مسائلی مطرح کرد؛

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی در کشور

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی در کشور خبر داد.

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ شرکت تجهیزات پزشکی در کشوربه گزارش‌ خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا مسائلی‌ مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو در چهارمین کنگره تخصصی‌ و اولین کنگره بین‌المللی ساخت بیمارستان و مدیریت‌ منابع و تجهیزات‌ که صبح امروز در مرکز همایش‌های رازی‌ برگزار شد‌ اظهار کرد: ما در مورد خریدی که وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی در دوره جدید طرح تحول نظام سلامت در دستور کارش قرار داده است همکاری و تعامل نزدیکی بین سازمان‌های مختلف وزارت بهداشت‌ در این زمینه داشتیم‌ و انشاالله‌ که بتوانیم‌ با تعاملی نزدیک‌تر خرید تجهیزات پزشکی را مدیریت کنیم.

وی بیان کرد: باید‌ با توجه به منابع محدودی که داریم‌، بتوانیم‌ حداکثر بهره‌وری را انجام دهیم‌. در آخرین جلسه‌ای که با معاون درمان وزارت بهداشت و هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی‌ داشتیم، تصمیم گرفته شد که اداره کل تجهیزات شیوه نامه‌ای را تهیه کند‌ تا ما بتوانیم‌ از منابع‌ محدود موجود حداکثر‌ بهره‌وری را داشته باشیم‌.

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو افزود: نخستین‌ موضوعی که ما دنبال می‌کنیم بحث‌ آسیب‌شناسی اقدامات گذشته است و اینکه چگونه‌‌‌ می‌توانیم‌ بهره‌وری را در این زمینه‌ افزایش‌ دهیم از جمله موضوعات بسیار مهم‌ بحث‌ اتمام ساخت بیمارستان‌ها، تأمین نیروی انسانی‌ و تهیه‌ شدن زیرساخت‌های لازم برای خرید تجهیزات پزشکی است‌ همچنین ما به نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی کشور هم توجه ویژه‌ای داریم‌.

محوریت‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی در فرآیند‌ خرید تجهیزات‌ مراکز درمانی

مسائلی‌ تأکید کرد: محوریت‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی در فرآیند‌ خرید تجهیزات‌ مراکز بهداشتی و درمانی‌ در دستور کار قرار گرفته است که تحقق این امر در گرو مشارکت فعال دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی تصریح کرد: انجمن‌های تخصصی‌ در رشته های مختلف که تجهیزات مراکز بهداشتی و درمانی را تأمین می‌کنند نیز نقش‌ بسیار کلیدی و مؤثری دارند‌.

مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره مدیریت نگه‌داشت‌ تجهیزات پزشکی گفت: ما حدود 30 هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشکی داریم که این تجهیزات در مراکز‌ بهداشتی و درمانی کشور‌ مستقر شده‌اند‌، بنابراین‌ مدیریت نگه‌داشت و بهره‌وری این تجهیزات‌ بسیار حائض‌ اهمیت است. میزان بهره‌وری ما در مقایسه با کشورهای توسعه‌ یافته بسیار پایین است و مدیریت نگهداشت‌ تجهیزات پزشکی با وضع مطلوب‌ فاصله زیادی دارد.

مسائلی‌ اظهار کرد: ما در کشورمان بیش از 2 هزار و 200 شرکت تجهیزات پزشکی و بیش از 1000 تولیدکننده شرکت تجهیزات پزشکی و بیش از 5 هزار و 500 نمایندگی کمپانی‌های مختلف داریم‌.

وی یادآور شد: ایر‌ادهای ساختاری‌ و ضعف مدیریتی در زمینه‌ مدیریت نگهداشت‌ تجهیزات پزشکی وجود دارد که در این حوزه نیاز به تحول بنیادین داریم که این تحول باید نخست از مدیریت مالی بهداشت و درمان نشأت‌ بگیرد انشاالله‌ بتوانیم در زمینه بهره‌وری و ارتقا‌ء هر چه بیشتر تجهیزات پزشکی گام بر‌داریم.

عمر مفید بیمارستان ها در دنیا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال است

همچنین در ادامه مراسم مسعود ناصری پور رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: ما برای ساخت بیمارستان ها باید از پزشکان نظرخواهی کنیم.

وی بیان کرد: عمر مفید بیمارستان ها در دنیا حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال است در حالی که در ایران این رقم به ۳۰ تا ۴۰ سال می رسد‌؛ امیدواریم بتوانیم با افزایش طول عمر مفید بیمارستان ها موجب صرفه جویی در منابع شویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: برای راه اندازی هر تخت بیمارستانی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می شود؛ امیدواریم بتوانیم با افزایش بهره وری و ساخت بیمارستان های استاندارد در راستای صرفه جویی منابع گام برداریم.

ناصری پور با اشاره به راه اندازی بیمارستان های هوشمند یادآور شد: امیدوارم به کمک تکنولوژی های جدید بتوانیم به سمت ساخت بیمارستان های هوشمند حرکت کنیم تا در میزان هزینه های مصرفی صرفه جویی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.