رئیس حوزه هنری بوشهر:

استان بوشهر یکی از مراکز مهم در حوزه شعر و داستان می‌شود

رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته استان بوشهر در حوزه شعر و داستان به یکی از مراکز مهم خلیج فارس تبدیل می شود.

استان بوشهر یکی از مراکز مهم در حوزه شعر و داستان می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، امید پارسایی‌فر صبح پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین سوگواره  شعر آیینی «مشق دلدادگی» اظهار داشت: برگزاری سوگواره ها و مراسم بهانه‌ای برای کشف استعدادهای جدید هنری و فرهنگی است.

وی سیاست حوزه هنری استان بوشهر را ایجاد فضایی برای ورود نسل جدید به عرصه عنوان کرد و ابراز داشت: دغدغه ما این است که در حوزه ادبیات، فضایی برای ورود نسل جدید، نسلی که ادبیات فارسی در کرانه خلیج فارس سال های سال منتظر آن بوده است، مهیا شود.

تقویت ادبیات فارسی در استان بوشهر

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به سخنان خود در مراسم بزرگداشت زنده یاد تیمور ترنج اظهار داشت: در آیین بزرگداشت زنده یاد تیمور ترنج درمورد تقویت ادبیات فارسی در استان بوشهر قول هایی دادیم و عنوان کردیم که استان بوشهر باید در حوزه شعر و داستان به یکی از مراکز مهم خلیج فارس تبدیل شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی هایی که در این بخش صورت گرفته است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این اتفاق شکل خواهد گرفت.

پارسایی‌فر با بیان این که خوانش تجارب گذشته، واقعیت‌های خوبی را در مقابل ما قرار می دهد، افزود: تجاربی که پیش روی ما قرار دارد بسیار گران بها است، باید فرصت را بسیار مغتنم شمرد و جریان نقد و پژوهش را هم در کنار سرایش شعر و نگارش داستان شکل داد.

انتشار آثار هنرمندان استان

وی با تاکید بر توجه به نقد و پژوهش در کنار سرایش اشعار ابراز امیدواری کرد با زایش ها و جرقه های خوبی که شاهد آن هستیم به عرصه نقد و پژوهش نیز بیش از گذشته عنایت شده و آثار ارایه شده مورد نقد مکتوب قرار بگیرد.

پارسایی فر از آمادگی حوزه هنری استان بوشهر برای چاپ و انتشار آثار هنرمندان استان خبر داد.

وی با بیان این که در حال حاضر حداقل پنج جلسه هفتگی با موضوع ادبیات در حوزه هنری استان بوشهر تشکیل می شود، افزود: برای حوزه داستان هم اتفاقات خوبی در حال روی دادن است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با بیان این که برگزاری سوگواره ها و جشنواره ها ابتدای راه است، گفت: استعدادهایی که در این جشنواره ها شناسایی می شوند باید در حوزه هنری مورد حمایت قرار بگیرند.

استعدادیابی در حوزه فرهنگ و هنر

پارسایی فر با تاکید بر نگاه همراه با زمان و معاصر  هنرمندان به ویژه اهالی قلم، ابراز داشت:  اگر استعدادهایی که امروز در حوزه شعر و داستان شکل می گیرند در رابطه با مسایل مختلف معاصر و امروزی همت کنند، می توانیم شاهد خلق آثار متفاوتی باشیم.

وی با بیان این که شعر معاصر ما ظرفیت این را دارد که  نسبت به حوادث روز عکس العمل بدون تاخیر  نشان دهد، اظهار داشت: آیا آن شاعر ارجمندی که در رابطه با حماسه بزرگی مانند عاشورا عکس العمل کلامی نشان می دهد می بایست در رابطه با ظلمی که بر مسلمانان و ستمدیدگان عالم  در اقصی نقاط جهان روی می دهد خاموش باشد؟

پارسایی فر با بیان این که داستان نویسان و شاعران ما نباید در رابطه با اشخاص، مشاهیر و همچنین رویدادهای معاصر خاموش باشند، ابراز داشت: مسلما تاریخ بررسی خواهد کرد سهم ادیبان ما در واقعه ای مانند زلزله کرمانشاه که کام همه را تلخ کرد به چه میزان بوده است.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر ادامه داد: اکنون بهترین فرصت برای اهالی قلم و اندیشه ورزان فراهم است تا درمورد فتنه بزرگ داعش و تفکر سیاه این گروه تولید اثر داشته باشند.

حمایت از تولید آثارِ بروز

وی بر حمایت از تولید آثارِ بروز تاکید کرد و گفت: آثار هنرمندانی که به حوادث و وقایع روز تعلق داشته باشند به طور ویژه مورد حمایت قرار می گیرند.

پارسایی فر اضافه کرد: صنعت هنر و فرهنگ بین المللی هم همین اتفاق روی می دهد یعنی قوی ترین موسیقی ها، فیلم ها و انیمیشن ها به فاصله اندکی پس از وقوع حوادث تولید می شوند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر از اساتید درخواست کرد به علاقمندانی که تمایل دارند درمورد مسایل جهان معاصر، کشور و استان عکس العمل های فوری نشان بدهند، کمک کنند.

افزایش تولیدات ادبی

پارسایی فر نهادینه شدن چنین روندی را موجب افزایش تولیدات ادبی دانست.

وی درمورد آثار پذیرفته شده در نخستین سوگواره شعر آیینی مشق دلدادگی گفت: یکی از شروطی که برای این سوگواره درنظر گرفته شد این بود که آثار ارسال شده حتما باید تولید اول باشند.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، ابراز داشت: معمولا سوگواره‌ها یا برخی جشنواره‌ها خالی از آثار بروز است اما حوزه هنری برای ایجاد انگیزه آثاری را شرکت داد که اولین تولید باشند.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.