رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد:

40 درصد بیکاران استان یزد را افرادی با تحصیلات عالی تشکیل می دهند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: باید به سمت اشتغالزایی برای دانش آموختگان مراکز آموزش عالی با محور صنایع و دانش بنیان حرکت کنیم.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ حمیدرضا نصیری زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: با توجه به رشد بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاه ها و افزایش آمار بیکاران استان نسبت به میانگین کشوری باید به سمت اشتغالزایی برای دانش آموختگان مراکز آموزش عالی با محور صنایع هایتک و دانش بنیان حرکت کرد.

نصیری زاده در نخستین نشست هماهنگی تیم اقتصادی استان افزود: دولت ها 2 هدف عمده را در برنامه ریزی های اقتصادی از جمله رفع بیکاری و ایجاد اشتغال و نیز ثبات قیمت ها و رفع تورم دنبال می کنند.

وی اضافه کرد: در حوزه اشتغال استان چند سال گذشته بیشتر شغل های ایجاد شده برای کارگران ساده و ماهر بدون تحصیلات عالی بود، در حالیکه عمده بیکاران امروز استان، دانش آموختگان دانشگاهی هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد یادآور شد: به همین علت روند اشتغال و سرمایه گذاری در استان باید به سمتی باشد که 2، سه سال آینده برای دانش آموختگان دانشگاهی شغل ایجاد شود.

آمار بیکاران استان یزد از میانگین کشوری فراتر رفت

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه یزد گفت: نرخ بیکاری در استان سال 84، هشت درصد و در کشور 11.5درصد بود در حالی که این عدد در سال 95 در یزد با 4.8 درصد افزایش به 12.8 درصد و در کشور با 9 دهم درصد رشد به 12.4 درصد رسید و این آمار بیانگر بیشتر شدن آمار بیکاران استان یزد از میانگین کشوری است.

به گفته نصیری زاده، تفکیک جنسیتی آمار بیکاران در این دوره زمانی نیز بیانگر آن است که سال 84 بیکاری مردان 6.9 درصد و بیکاری زنان 11.9 درصد بود در حالی که در سال 95 درصد آمار مردان بیکار استان به 9 درصد و زنان بیکار به 27 درصد افزایش یافت.

نصیری زاده، یکی از مزیت های استان در سال های اخیر را بهبود شاخص اشتغال ناقص دانست و با استناد به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 یزد، تعداد بیکاران استان را 44 هزار و 813 نفر عنوان کرد که 51.5 درصد آنان را مردان تشکیل می دهند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد در ادامه به نرخ بیکاری شهرستان های استان اشاره کرد که بیشترین آن با 17.1 درصد به بهاباد و کمترین آن با 9.2 درصد مربوط به میبد است.

مدیر اجرایی سرشماری سال 1395استان یزد با بیان اینکه سهم بیکاران با تحصیلات عالی در سال 90، 30 درصد بود که این شاخص در سال 95 به 40 درصد رسید در مورد بیکاری بانوان گفت: سهم زنان بیکار با تحصیلات عالی در 2 مقطع زمانی سال های 90 و 95، از 43 به 50 درصد افزایش یافت.

نصیری زاده تصریح کرد: در مجموع 40 درصد بیکاران استان یزد را افرادی با تحصیلات عالی تشکیل می دهند که این شاخص در شهرستان یزد 43 درصد و در شهرستان اشکذر 25 درصد است.

وی اظهار کرد: از مجموع 325 هزار و 577 نفر شاغل استان بر اساس سرشماری سال 1395، 8.3 درصد در امور کشاورزی، 46.3 درصد در بخش خدمات، 45.4 درصد در امور صنعت مشغول به کار هستند.

مدرک گرایی کمکی به رفع مشکل اشتغال در کشور نمی کند

 ناصر شمس رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشوردریزد گفت: 70 درصد دانشجویان فنی و حرفه ای کشور جذب بازار کار می شوند.

شمس  با بیان اینکه به طور میانگین 70 درصد دانشجویان کشور جذب بازار کار می شوند، گفت:  دانشگاه فنی و حرفه ای به دنبال راه اندازی رشته های جدید با توجه به شرایط مناطق و استان های مختلف است.

شمس افزود: مدرک گرایی کمکی به رفع مشکل اشتغال در کشور نمی کند بنا براین تقویت و توسعه رشته ها در مقطع کاردانی ،تکنیسین، با هدف کمک به کاهش مشکل اشتغال در کشور در دانشگاه فنی و حرفه ای پیگیری می شود.

 

رونق در تولید و ایجاد اشتغال اصلی‌ترین مسئله استان یزد

محمودزمانی قمی استانداریزد گفت:اصلی‌ترین مسئله استان را روتق در تولید و ایجاد اشتغال که مورد تاکید و درخواست و مطالبه مقام معظم رهبری است که درحال پیگیری بوده و هیچگونه بهانه‌ای در این زمینه نداریم

زمانی قمی استاندار یزد گفت: با ظرفیت‌های بالای صنعت و صنایع وابسته به صنایع معدن میتواند یکی از هدف‌ها در بخش اقتصاد مقاومتی باشد.

وی تاکید کرد: اگر ما به صنعت و معدن تاکید می‌کنیم مفهوم این نیست که بزرگترین مزیت این استان که صنعت گردشگری است غافل شویم و رویکرد ما در توسعه اقتصاد مقاومتی است.

استاندار یزد با بیان اینکه دستگاههای دولتی، مشکلات بخش خصوصی را جدی بگیرند و از دخالت در امور اقتصادی تا حد ممکن پرهیز کنند گفت: باید با تهیه اولویت های مهم استان و ارائه راه حل های آنها در مسیر ایجاد رونق و کاهش بیکاری گام برداریم.

وی با تأکید بر لزوم حمایت جدی تر دستگاههای دولتی از بخش خصوصی افزود: هیچ مسئولی نباید با موضع گیری و دفاع از بخشنامه ها ، خود را معصوم نشان داده و از زیربار حل مشکلات شانه خالی کند بلکه باید به منظور حل مشکلات ، ایجاد رونق و کاهش بیکاری،به عنوان یک گسل بزرگ در استان و کشور ، راه حل منطقی ارائه کند.

 ریاحی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد نیز گفت:18 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی یزد بیکارند.

ریاحی افزود: امروز شاهد حضور نیروهای غیربومی در استان یزد هستیم و دلیل آن دانش پایه نشدن کارخانه‌های ما و عدم بهره‌مندی آنها از تکنیک و فناوری نوین است.

انتهای پیام/ ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار