هواشناسی لرستان ؛

کاهش ۲۰ درصدی بارندگی در لرستان

مدیرکل هواشناسی لرستان از کاهش بارندگی‌های لرستان نسبت به میزان نرمال بلندمدت خبر داد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان ؛ محمدناصر هاشمی، مدیرکل هواشناسی لرستان، با اشاره به اینکه علت‌های مختلفی در کاهش بارندگی تأثیرگذار است، افزود: کره زمین مانند یک گلخانه عمل کرده و شهرسازی، شهرک‌سازی، تخریب منابع طبیعی و نوع بارندگی‌ها از جامد به مایع از عواملی هستند که باعث تغییر بارش‌ها شده‌اند.

وی بابیان اینکه عده‌ای اعتقاد دارند که کاهش بارندگی‌ها به دلیل تغییر اقلیم اتفاق افتاده است، تأکید کرد: اثبات تغییر اقلیم طبق یک پروژه تحقیقاتی بسیار گسترده مشخص خواهد شد چرا که اقلیم‌ها در بلندمدت زمانی تغییر کرده و معتقدیم بی‌نظمی اقلیمی رخ داده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان از بروز خشک‌سالی در استان خبر داد و اذعان کرد: میزان نرمال بارندگی پاییز در لرستان 140 میلی‌متر بوده که در سال آبی کنونی شاهد کاهش 20 درصدی بارندگی‌ها نسبت به بلندمدت هستیم.

وی ادامه داد: یک سامانه بارشی در صورت عدم مشکل به سمت غرب، جنوب غرب و استان لرستان در حال حرکت بوده، هرچند در هیچ جای دنیا پیش‌بینی‌های بلندمدت را با یقین اعلام نمی‌کنند اما امیدواریم که این بارندگی در استان رخ داده که مقداری از کمبود بارندگی‌ها را جبران کند اما رسیدن بارندگی به حد نرمال وجود ندارد.

هاشمی ادامه داد: در سال آبی کنونی برخلاف تصور مردم باید گفت که نسبت به پارسال 80 درصد بارندگی بیشتر داشتیم.

مدیرکل هواشناسی لرستان بابیان اینکه در مناطق جنوبی استان بارش‌های خوبی برای اراضی کشاورزی صورت گرفته است، عنوان کرد: کشاورزان باید با داده‌ها و عناصر اقلیمی اقدام به کشت محصولات خود کنند.

انتهای پیام/د

کاهش بارندگی در لرستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.