رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

تخریب ساختمان های نوساز با استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت

بیت اللهی گفت: استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت از دلایل اصلی ریزش ساختمان های نوساز به شمار می‌رود.

جانمایی نامناسب  اصلی ترین دلیل تخریب واحدهای نوساز در مناطق زلزله زده/ ظرف3 ماه آینده نتیجه تخریب واحدهای مسکونی اعلام می شودعلی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه طی ارزیابی های انجام شده در مناطق زلزله زده در اسلام آباد غرب، بیشترین خسارت به ساختمان بیمارستان تازه تأسیس بوده است، گفت: این بیمارستان افراد بسیاری را تحت پوشش خود قرار می داد که متأسفانه از مدار کاری خارج شده و دو طبقه این ساختمان فرو ریخته است.

وی در ادامه افزود: طی ارزیابی های انجام شده در اسلام آباد غرب، نما و دیوارهای اطراف ساختمان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای دچار آسیب و نا ایمن شده اند.

بیت اللهی در خصوص سایر واحدهای مسکونی از جمله مسکن مهر گفت: متأسفانه با وجود آنکه شتاب زلزله در این منطقه نبوده، چند بلوک از این واحدها ریزش کرده و ساکنان واحدها جرأت ورود به این ساختمان ها را ندارند.

وی تصریح کرد: استفاده از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و نداشتن نظارت صحیح در این ساختمان ها می تواند از دلایل اصلی ریزش این ساختمان ها به شمار رود.

تخریب تمامی واحدهای بلند مرتبه در سر پل ذهاب

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص وضعیت ساختمان های سرپل ذهاب که کانون مرکزی تخریب هستند، گفت: تلفات جانی بسیاری در مجتمع هایی از جمله شهید فکوری و بلوک های شش طبقه رخ داده، به طوریکه تمامی دیوارها ریزش کرده و اغلب آسیب دیدگی ها در دیوارهای اتاق ها بوده، اما بخش بزرگی از ستون ها سالم مانده است.

وی در خصوص سایر واحدهای مسکونی گفت: تمامی ساختمان های بلند و بلوک های 20 طبقه ای به طور کامل تخریب شده اند و تلفات جای بسیاری در واحد های مسکن مهر رخ داده است.

بیت اللهی با اشاره به مأموریت اخیر معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق دستور آنها مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی مأموریت بررسی دلیل تخریب واحدهای نوساز را دارد که امیدوار هستیم در 3 فاز کوتاه مدت و میان مدت و ظرف سه ماه گزارش نهایی آنها را اعلام کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا واحدهای نوساز از جمله مسکن مهر و سایر ساختمان‌ها به طور کامل تخریب شده و ساختمان های قدیمی و شخصی ساز دچار آسیب کمتری شده اند، گفت: این اصلی ترین سوالی است که باید در این مأموریت به آن جواب دهیم.

جانمایی نامناسب اصلی ترین دلیل تخریب واحدهای نوساز در مناطق زلزله زده

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: تیم تحقیقاتی و ارزیابی میدانی از متخصصان و کارشناسان آماده بررسی این موضوع هستند و به زودی ظرف مدت یک ماه نتیجه فاز اول بررسی ها اعلام می شود.

بیت اللهی در ادامه توضیح داد: متأسفانه انتخاب محل پروژه استفاده نکردن از مصالح با کیفیت و نداشتن نظارت درست از مهمترین دلایل تخریب ساختمان ها نوساز به شمار می رود.

وی در پایان گفت: نظارت و استفاده نکردن از پیمان کاران متخصص و ساخت واحد های مسکونی در گسل های زلزله می تواند، مهمترین دلیل تخریب واحد های مسکونی در مناطق زلزله خیز باشد.

بر این اساس مجید جودی مدیرکل دفتر ارزیابی و بازسازی بنیاد مسکن، گفت: ستادهای معین بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه با تمامی تجهیزات و نیروی انسانی در حال مستقر شدن هستند.

وی با بیان اینکه   هم اکنون  ارزیابی ها شروع شده و همزمان آواربرداریها در حال انجام است، افزود: استقرار ستادهای معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عبارت است: از بنیاد مسکن استان کردستان، منطقه ثلاثی باباجانی، بنیاد مسکن اذربایجان عربی، شهرستان دالاهو بنیاد مسکن استان قزوین شهرستان گیلان غرب ، بنیاد مسکن اصفهان شهر سر پل دهاب ،بنیاد مسکن کرمانشاه روستا های سر پل ذهاب، بنیاد مسکن لرستان ، شهرستان اسلام آباد غرب مستقر شده اند.

جودی گفت: ستاد کل باز سازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در کرمانشاه مستقر گردید.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار