عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ممکن است شاهد دور جدیدی از تنش‌آفرینی‌های آمریکا در منطقه باشیم

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا می‌کوشد نیروهای جایگزین و گروه‌های تروریستی را در سوریه مستقر کند.

آمریکا می‌کوشد نیروهای نیابتی خود را در سوریه مستقر کند/ این کشور، در غرب آسیا رفتاری دوگانه توام با توطئه داردحسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پاکسازی سوریه از حضور تروریست‌های داعش و ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، اظهار کرد: آمریکا در منطقه غرب آسیا دارای رفتار دوگانه توام با توطئه است.

وی افزود: آمریکا در سال‌های گذشته خصوصا بعد از سال 2001 به بهانه حمله القاعده به برج‌های دوقلو، نیروهای نظامی خود را به غرب آسیا و در کشورهای افغانستان و عراق مستقر کرد، همچنین در این مدت کوشید ناامنی را به منطقه بکشاند.

عابدینی ادامه داد: آمریکا در ابتدای بحران عراق، حدود 180هزار نفر از نیروهای نظامی خود را به این کشور روانه کرد و پس از آنکه مردم عراق با شعار «هر عراقی یک رای» عملا وارد فرآیند مردم‌سالاری شدند، ارتش آمریکا مجبور به خروج از سرزمین عراق شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه پس از خروج نظامیان آمریکا از عراق، نیروهای جایگزین این کشور در عراق ابقاء شدند، اضافه کرد: در واقع این نیروهای جایگزین، گروه‌های تروریستی بودند که به صورت آشکار و پنهان از آنها حمایت می‌شد. اکنون نیز آمریکا همین روش را در سوریه در پیش گرفته است، در حالی که تاکنون نیروهای نیابتی آمریکا و غرب در سوریه بحران‌آفرینی کردند، اما شاهد فروپاشی گروه‌های تروریستی، خشونت‌طلب و افراطی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آمریکا می‌کوشد به صورت مستقیم وارد سوریه شود، خاطرنشان کرد: این اقدام آمریکا با عرف بین‌الملل مغایرت دارد، زیرا زمانی که کشوری دارای دولت مستقل است و سازمان ملل متحد هم  آن را دولتی قانونی می‌داند، هرگونه جابجایی و گسیل نظامیان در آن کشور باید در چارچوب اجازه از دولت مرکزی انجام شود.

عابدینی متذکر شد: ممکن است آمریکا در سوریه بحران‌آفرینی و گروه‌های تروریستی را به نام‌های دیگری پایه‌گذاری کند؛ در این صورت زمانی که این گروه‌های تروریستی بتوانند وظایف بحران‌آفرینی را به خوبی انجام دهند، آمریکایی‌ها از سوریه خارج خواهند شد.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مردم سوریه خودشان باید دولت دلخواهشان را انتخاب کنند، افزود: ممکن است شاهد دور جدیدی از تنش‌آفرینی آمریکا در منطقه باشیم، چراکه گروه‌های نیابتی این کشور شکست سنگینی متحمل شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار