رویترز گزارش می‌دهد:

سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هند در بندر چابهار

مقامات مطلع گفتند: هند متعهد شده که ۵۰۰ میلیون دلار در پروژه توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری کند.

بندر چابهار تا پایان ۲۰۱۸ به بهره‌برداری کامل می رسدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز مقامات مطلع گفتند: هند در حال مذاکره با ایران برای آغاز عملیات موقت در بندر چابهار است. این نشان می دهد که با وجود موضع خصمانه جدید دولت ترامپ در قبال تهران، دهلی نو به شکلی محتاطانه در حال توسعه این بندر استراتژیک در ایران است.

هند متعهد شده که 500 میلیون دلار در پروژه توسعه بندر چابهار سرمایه گذاری کند. با تکمیل این پروژه، هند می تواند با دور زدن پاکستان، یک مسیر حمل و نقل و تجارت جدید به سوی کشور محصور در خشکی افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه باز کند.

مقامات دولتی در دهلی نو و کابل گفتند؛ دهلی نو قصد دارد تا پایان ماه ژانویه 7 محموله گندم از طریق بندر چابهار به افغانستان ارسال کند. اولین محموله هفته گذشته از بندر کاندلا در غرب هند به بندر چابهار رسید.

هند با تعریف نقش یک قدرت منطقه ای برای خود، در حال توسعه سیاست دیپلماسی اقتصادی در افغانستان است. اما اسلام آباد می گوید، هند تلاش می کند از افغانستان به عنوان پایگاهی برای بی ثبات کردن پاکستان استفاده نماید. به همین بهانه پاکستان مدت هاست که جلوی ترانزیت کالا و تجارت دوجانبه بین هند و افغانستان از طریق خاک خودش را گرفته است.

به گفته مقامات دولتی، هدف از ارسال این محموله های گندم نشان دادن پایدار بودن این مسیر است و برنامه هند این است که قبل از بهره برداری کامل از بندر چابهار تا پایان سال آینده میلادی، جریان تجارت کالا از طریق این بندر استراتژیک را گسترش دهد.

سائوراب کومار، سفیر هند در ایران در این باره گفت: کارها خیلی خوب و مطابق با برنامه دارد پیش می رود.

دولت آمریکا که مایل به ایفای نقش بیشتر هند برای برقراری ثبات در افغانستان از طریق ارائه کمک های اقتصادی و امنیتی است، تاکنون انتقاد علنی ای از تلاش های هند برای این ایجاد این کوریدور عبوری از خاک ایران نکرده است.

روابط هند با ایران در جریان دیدار ماه گذشته وزرای امور خارجه هند و آمریکا در دهلی نو یکی از موضوعات مورد بحث بود و رکس تیلرسون به همتای هندی خود گفت که دولت آمریکا مانع از پروژه هایی که به مردم ایران کمک می کند نخواهد شد. اما وی در عین حال هشدار داد که واشنگتن جلوی انتفاع مالی سپاه پاسداران از پروژه های اقتصادی را خواهد گرفت.

جف اسمیت، کارشناس مسائل جنوب آسیا در بنیاد هریتیج در واشنگتن در این باره اظهار کرد: به طور کلی، برداشت من این است که تحلیلگران محافظه کار در واشنگتن این واقعیت را پذیرفته اند که هند برخی از ارتباطات خود با ایران را حفظ خواهد کرد.

آنها قبول دارند که ایران برای هند بیشتر یک کوریدور حمل و نقل کالا به افغانستان است و دهلی نو علاقه ای به پیشبرد طرح های تهران در خاورمیانه ندارد و اینکه هر فضایی که هند خالی بگذارد توسط چینی ها پر خواهد شد.

یک منبع آگاه در دولت هند گفت: شرکت گلوبال پورتس که یک شرکت تاسیس شده توسط دولت هند برای مدیریت پروژه چابهار است، مذاکراتی با مقامات ایرانی برای آغاز عملیات موقت انجام داده است.

این منبع افزود، در ماه اوت، این شرکت درخواست دریافت مجوز برای ایجاد شرکتی جهت اداره بندر پابهار را داد.

به گفته وی، بعد از مدتی تاخیر شرکت گلوبال پورتس در ماه گذشته قراردادهایی را برای خرید تجهیزات ساخت بندر نظیر جرثقیل به امضا رساند. در همین حال، ایران هم ساخت یکی از اسکله های بندر را به اتمام رسانده است.

مینا سینگ روی، کارشناس روابط ایران و هند در انستیتیو مطالعات و تحلیل های دفاعی هند گفت: ما به آهستگی داریم حرکت می کنیم، اما به رغم تشدید روابط ایران و آمریکا، توسعه بندر ادامه دارد.

انتهای پیام/

بندر چابهار تا پایان ۲۰۱۸ به بهره‌برداری کامل می رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۴۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۶
سرمایه گذاری مشترک خیلی خوبه
آخرین اخبار