تلاش ازبکستان برای راهیابی به بنادر ایران از طریق افغانستان

روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: تاشکند و کابل ساخت راه آهن و جاده بین مزار شریف و هرات و خط انتقال برق از ازبکستان به باگلان افغانستان را آغاز می‌کنند و ازبکستان می خواهد از این طریق به سوی بنادر ایران راه باز کند.

تلاش ازبکستان برای راهیابی به بنادر ایران از طریق افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه روسی نزاویسیمایا گازتا نوشت: تاشکند و کابل ساخت راه آهن و جاده بین مزار شریف و هرات و خط انتقال برق از ازبکستان به باگلان افغانستان را آغاز می‌کنند و ازبکستان می خواهد از این طریق به سوی بنادر ایران راه باز کند.

نزاویسیمایا گازتا امروز در مقاله ای نوشت: در منطقه مرزی ترمز ازبکستان مرکز لجستیکی ساخته شده که برای عملیات واردات و صادرات با افغانستان بکار گرفته می‌شود. 

روزنامه روسی به نقل از عصمت الله ارگاشف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان نوشت: ازبکستان به تازگی روابط تجاری - اقتصادی خود با افغانستان را تقویت کرده است.حجم بازرگانی دو کشور 25 درصد رشد کرده و به تجار افغانی در ازبکستان امتیازاتی داده می‌شود. موانع جلوگیری کننده از توسعه و تعمیق روابط تجاری - اقتصادی رفع می‌شود

روزنامه روسی نوشت: راه آهن جدید مزار شریف هرات برای تقویت روابط دو کشور ساخته می‌شود. همچنین ساخت جاده شوسه همراه با زیرساخت مربوطه تقریبا تا مرز غربی افغانستان با ایران برنامه ریزی شده است.

روزنامه روسی افزود: ایران از طرف خود در آینده نزدیک ساخت راه آهن از شهر خواف تا هرات را به پایان می رساند. ارتباط این دو شهر از طریق هرات اجازه می‌دهد نه تنها افغانستان بلکه همه کشورهای آسیای مرکزی محموله‌های ترانزیت خود را به واسطه بنادر چابهار و بندر عباس ایران منتقل کنند.

در همین حال نزاویسیمایا گازتا به نقل از عمر نثار مدیر مرکز مطالعه افغانستان معاصر افزود: با توجه به اوضاع افغانستان بعید به نظر می رسد تا بتوان این پروژه‌های زیرساختی را بطور کامل اجرا کرد. 

وی افزود: برای نمونه ساخت خط لوله گاز 'تاپی' (ترکمنستان – افغانستان – پاکستان –هند) که سال‌ها پیش از قصد آن سخن رفته بود تاکنون آغاز نشده است. 

روزنامه روسی به نقل از کارشناس افغانستانی نوشت: پروژه‌هایی که تاشکند از آنها سخن رانده از بسیاری لحاظ به سطح امنیت و برقرار شدن ثبات در افغانستان بستگی خواهد داشت. اما در افغانستان چنان اوضاعی برقرار شده که همین که کشوری برای اجرای پروژه در بخشی از این کشور اقدام می‌کند اوضاع در این بخش رو به وخامت می‌رود.

نزاویسیمایا گازتا در پایان نوشت: برخی کشورها از ضعف دولت مرکزی و ناتوانی نهادهای انتظامی افغانستان به عنوان ابزاری برای مقابله با رقبا در منطقه استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار