جعفرزاده‌:

کلینیک‌های بیهوشی در نظام سلامت مغفول مانده است/ کمبود متخصص بیهوشی نداریم

دبیر اجرایی کنگره مراقبت‌های ویژه و مدیریت درد از مغفول ماندن کلینیک‌های بیهوشی در نظام سلامت خبر داد.

کمبود متخصص بیهوشی در کشور نداریم / کلینیک‌های بیهوشی در نظام سلامت مغفول مانده استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افشین‌ جعفرزاده‌ دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره‌ آنستزیولوژی‌، مراقبت‌های ویژه‌ و مدیریت‌ درد گفت: یکی از تخصص‌های کلینیک‌ کشور رشته بیهوشی‌ است که در این عرصه‌ متخصص‌ بیهوشی‌ در کشور کم نداریم‌ و از لحاظ‌ توانمندی از استانداردهای‌ جهانی نیز خیلی عقب‌ نیستیم‌، تنها باید در حوزه تجهیزات به روزرسانی‌ را مدنظر‌ قرار بدهیم‌ و خوشبختانه در حوزه دارویی نیز از استانداردهای‌ جهانی قابل قبولی برخوردار‌ هستیم‌.

وی از وجود حدود بیش از 500 مقاله در سیزدهمین کنگره‌ آنستزیولوژی‌، مراقبت‌های ویژه‌ و مدیریت‌ درد خبر ‌داد و اظهار کرد: تولید علم‌ کشور‌ در حد مطلوبی‌ است و می‌توانیم بگوییم‌ در رده‌ کشورهای‌ در حال توسعه‌ در منطقه‌ جایگاه‌ اول را دارا‌ هستیم‌ و از لحاظ‌ توانمندی‌ فردی‌ نیز‌ از استاندارد‌ جهانی برخوردار هستیم‌.

ضرورت بروز رسانی‌ تجهیزات‌ در حوزه بیهوشی

وی در ادامه اظهار کرد: رشته بیهوشی حدود چهار هزار پزشک حاذق‌ دارد و در این عرصه‌ کمبود پزشک نداریم‌، بلکه باید با مدیریت صحیح‌ این پزشکان را به کار بگیریم‌ تا شاهد‌ توزیع‌ عادلانه‌ خدمات سلامت باشیم‌.

دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره‌ آنستزیولوژی‌، مراقبت‌های ویژه‌ و مدیریت‌ درد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین‌ مکان هایی که مغفول‌ مانده کلینیک‌های بیهوشی‌ است که حق بیمار است  و قبل از ورود به اتاق عمل همانطور‌ که با جراح در ارتباط است با پزشک بیهوشی نیز همراه شود و در ویزیت‌های خود از شرایط بالینی‌ و فیزیولوژی‌ خود مطلع‌ باشد‌ که تحقیقات نشان داده تعامل متخصص بیهوشی‌ با بیمار کاهش استرس و مدیریت بیهوشی را به همراه دارد.

جعفرزاده‌ گفت: رشته بیهوشی‌ وابسته به تکنولوژی‌ است که امیدواریم‌ موضوع بروز رسانی‌ تجهیزات‌ و ورود تکنولوژی‌ نیز در کنار توانمندی‌ علمی متخصصان به کار گرفته شود و شاهد بهره‌مندی حداکثری‌ از خدمات سلامت باشیم.

وی در پایان‌ با توجه به عدالت‌ بین‌ رشته‌ای در نظام سلامت گفت: در بحث‌ تعرفه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید متخصصان عرصه‌ نیز دعوت شوند و با توجه به نظرات متخصصان‌ هر رشته‌ برای آنان تصمیم‌گیری شود تا همگی‌ در کنار هم بتوانیم‌ با طرح‌ تحول‌ همراه شویم‌ و به بهترین‌ شکل خدمات را به مردم ارائه کنیم‌.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار