معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در تبریز:

اقتصاد ما باید بر اساس مغز بچه‌هایش باشد نه در جیب پدران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: اقتصاد ما باید بر اساس مغز بچه‌هایش باشد نه در جیب پدران! لذا بچه پولدارها در این اقتصاد جایی ندارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  سورنا ستاری عصر امروز در اختتامیه نمایشگاه فناوری‌های نوین رَبع رشیدی که در نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه ما ازا ابتدای دولت یازدهم توجه به اقتصاد دانش بنیان است اظهار کرد: کشوری که 100 سال اقتصاد نفتی را تجربه کرده، تغییر آن به سمت منابع انسانی و ثروت آفرینی از آن، بسیار مشکل است.

وی با بیان اینکه در سیستم آموزش عالی کشور، کارآفرینی سرکوب می‌شود و به مدرک گرایی و استخدام در دولت را تشویق می‌کند افزود: نتیجه تربیت یک فرد در دانشگاهی که توانمند سازی نمی‌شود و استعداد و نوآوری و اعتماد به نفس دیده نمی‌شود، فارغ التحصیلی است که یک مدرک دارد و فقط به درد استخدام می‌خورد و کارآفرین نمی‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با یادآوری اینکه استارتاپ‌هایی داریم که با استقبال مواجه‌اند و این نشان می‌دهند که هیچ سرمایه‌گذاری‌ای سودآورتر از سرمایه گذاری در این حوزه نیست خاطر نشان کرد: پول دولتی برای این چنین سیستمی مضر است و باید بخش خصوصی در آن وارد شود. 

وی با اشاره به اینکه پژوهش درآمدزاست و از هر فعالیت دیگری بهتر است ابراز داشت: برای دانشگاه‌ها صدقه نمی‌خواهیم بلکه می‌گوییم دانشگاه‌ها درآمد خود را از فروش پژوهش و فناوری به دست آورند و صنعت و سرمایه گذاران را به دور خود جمع کنند تا به یک قطب اقتصادی تبدیل شوند. 

ستاری با بیان اینکه به المان‌های جدیدی نیاز داریم که مهم ترین آن تغییر فرهنگ و دیدگاه است ادامه داد: برای جلوگیری از مهاجرت جوانان خود باید به این موضوع توجه کنیم چراکه آینده این استان در جوانان است، معدن و... مهم نیست بلکه فکر و ایده ای که آن را استخراج می‌کند مهمتر است.

وی افزود: در سال 2006 شرکت‌های نفتی، خودروسازی  بزرگترین شرکت‌ها بودند ولی امروز در 2017 بزرگترین شرکت‌ها، شرکت‌های فناوری و گوگل و مایکروسافت است که نشان می‌دهد ارزش افزوده بالایی دارند و معادن در مقایشه با این الگو ارزش افزوده کمتری دارند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شرکت‌های فناور از زیرزمین‌ها بیرون آمده است و هیچکدام بچه پولدار نبودند ادامه داد: این فناوران که اغلب نیروهای جوان هستند، ایده خود را در چند سال کوتاه پرورش دادند و با اعتماد به نفس حرکت کردند و یک ریال هم وام نگرفتند. لذا سرمایه گذاران استان باید بدانند که باید روی این بچه‌ها سرمایه گذاری کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید پایه‌های اقتصاد کشور دانش بنیان شود تصریح کرد: بچه‌های ما درس نمی‌خوانند پشت میز نشین شوند و مدرک بگیرند بلکه برای کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده درس می‌خوانند، حقوق گرفتن به معنی این است که نوآوری را در بچه‌ها از بین می‌بریم.

انتهای پیام/س

سفر معاون علمی و فناوری رییس جمهور به تبریز

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۵ آبان ۱۳۹۶
مشخصه سختی کشیدی دمت گرم