باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد:

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

بازار مرکبات شمال در پیچ و خم جاده‌های صادرات اندر خم یک کوچه مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، آخرین ماه پاییز که می‌رسد بوی نارنگی، پرتقال و لیمو، عجیب حال آدم را خوب می‌کند مرکباتی که می‌رسند، چیده می‌شوند، شسته می‌شوند، پاکیزه و تمیز در ردیف‌های منظم برچسب می‌خورند و کنارهم جای می‌گیرند تا شاید در زنبیل آنانی قرار گیرند که نمی‌دانند عطر لیمو را در باغ‌های شمال.

۱۵۰ هزار باغدار مازندرانی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن مرکبات تولید می‌کنند و در سرمای زمهریر آذر ماه آن را می‌چینند و روانه بازار می‌کنند. بازار داخلی جای خود، اما مرکبات شمال هر سال در این فصل به تابلوی ورود ممنوع صادرات می‌رسد شاید مرکبات مازندران برای خارجی‌ها دیگرعیاری ندارد گذرم به باغ‌های مرکبات می‌افتد بین درختان قدم میزنم هوهوی باد سرد پاییزی و بارانی که آواز شمالی سر می‌دهد روح تازه‌ای به جانم می‌بخشد همقدم میشوم با باغبان پیری که بوی بهار پرتقال می‌دهد.‌

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

می‌گویم حاجی خسته نووشی، وارش دله چیکار کاندی؟ (حاجی خسته نباشی، تو بارون چیکار میکنی؟ )

حاج اسماعیل باغبان با تجربه محلمان انگار میان این همه بو و سرما، نفس کم آورده است خسته میگوید: ۹ ماه پرتقال ره مثل شه وچون‌تر و خشک هاکردمی که ونه بهره ره بییریم الان ترسمبی کسی نخرینه برف بیه یخ بزنه. (۹ ماه پرتقال رو مثل بچم‌تر و خشک کردم تا بهره شو ببینم، الان میترسم کسی نخره برف بیاد و یخ بزنن) به حاج اسماعیل قول می‌دهم که پیگیر حل مشکلش باشم و خدا حافظی می‌کنم تا رد پرتقال‌ها را بگیرم

رنگ آوری مرکبات مشتری ۱۰۰ هزار تنی را پراند

پرتقال‌ها پس از چیدن، روانه انباری می‌شوند برای جدا سازی و شاید هم رنگ آوری که مردم آن را سورتینگ می‌نامند "جل الخالق" مرکباتی که به خارج نمی‌رسند، اما نامی از خارج ارمغان می‌گیرند.

حسینی یکی از سورتینگ داران مرکبات است می‌گوید: مزه پرتقال‌های مازندران زیر دندان روس‌ها مانده است، اما نمی‌شود برایشان فرستاد که آنقدر مجوز‌های پی در پی برای سورتینگ دادند و آنقدر برخی‌ها برای سود بیشتر رنگ‌های غیر مجاز به مرکبات زدند و آنقدر غش در معامله کردند که چرخه تولید تا عرضه مرکبات در خارج را دچار مشکل کرده است.‌

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

می‌پرسم رنگ اوری مرکبات را که خارجی‌ها نمی‌پسندند.‌

می‌گوید بسیاری از کشور‌ها مانند مصر، تونس و مراکش نیز مرکبات خود را رنگ می‌کنند و می‌فروشند آن‌ها رنگ‌های استاندارد دارند.‌
می‌پرسم اینجا چه؟‌می‌گوید: اداره بهداشت رنگ آوری مارا مورد تایید قرار نمی‌دهد با اینکه ما از آن‌ها میخواهیم مواد استاندارد و مجاز با درجه‌بندی و مقدار مناسب در اختیار سورتینگ داران قرار دهند و برای ما دوره‌های آموزشی برگزار کنند، اما آن‌ها فقط صورت مسأله را پاک می‌کند با پلمپ سورتینگ‌ها

ایزدی کارشناس باغبانی در گفتگو با خبرنگاربا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، است درباره رنگ آمیزی مرکبات، می‌گوید: برخی مرکبات نیاز به رنگ آمیزی دارند و اگر مجوز غذا و دارو را به دست آوردند می‌توانند استفاده شوند فقط چگونگی و میزان استفاده از رنگ باید مشخص شود آن هم با آموزش به صادرکنندگان مرکبات

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، نیز گذری به سال قبل می‌زند زمانی که سرما جان مرکبات استان را گرفته بود و می‌گوید سال گذشته مشتری ۱۰۰ هزار تنی برای مرکبات مازندران داشتیم، اما وقتی محصولاتمان را دید نپذیرفت و محصول مورد نظر را بهداشتی ندانست.

مهاجر می‌گوید: در کشورمان برای برندسازی برنامه ریزی نکردیم و استانداردسازی برای صادرات صورت نگرفته است برای همین وقتی می‌خواهیم با روش‌های سنتی وارد بازار‌های خارجی شویم حتما به مشکل بر می‌خوریم، مشکلی که معضل امروز و دیروز نیست چرا که زیرساخت هایمان مشکل دارند.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

فقدان شرکت حمل و نقل صادراتی در مازندران


بر می‌گردیم به میانه داستان و پیگیری موضوعی که حسینی گفته بود: روس‌ها پرتقال‌های مازندران را دوست دارند. برای صادرات مرکبات به آسیای مرکزی با بازار ۴۰۰ میلیونی ۴ راه انتقال وجود دارد، زمینی، دریایی، ریلی و هواییسراغ مسئولان حمل و نقل جاده‌ای استان میرویم علی نصیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: لازمه صادرات مرکبات مازندران به آسیای مرکزی در فصل سرما وجود خودرو‌های مناسب است.

وی می‌گوید:یازده کامیون ۱۸ چرخ مجهز به یخچال برای حمل پرتقال به مناطق سردسیر در کشور وجود دارد که مازندران از این وسایل نقلیه بی نصیب است.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات 

جاده‌های زمینی که برای صادرات مرکبات بسته است سراغ آسمان‌ها باید رفت.

سعدالله وطن خواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران  در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی کشورمان، هواپیما‌های مخصوص برای صادرات دارند، اما تاکنون هواپیمایی مختص صادرات مرکبات از مازندران پرواز نکرده است.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

بخش صادرات دریایی انگار روزنه‌های امید را به روی صادرات مرکبات استان باز کرده است سال گذشته ۹ تن مرکبات از طریق خطوط کشتیرانی از دریای خزر به روسیه صادر شد، اما وقتی بدانیم بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات مازندران قابلیت صادرات دارند صادرات ۹ تن شاید به یک شوخی شبیه باشد. 

محمد خانی صادرکننده پرتقال که ترجیح می‌دهد پرتقال هایش را هر چند اندک به بازار‌های عراق و افغانستان بفرستد در گفتگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  می‌گوید کانتینر‌های مخصوصی برای حمل میوه در دریا لازم است، کانتینر‌هایی که تعداد آن در استان انقدر کم است که باید منتظر ماند تا بروند روسیه و دوباره برگردند.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

سراغ آخرین گزینه روی میز می‌رویم حمل و نقل ریلی که صادر کنندگان مرکبات چندان رغبتی به این راه ندارند چرا که راه آهن کشور‌های آسیای مرکزی کمی پهن‌تر است و باید واگن‌های قطار در مرز جابجا شوند که هزینه بالا می‌رود.

یوسف گران پاشا مدیرعامل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، خبر از وجود واگن‌های کانتینردار و یخچال دار برای حمل و جابه جایی مرکبات می‌دهد و می‌گوید صادر کنندگان هر چند عدد واگن یخچال دار بخواهند شرکت راه آهن در اختیارشان قرار می‌دهد. راه آهن انگار با برخی شرکت‌های بین المللی حمل و نقل قرارداد می‌بندد.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

تلفنی نشانی از یکی شرکت‌های بین المللی حمل و نقل می‌گیریم آقای اقدم مدیر عامل شرکتی که در تهران دفتر دارد و واگن‌های یخچال دار قزاقستانی را اجاره میکند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،می‌گوید: همه مرکبات موجود در مازندران را با امکاناتی که دارد می‌تواند حمل کند و بار‌ها این موضوع را به مسئولان استان گفته و، اما تاکنون استقبالی نشده است.

پای صادرات لنگ می‌زند

جهاد کشاورزی مازندران متولی تولید محصولات کشاورزی است و مقصد بعدی ما برای کشف حلقه مفقوده حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی  مازندران کلاف صادرات مرکبات را کمی پیچیده‌تر می‌کنددر گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید روس‌ها به صورت خرده فروشی مرکبات ما را نمی‌خواهند آن‌ها به یکباره ۱۰۰ هزار تن مرکبات می‌خواهند که در استان هیچ باغداری این میزان تولید ندارد.

او می‌گوید: دولت کار‌های خوبی انجام داده است از جمله اینکه ۱۵ درصد تعرفه به صادرکنندگان مرکبات پرداخت می‌کند یا تسهیلات با بهره ۱۴ و نیم درصد به صادر کنندگان مرکبات می‌پردازد، اما باید یک نشان برای حوزه مرکبات شکل بگیرد که تمامی صادرکنندگان بتوانند به صورت مجمع شرکت‌های صادرات گرا صادرات انجام دهند وگرنه صادرات چند تنی مرکبات دردی از باغدار دوا نمی‌کند.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات 

مقام عالی دولت در مازندران هم حلقه‌های مفقود را می‌شناسد، اسلامی استاندار مازندران در جلسه ستاد تنظیم بازار گفته بود حلقه‌های مفقوده حوزه بازار یابی باید شناسایی و ساماندهی شوند و مرکبات مازاد استان هم در سایه اتحادیه‌ای ملی با ایجاد منافع مشترک ذخیره و صادر شود.

وی با تاکید بر این که برای برطرف کردن حلقه‌های مفقوده و ساماندهی شبکه‌های حمل و نقل باید پارک لجستیک در مازندران طراحی شود، افزود: باید از ظرفیت‌های دریای خزر و سه فرودگاه استان در جهت توسعه حمل و نقل استفاده مطلوب شود.

مرکبات مازندران در بن بست صادرات

بر می‌گردیم به اول داستان باید‌ها زیاد است باید‌هایی که شاید غصه‌های حاج اسماعیل داستان ما را با پرتقال‌های نورسیده اش درمان نکند.
 

گزارش از سارا فرهمندراد

انتهای پیام /ر

از شایعه تا حقیقت پرتقال سبززدایی شده در بازار /خوش‌ رنگ شدن میوه‌های بازار به لطف گاز اتیلن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.