رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی از ضرورت پیشرفت همزمان علم و فرهنگ در کشور خبر داد.

تلاش آمریکا برای مخالفت با اجرای صحیح برجام/علم و فرهنگ باید به موازات هم پیشرفت کنندبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم پانزدهمین گردهمایی معاو‌نان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امیدواریم این دانشگاه به موازات علم، فر‌هنگش هم پیشرفت کند. ما در علوم تجربی پیشرفت زیادی داشته‌ایم اما بهتر است به علوم انسانی نیز بیشتر توجه کنیم، چراکه با وجود منابع بسیار عظیم در این حوزه دانشگاه‌های ما در حوزه علوم انسانی در دنیا جایی ندارند.

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی درباره لزوم پیشرفت پژوهش در کشور مطرح کرد: همه اعتراف می‌کنیم، رنجبر در این زمینه آگاه‌تر است و او نقشه راه را بهتر می‌داند.

وی گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که اگر کسی در شهرستانی بر روی پروژه‌ای پژوهش می‌کند دیگری در شهرستانی دیگر بر روی همان پروژه پژوهش کند، در واقع باید موازی کاری از بین برود و در حوزه پژوهش پیشنهاد می‌شود مکمل کاری انجام شود.

400 میلیارد متر‌مکعب ذخیره آب داریم

ولایتی درباره مسئله آب در کشور گفت:‌ دشمنان ما ادعا می‌کنند ایران در آینده به برهوت تبدیل می شود که این دروغی بیش نیست، ما کشوری نیمه خشک هستیم و بلد نیستیم از آب درست استفاده کنیم، 400 میلیارد متر‌مکعب ذخیره آب داریم که 50 درصد آن هرز می‌رود و 50 درصد بد مصرف می‌شود، حتی دریاچه ارومیه نیز قابل احیاء خواهد بود.

وی درباره مسئله خودرو‌سازی گفت:‌ از سال 1346 صنعت خودرو‌سازی داریم ولی اکنون خودروی ملی نداریم، دنیا به سمت ماشین برقی پیش می‌رود، ما چه کرده‌ایم؟.

ولایتی افزود: کمتر کشوری به اندازه ما آفتاب و نور خورشید دارد، از انرژی خورشیدی چه بهره‌بردای کرده‌ایم، ما نیاز داریم که خودمان با تکنولوژی، تولید انجام دهیم. در حوزه پزشکی ما پیشرفت‌های خوبی در تامین سلامت بیماری‌ها داشتیم، بسیاری از کارها بومی است که می‌توانیم الگوی دیگران شویم. در زمینه گیاهان نیز  علی زرگری‌ پنج جلد کتاب درباره گیاهان دارویی دارد و هشت هزار نوع گیاه در کشور وجود دارد که یک چهارم آن گیاهان دارویی هستند.

وی گفت: متاسفانه آموزش بر پژوهش غلبه کرده است، پژوهش دایره‌اش بسیار وسیع است؛ یکی از مشکلات ما این است که وقتی کاری را شروع می‌کنیم همه تشو‌یقمان می‌کنند و نوار را قیچی می‌کنیم و دوباره 6 ماه بعد یک نفر دیگر می‌آید و نوار دیگری را قیچی می‌کند.

برخی اروپاییان در اجرای برجام صادق نیستند

ولایتی درباره سوال یکی از افراد حاضر در جمع مبنی بر اینکه، آینده بر‌جام را چگونه می‌بینید پاسخ داد: ‌در قراری به نام بر‌جام که ما با آنها بستیم آمریکا تلاش می‌کند به هر شکلی خلاف آن عمل کند تا جایی که ما در جریان هستیم اروپایی‌ها این طور نیستند البته شاید نقش بازی می‌کنند و تقسیم نقش کرده‌اند، بعضی از آنها صادق هستند و بعضی دیگر سخنان ترامپ‌ را تکرار می‌کنند؛ می‌گویند چرا شما در منطقه هستید اما ما می‌گوییم شما در منطقه چه می‌خواهید،‌ همسایه از ما کمک خواسته و ما کمکش می‌کنیم.

ولایتی افزود:‌ آمریکا می‌خواهد 10 هزار نیرو به سوریه بیاورد که شرق فرات را تحت سلطه خودش داشته باشد،‌ ما می‌گوییم منطقه برای ماست، تلاشمان را می‌کنیم و امیدواریم که به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار