دهد.

با این حال اولین رابطه ی جنسی شناخته شده در زیر آب اتفاق افتاده است. در ساختار میکروبراکیوس‌دیکی موجودی که ۳۸۵ میلیون سال پیش می زیسته، اولین ارگان های جنسی شناسایی شده اند.


کشف قدیمی‌ترین نمونه‌ی ارگانیزم تولید مثل جنسی

تولید مثل غیر جنسی امتیازات زیادی دارد. مثلا نیازی نیست که برای خود همدم پیدا کنند. یا اینکه ۱۰۰ درصد ژن هاینتان را منتقل می کنید، در حالی که در روش جنسی، تنها ۵۰ درصد از ژن های هریک از طرفین منتقل می شوند.

اما چرا تولید مثل جنسی بهتر است؟ پاسخ یک کلمه است، سرعت. موجودات در حال تکاملند و تکامل در تولید مثل جنسی بسیار سریع تر از تولید مثل جنسی رخ می دهد.

با تولید مثل غیرجنسی، احتمال اینکه جهش‌های مضر انباشته شوند بیشتر است؛ بنابراین در تولید مثل غیرجنسی، انتخاب طبیعی عموماً کمترین نرخ جهش را موجب می‌شود.

تولید مثل جنسی هرگز شروع به رشد و تکامل نمی‌کرد، و هرگز به این رشد و تکامل تا رسیدن به این درجه از پیچیدگی که امروزه در بسیاری از حیوانات و گیاهان وجود دارد، ادامه نمی‌یافت، مگر اینکه فواید تکاملی قابل توجهی در اختیار بگذارد.

به عنوان مثال؛
• جهش‌های موفق و سودمند از نسل‌های مستقل می‌توانند با هم ترکیب شوند
• جهش‌های موفق و سودمند می‌توانند از جهش‌های مضر جدا شوند.
• ویژگی‌های ژنتیکی ناموفق می‌توانند به سادگی از یک جمعیت موجود حذف شوند.

یکی از معروف‌ترین نظریه‌های جایگزین برای تکامل جنسیت این ایده است که می‌گوید تولید مثل جنسی گوناگونی ژنتیکی گسترده‌تری به وجود می‌آورد. این مورد به ویژه در محیط‌هایی که به سرعت تغییر می‌کنند اهمیت دارد؛ جایی که برخی از تغییرات ممکن است به دلیل شرایط جدید از بین بروند، در حالی که دیگر تغییرات ممکن است برای بقای جاندار مناسب‌تر باشند.

منبع:تبناک باتو

انتهای پیام/

 

تولید مثل جنسی گوناگونی ژنتیکی گسترده‌تری به وجود می‌آورد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار