تیتر امشب؛

مشکل بافت های فرسوده با منابع فعلی حل نمی شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه احیای بافت های فرسوده نیازمند عزم ملی است و دهها سال طول می کشد شهر تهران مقاوم شود،گفت: این کار در کشور ما با منابع فعلی اجراشدنی نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هوشنگ عشایری رئیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تیتر امشب گفت: در قانون برنامه پنجم ورود مجموعه دولت و شهرداری ها به مقوله احیا به میزان ده درصد در سال دیده شده اما این عدد سرجمع به 13 تا 14 درصد در کل کشور رسید و علت این بود که مدل تعریف شده در برنامه چهارم و پنجم مدل مناسبی نبود. تجرببات 18 ساله نشان میدهد که این طرح زیاد موفق نبوده است اما درقانون برنامه ششم سند ملی تدوین شد که در زیر مجموعه این سند ستادی را تدوین کرد که متشکل از 22 عضو دولتی و شهرداری ها و نهادهای غیر دولتی به ریاست رئیس جمهور است، در این ستاد مدیر محله محوری برنامه ریزی شد اما ترویج این موضوع در جامعه زمان بر بود و دو سال طول کشید تا این فرهنگ بازآفرینی قابل قبول شود که در قالب برنامه ششم در ماده پنجم و بند الف اینگونه تعریف شد که سالانه 270 محله در هر سال را ورود پیدا کنیم که همان تحقق ده درصد بود و قرار شد سندی تنظیم شود و برنامه ملی بازآفرینی ارائه شود که خوشبختانه این سند هفته پیش این سند ملی تدوین شد. در این سند محله برای خود تصمیم می گیرد و ما ابزار مورد نیاز و تسهیلات را در اختیار قرار می دهیم. تسهیل گر به نیازها توجه می کند و با توجه به هویت آن محله که چگونه کاربری ها می تواند مورد توجه قرار گیرد اقدام می شود. توسعه گر نیز به مراحل ساخت وارد می شود.

مشکل بافت های فرسوده با منابع فعلی حل نمی شود


عشایری در ادامه گفت: در برنامه ملی که تدوین شده است برای 1334 محله تا پایان سال 1400 که حدود 66 هزار هکتار از اراضی شهری را شامل می شود این برنامه را برای نوسازی، بهسازی و مقاوم سازی 50 هزار میلیارد تومان برای سالی 100 هزار واحد، برای خدمات روبنایی مثل مدرسه، فرهنگسرا و پارک و ... در سال نیاز به منابع زیادی داریم تا هر محله به میانگین شهری خود برسد نزدیک به 40 میلیون متر مربع باید ساخته شود که نیاز به 40 هزار میلیارد منابع داریم. در خدمات زیربنایی 13 میلیون متر آب وبرق و گاز که 18 هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد. در فضای شهری 14 هزار میلیارد تومان نیازمند است که در این جا به این نتیجه رسیده ایم که نقش دولت در تبیین سالانه 2500 میلیارد تومان باید سرمایه گذاری منابع در بانک ها انجام دهد، 2500 میلیارد تومان هم بانک ها منابع می گذارند که مردم با وام 9 درصد می توانند بهسازی و نوسازی ها را انجام دهند. تحقق پذیری برنامه دولتی زمانی اجرایی می شود که هم افزایی صورت گیرد تا با کمک دولت و کمک مصوبات مجلس بتوانیم ساز و کارها را اجرایی کنیم.
ما در این برنامه نیاز به 7 هزار میلیارد تومان بودجه داریم . هدف ما نیز تاب آوری شهری و کم کردن فقر شهری و ارتقای کیفیت شهری است که با 7 هزار میلیارد تومان منابع به گردش در می آید که نیاز به کمک مجلس و دولت داریم.

احد صادقی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: در بحث مقاوم سازی علاوه بر مخاطراتی که در کشور با آن مواجه هستیم در مطالعات انجام شده حدود 10 درصد کاهش تلفات نسبت به زمین لرزه را می توانستیم داشته باشیم بنابراین هرچقدر ساخت و ساز ها مقاوم تر باشد کاهش تلفات و کاهش خرابی ها را خواهیم داشت.

مشکل بافت های فرسوده با منابع فعلی حل نمی شود


او در ادامه درباره پیشگیری ها گفت: ساختار کشور ما مقابله با بحران است و ساختار پیشگیری کمتر دیده شده است و دولت کمتر به بحث پیشگیری قبل از حادثه توجه کرده است. در چند سال اخیر ایران متعهد به این شده است که مدیریت بحران را به مدیریت ریسک تبدیل کند که در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود. او افزود: تا مقابله با مخاطره و حذف مخاطره در تفکر و رویکرد مدیریت شهری و اجرایی وارد نشود خطر در ذهن جایی ندارد بنابراین این کار نیاز به فرهنگ سازی زیادی دارد.

صادقی در ادامه گفت: دهها سال طول می کشد با روندی که داریم شهر تهران مقاوم شود. نبود نظارت صحیح و نبود کارگر و مصالح استاندارد بازهم اگر نوسازی صورت گیرد باز بافت ها فرسوده خواهد بود. در بافت فرسوده نیازمند زیرساخت های دیگر نیز هستیم. احیای بافت فرسوده نیازمند عزم ملی است که با منابع فعلی ما اجرایی نمی شود. کشورهای دیگر در کنار بخش خصوصی از بانک ها استقراض می کنند که کشور ما در این زمینه از این راهکارها استفاده نکرده است که این دغدغه مهمی است بنابراین توجه به زیرساخت ها سیار مهم است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: سوله های بحران یا پایگاه های پشتیبانی شهر تهران برای اسکان اضطراری نیست بلکه برای این است که در مواقع بحران افراد و امکانات در سوله ها قرار گیرد تا بتوانند امداد رسانی به محله ها را انجام دهند تا مسئولین برسند. ظرفیت این سوله ها برای امداد رسانی به 300 هزار نفر است اما نه اینکه برای اسکان افراد بلکه انباری است که امکاناتی مثل چادر و اقلام آماده برای تیم های عملیات در آن قرار گرفته تا لحظه ای که تیم های عملیاتی به محل برسند.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی گفت: ما 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارامد روستایی و شهری داریم که جمعتی تا 19 میلیون نفر در این بافت ها زندگی می کنند که باید در پیشگیری جدیت به خرج دهیم. الان زلزله تا بیخ گوش مسئولین نیز آمده است و همگان زلزله را تجربه کرده اند بنابراین در زلزله باید توجه ویژه ای به بافت های فرسوده کنیم. علی رغم این که قانونگذار مسئولیت هایی را در برنامه چهارم و پنجم وششم متوجه مسئولین کرده است اما این برنامه ها زیاد جدی گرفته نشده است. علی رغم جلسات متعدد رئیس جمهور هنوز در هیچ کدام از جلسات بافت های فرسوده شرکت نکرده است و در این زمینه بودجه ای تعریف نشده است بنابراین اگر تسهیلات در بافت های فرسوده هزینه شود هم مشکلات سریعتر حل می شود هم در مواقع بحران پیشگیری های لازم انجام شده است. الان برنامه فقط روی کاغذ نوشته شده درصورتی که این کار تسهیلات و منابع نیاز دارد که تا هزینه نشود و منابع و تسهیلاتی تعریف نشده باشد کارها انجام نخواهد شد.

مشکل بافت های فرسوده با منابع فعلی حل نمی شود


رضایی در ادامه گفت: کار در بافت فرسوده یک عزم و آگاهی ملی را می طلبد بنابراین اگر نقص قانون و خلا قانون دیده می شود مجلس آماده همکاری است که قانون ارائه دهد. اگر بتوانیم منابع و تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار دهیم مردم نیز با توجه به وضعیت اخیر کشور در حث زلزله استقبال خواهند کرد. مجلس نیز در این زمینه جدی تر برخورد خواهد کرد. بازدیدی از شهرها داشته ایم و در بودجه 97 اصرار بر این است که علاوه بر بودجه تخصیص داده شده استفاده از منابع بانکی نیز بیشتر شود چون منابع دولت در این زمینه کافی نیست.

منبع: سایت شبکه خبر

انتهای پیام/

وضعیت مقاوم سازی شهر تهران چگونه است؟

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار