معاون وزیر راه‌وشهرسازی مطرح کرد:

مخالف ایجاد شهرهای جدید نیستیم/ سند ملی سیاست‌های شهری به زودی تهیه می‌شود

ایزدی گفت: با ایجاد شهرهای جدید مخالف نیستیم، اما باید برای توسعه پایدار شهرهای موجود، اقدامات لازم را انجام دهیم.

با ایجاد شهرهای جدید مخالف نیستم/ به زودی سند ملی سیاست‌های شهری تهیه می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با حضور سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی و سالارپور رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و نیز پیشکسوتان شهرسازی برگزار شد.

بر این اساس ایزدی معاون وزیر راه‌وشهرسازی در خصوص عملکرد چهارساله دولت یازدهم، اظهار کرد: ارتقای کیفیت زندگی در شهرها همیشه مورد توجه مسوولان وزارت راه‌ و شهرسازی بوده و بعد از سال‌ها تلاش به مرور شاهد ارتقای کیفیت در این حوزه هستیم.

وی در ادامه افزود: برای ارتقای کیفیت زندگی در شهرها سند ملی، ستاد ملی، برنامه و طرح‌های اسنادی بسیاری را تهیه کرده‌، نهادهای مختلفی را تشکیل و تقویت کرده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: باید تجربه‌های مختلف به ویژه تجربه پیشکسوتان شهرسازی به صورت یکپارچه تهیه و در حوزه ارتقای کیفیت زندگی مورد استفاده قرار گیرد.

ایزدی تصریح کرد: دولت در طول 4 سال گذشته همکاری خوبی با شهرداری و شورای شهر داشته است و باید همکاری بخش خصوصی و توجه به قانون در راس فعالیت‌های این بخش قرار گیرد.

وی یادآور شد: امیدواریم در سالهای پیش رو کارهای بیشتری در حوزه ارتقای کیفیت زندگی صورت گیرد، به نحوی که در آینده چنین مشکلی وجود نداشته باشد.

ایزدی در ادامه با بیان اینکه سند ملی سیاست‌های شهری به زودی تهیه می‌شود، افزود: در این سند اقداماتی در خصوص حمل و نقل، مسکن و شهرسازی و کیفیت این حوزه‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تجدیدنظر و بازنگری در محتوای طرح توسعه شهرها ، دغدغه اصلی مسوولان این بخش است و باید این رقم در توسعه شهری احساس شود.

وی افزود: در تقویت ارتباط با شورای شهر و تهیه اسناد ملی شهرسازی، آسیب‌های فراوانی دیده می‌شود که باید در اجرای آنها تجدیدنظر کنیم.

ایزدی گفت: در بخش مسکن، شهرسازی، راه، بهسازی و شهرهای جدید پیوندهای مختلفی وجود دارد و باید در سیاست‌های و برنامه‌ها هم‌راستای یکدیگر قرار گیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: با ایجاد شهرهای جدید مخالف نیستیم اما باید برای توسعه پایدار شهرهای موجود، اقدامات و لایه‌های مختلف را برنامه‌ریزی کنیم.

تبدیل مال‌ها و مگامال‌ها از فرصت  تا تهدید برای تهران

در ادامه این برنامه محمد سالارپور رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای دغدغه‌های موجود در شهرها باید جامعه‌ شهری و افکار عمومی راهکارهای مختلفی را ارائه دهند، اظهار کرد: متاسفانه در مجموعه شهری نهادهای تصمیم‌ساز مانند شوراهای شهر و شهرداری حلقه آخر را تشکیل می‌دهند که این خود باعث ایجاد مشکلات مختلف می‌شود.

سالاری در ادامه به طرح جامعه شهر تهران اشاره کرد و گفت: طرح جامعه، 10 سالی‌ است که در حال تدوین و تصویب مانده، به طوریکه در سال 86 تصویب شد و طرح تفصیلی که برای شهرداری بود در سال 91 تصویب شد از سال 91 تا به امروز طرح‌های تفصیلی همچنان در حال مطالعه است و همین موضوع عامل اصلی شهر فروشی در شهر تهران به شمار می‌رود.

سالارپور در ادامه تصریح کرد:‌ ناظر و مجری طرح توسعه شهرداری تهران است، ولی متاسفانه امروزه شاهد هستیم که تمامی ارگان‌ها بجز شهرداری، این طرح را اجرا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول مدیریت شهری گذشته بخش سخت‌افزاری بسیار موفق بوده است، افزود: متاسفانه در گذشته در اجرای طرح‌های توسعه شهری پیوست‌های مطالعاتی صورت نگرفته و این خود موجب مشکلات بسیاری در حوزه شهری تهران شده است.

سالارپور در ادامه به  مال‌ها و مگامال‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: متاسفانه مال‌ها و مگامال‌ها برای شهر تهران تبدیل به بحران بزرگی شده است، در حالیکه در کشورهای مختلف مال‌ها ومگامال‌ها خود فرصت بسیار خوبی به شمار می‌روند.

وی یادآور شد:شهرداری باید در حوزه بافت‌های فرسوده کارگروه‌های مختلفی را تشکیل دهد و از نظر افکار عمومی بتواند، نوسازی این حوزه را تقویت کند.

وی در پایان گفت: برای املاک و اراضی ارزشمند شهر تهران باید اقدام به تشکیل بانک املاکی کنیم، زیرا ظرفیت و بارگزاری در شهر تهران تکمیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار