مطهرنیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا استقرار پایگاه نظامی در سوریه را حق مسلم خود می‌داند

کارشناس امور بین‌الملل گفت:آمریکایی‌ها معتقدند اگر دیگران حق دارند پایگاه نظامی در سوریه داشته باشند ما نیز این حق را برای خود مسلم می‌دانیم.

آمریکا استقرار پایگاه نظامی در سوریه را حق مسلم خود می‌داندمهدی مطهرنیا کارشناس امور بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پاکسازی سوریه از حضور تروریست‌های داعش و ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور، اظهار کرد: آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حضور در خاورمیانه  با برنامه‌ریزی دقیقی وارد عمل شد.

وی افزود: در 11 سپتامبر سال  1990، بوش نخست، در کنگره ایالات متحده آمریکا، دکترین نظم نوین جهانی را برمبنای پنج شاخص از قبیل دنیایی پر از آزادی، رفاه و به دور از ترور به رهبری آمریکا مطرح کرد.

کارشناس امور بین‌الملل گفت: آمریکا بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به دنبال دشمن‌تراشی برای حضور در منطقه هدف خود یعنی گسترش قدرت آمریکا و آسیا بود، از این جهت به طراحی دکترین پیشرفته از نظر امنیتی پرداخت.

مطهرنیا با بیان اینکه در دکترین پیشدستی، نظم نوین جهانی، تئوری جنگ تمدن‌ها و مبارزه با تروریسم مطرح شده است، خاطرنشان کرد: مدت‌ها بعد ترور به عنوان دشمن اصلی آمریکا مطرح شد، همچنین القاعده نیز با انجام عملیات 11 سپتامبر بهانه و دستاویزی به آمریکا داد تا در آسیا و در افغانستان حضور پیدا کند.

وی بیان کرد: آمریکا نخست در خاورمیانه عربی و سپس با فرو ریختن صدام در عراق حضورش را در خاورمیانه تثبیت کرد. اکنون هم مانند رقبایش به دنبال استقرار پایگاه‌های نظامی در مناطق مختلف سوریه است.

کارشناس امور بین‌الملل تصریح کرد: آمریکایی‌ها معتقدند اگر دیگران حق دارند پایگاه نظامی در سوریه داشته باشند ما نیز این حق را برای خود مسلم می‌دانیم، پس ماجرای تأسیس پایگاه نظامی در سوریه توسط هرکدام از کشورهای مطرح در جنگ اخیر سوریه می‌تواند مجوزی برای ایجاد پایگاه نظامی تلقی شود.

مطهرنیا افزود: حضور نظامیان آمریکا در سوریه به واسطه ایجاد فضای بحران در این منطقه و نظامی کردن دولت حاکم در سوریه در چارچوب حمایت‌های مسکو و تهران از بشار اسد از یک سو و حمایت‌های آمریکا و متحدانش از مخالفان اسد از سوی دیگر منجر به تنشی میان این دو جبهه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار