هشدار برای پیروی محض از علوم غربی/رونمایی از 45 اثر در حوزه ی علوم انسانی

آیت الله سبحانی در کنگره ی بین‌المللی قرآن و علوم انسانی‌ گفت:در بهره گیری ازعلوم غربی به تفاوت‌ میان دیدگاه اسلامی و غربی پرداخته شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛آیت‌الله سبحانی،مرجع تقلید شیعیان پیش از ظهر امروز در کنگره ی بین‌المللی قرآن و علوم انسانی که به همکاری جامعه المصطفی در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت قرآنی شدن علوم انسانی اظهار داشت: باید اهداف آفرینش انسان و هستی در عالم مورد بررسی قرارگرفته و درباره موضوعات مختلف به بحث و گفت‌وگو بنشینیم.

وی با اشاره به تضاد بین علوم انسانی قرآنی و غربی افزود: نگرش قرآن و وحی به انسان با نگرش علوم انسانی غربی به انسان در تضاد است و انسان در دیدگاه قرآن خلیفه‌الله و حامل اسماء الله بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.

هشدار برای پیروی محض از علوم غربی

مرجع تقلید شیعیان با اشاره بر دیدگاه علوم غربی نسبت به انسان خاطر نشان کرد: علوم غربی به انسان با دیدگاه مادی نگاه کرده است، در حالی‌ که در علوم انسانی قرآنی انسان‌محور هستی بوده و حامل امانت الهی فراوانی است در حالی‌ که در علوم غربی ارتباط انسان با وحی را قطع کرده و تنها موجودی طبیعی تفسیر شده است.

آیت‌الله سبحانی ارتباط انسان و خداگرایی را غیرقابل‌انکار دانست و گفت: آفرینش انسان باخدا گرایی ناگسستنی است و انسانی را می‌توانیم کامل بدانیم که به همه ابعاد وجودی خود پرداخته و ارتباط خود را با غیب و مذهب حفظ کرده باشد.

هشدار برای پیروی محض از علوم غربی

 ویگرایش انسان به خداگرایی را فراتر از نیازهای مادی و حتی روحی تعریف و تصریح کرد: در دیدگاه دینی برخلاف دیدگاه غربی گرایش انسان به خدا گرایی فراتر از انتفاع نیازهای روحی و مادی بوده و تواضع را تنها اخلاق تعریف کرده است.

آیت الله سبحانی  وجود همه این اختلاف‌ها را در سیاست نیز بارز خواند و گفت: اسلام در عالم سیاست نیز دارای دیدگاه‌های متعالی بسیاری بوده و می‌توان در یک نمونه از تفاوت دیدگاه در مورد قتل انسان که در اسلام مرگ هر انسان را مرگ بشریت می‌داند به‌وضوح ببینیم.

هشدار برای پیروی محض از علوم غربی

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر پرهیز از پیروی صرف از علوم غربی افزود: باید ضمن استفاده از علوم غربی و بهره بردن از دیدگاه‌های آن‌ها به تفاوت‌های اسلامی و غربی نیز پرداخته و از این تفاوت‌ها پرهیز کنیم.

همچنین در این کنگره از 45 اثر در حوزه ی علوم انسانی با حضور این مرجع تقلید رونمایی شد،این آثار شامل 45 اثر تولیدی کنگره ازجمله کتاب‌های سفارشی، اصل مقالات برتر و چکیده مقالات ارائه‌شده و همچنین نرم‌افزار آثار ارسالی و خبرنامه‌های ویژه بوده است.

انتهای پیام/ش

سخنان آیت الله سبحانی در کنگره ی قرآن و علوم انسانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار