بم شهر مقاوم ایران/فاجعه ای که درس عبرت نشد

شهرستان بم بعد از زلزله پنجم دی ماه سال 82 و بازسازی آن اکنون تبدیل به یکی از شهرهای مقاوم ایران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، 14سال پیش در سحرگاه پنجم دی‌ماه سال ۸۲، زمین ۱۲ ثانیه زیر پای اهالی بم لرزید.

 

بم یکی از شهر های مقاوم ایران

  

داغ زلزله بم همچنان بر قلب مردم کشور ایران سنگینی می کند

زلزله ای که موجب شد طبق آمار رسمی ۲۶ هزار و ۲۷۱ نفر کشته و ۳۰ هزار نفر زخمی شوند، فاجعه ای که موجب یتیم شدن چهار هزار کودک شد

در زلزله ویرانگر بم 90  درصد سازه های شهر به صورت کامل تخریب و ۱۰ درصد باقیمانده به ساختمان های ترک خورده تبدیل شد.

هزاران امدادگر از سراسر ایران و چندین کشور دنیا در این فاجعه برای کمک رسانی به بم آمدند.

وقتی زیرآوار ماندگان حلالیت می طلبیدند

یک از بازماندگان زلزله می گوید: زمان زلزله من ۱۲سالم بود عصرپنج شنبه به اتفاق خانواده آمدیم خانه مادربزرگم در محله طباطبایی، خانه خودمان خیابان تختی بود، شب مادربزرگم به اصرار نگذاشت ما برویم گفت امشب همین جا بمانید خانه خودتان خشت گلی است و امنیت ندارد.

زلزله اولی که شد همه از خواب پریدیم پیشنهاد شد برویم بیرون از خانه که به خاطر سردی هوا کسی استقبال نکرد، دوباره خوابیدیم و زلزله اصلی کل خانه را آوار کرد، سر من تا گردن بیرون از خاک بود بقیه همه زیر آوار بودند.

من صدای مادرم، پدرم و دایی ام را می شنیدم که نفس های آخر را می کشیدند همدیگر را حلال می کردند در همین حال بود به کمک ما آمدند.

 اما حالا بعد از سالها  بلوارهای پر نخل بم خبر از صلابت بم استوار می دهد خبر از زندگی دوباره و آبادانی شهری که دوباره ارگ هزاران ساله خود را مرمت می کند تا در تاریخ سرزمین ایران جایگاه خود را حفظ کند و به گردشگران داخلی و خارجی بگوید بزرگترین بنای خشتی جهان اکنون منتظر بازدید شما است.

ساختمان‌های نوساز و خوش‌نما و انبوه مغازه‌های پر جنب و جوش همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا آثار زلزله را از چهره شهر پاک کنند. اینجا همه چیز نونوار است و اگر ارگ قدیمی بم و نخل‌ها و اکالیپتوس‌های تنومند نبود ، باور کهنسال بودن این شهر دشوار می‌شد.

بم یکی از شهر های مقاوم ایران

بم مقاوم است

اکنون در بم هیچ خانه یا ساختمان بازسازی نشده‌ای وجود ندارد و در بسیاری از ساختمان‌های عمومی می‌توان رد پای معماری نواحی مختلف ایران و جهان را سراغ گرفت. اینها به وسیله مردمانی از شهرها و کشورهای دیگر ساخته شده‌ و تنوع خلاقانه و شگفتی را در شهر پدید آورده‌ است.

در کوچه محل های بم مردم همگی از امنیت بم سخن می گویند و اینکه بم مقاوم است .میرزایی یکی از ساکنین در بلوار معلم بم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خداراشکر بم مقاوم است و باتوجه به زلزله های اخیر در استان کرمان فقط در بم امنیت داریم و می توانم بگویم بم امن ترین شهر ایران است.

احمدی راننده تاکسی گفت: در زلزله سال 82 خانه مان کاملا ویران شد و از سال 83 ما هم همراه با دیگر مردم بم منزل خود را بازسازی و مقاوم سازی کردیم و خانه های که مردم خودشان با نظارت دولت ساختند بنظر مطمئن تر هستند تا خانه های که پیمانکاران ساختند.

بم یکی از شهر های مقاوم ایران

 

فرسوده بودن خانه ها علت فاجعه بم

مهرجو، مسئول سازمان نظام مهندسی شهرستان بم با اعلام اینکه علت فاجعه زلزله بم فرسوده بودن خانه ها و بافت قدیمی شهر بم بود گفت: بعد از زلزله از سال 83 بازسازی بم با همکاری تمام نهاد ها آغاز شد و نظام مهندسی با تمام قدرت نظارت خود را انجام داد و می توانم بگویم بهترین سازه های اسکلتی در ساختمان های بم قرار دارد.

سمانه سام نژاد، سخنگوی شورای شهر بم با اشاره به اینکه بم در دوران پس از بازسازی خود به سر می برد و تمام قواعد ساختمان سازی در بم رعایت شده است گفت : امروز می توان از بم به عنوان  شهر مقاوم نام برد.

اماندادی، مدیر بنیاد مسکن شهرستان بم با اعلام اینکه بازسازی شهرستان بم از سال 83 با همت تمام مسئولین کشوری و لشکری شروع شد افزود: 32 هزار 134 واحد شهری ،7 هزار 272 واحد تجاری و 24 هزار واحد حصار کشی شهری در بم مقاوم سازیشان انجام شد.

پارک و فضای سبز خوب نداریم

درمیدان امام خمینی بم که شور مراسم زنجیر زنی آن در تاسوعا وعاشورا فراموش نمی شود به سراغ مردم و کاسب کاران رفتیم آقای دهقان از کسبه بازار بم گلایه داشتن از نبود پارک در شهر بم و اینکه برای تفریح امکانات ضعیف است برای اوقات و فراغت بمی ها آنقدر هزینه ای صورت نگرفته است.

بم یکی از شهر های مقاوم ایران


بم سینما ندارد

جوانان بم از نبود سینما در شهر خود ناراضی هستند و اوقات فراغت خود را به سختی می گذرانند.

علی سجادی یکی از جوانان بمی گفت: قبل از زلزله بم دوتا سینما داشت و الان 14 سال از زلزله می گذرد و حتی یک سینما هم نداریم و این فیلم های که اکران می شود ما فقط از تبلیغات تلویزیون می بینیم ولی در حسرت یک سینما رفتن هستیم.

ولندیاری ، عضو شورای اسلامی شهر بم با اعلام اینکه طی پارسال 25 پارک در محله های بم ساخته شده است گفت: فقط خیلی پارک ها ساخته شده نزدیک به هم هستند که انشاء الله در محله های دیگر هم ساخت پارک در دستور کار است.

وی با بیان اینکه قبل از زلزله 2 سینما در شهر بم بود که هردو را بخش خصوصی اداره می کرد اظهار داشت: دنبال این هستیم اگر بخش خصوصی در بخش سینما سرمایه گذاری کند استقبال کنیم و یا با جذب اعتبار بتوانیم حداقل یکی از سینما های بم را راه اندازی کنیم.

وی گفت: فعلا در سالن ارشاد فیلم اکران می شود علاقمندان می توانند استفاده کنند.

بم یکی از شهر های مقاوم ایران


120 روستا در شهرستان بم مقاوم سازی شد

 روستای باغچمک یکی از روستاها در شهرستان بم بود که به سراغ مردمش رفتیم و حاج حسن پیرمرد 85 ساله ای که با لب خندان گفت: مگر زلزله 8 ریشتری بیاید به ما آسیب بزند و گرنه روستا های ما مقاوم سازی شده است.

اماندادی مدیر بنیاد مسکن شهرستان بم با اعلام اینکه 6 هزار 842 واحد روستایی در بم بازسازی شد افزود:  4 هزار واحد حصارکشی روستایی انجام شده است.

وی تصریح کرد: بعد از زلزله 9 هزار واحد هم بهسازی شده است.

اکنون بم دوران پس از بازسازی زلزله را پشت سر می گذراند و چه خوب است متولیان در استان کرمان با توجه به زلزله خیز بودن منطقه نسبت به بهسازی مناطق دیگر استان اقدام کنند.

درس هایی که باید از زمین لرزه بم بگیریم

چند کیلومتر آن سو تر کرمانشاه هم مانند کرمان می لرزد، زمین لرزه سرپل ذهاب هزاران نفر را آواره و هزاران خانه را تخریب کرده در تمام این حوادث و زمین لرزه ها یک چیز را می توان دلیل نگرانی مردم دانست و آن بی توجهی به مقاوم سازی و آموزش به جامعه است. زمین لرزه بم درسی برای زمین لرزه های کرمان، تهران و کرمانشاه نشده است.

بعد از زمین لرزه بم بود که واژه مدیریت بحران در زمان بروز زمین لرزه در ایران معنا گرفت، تجربه زمین لرزه بم نشان داد که وجود زیر ساخت هایی مانند فرودگاه در زمان بروز بحران تا چه حد می تواند تاثیر گذار باشد و جان مردم یک شهر را نجات دهد.

مردم بم در حال تلاش برای یا نجات خانواده شان بودند که بیرون از شهر مسئولان با فاجعه ای رو برو شده بودند که حتی  دستگاه های تخصصی مانند هلال احمر هیچ آمادگی برای مواجه شدن با آن را نداشتند.


گزارش از: مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خیلی متاسفم خدا به بازماندگان این فاجعه بزرگ صبر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۶
شهر بم مقاوم ترین شهر ایران
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۸:۰۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶
درود به رهبر انقلاب که 4 مرتبه در زمان زلزله به بم امدن و بیشترین پیگیری رو داشتن مردم دارالصابرین بم به گفته رهبر انقلاب شهر خود را مستحکم ساختن
و الان بم مستحکم ترین شهر ایران است
و درود به شهید احمد کاظمی و سردار سلیمانی که پیگیر مردم بم بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۵ دی ۱۳۹۶
مردم دارالصابرین بم همیشه استوار هستند بم مقاوم ترین شهر ایران بم به امید خدا شاد و جوان خواهد شد نفس باد صبا مشک فشان خواهد شد درود بر شهید احمد کاظمی و سردار سلیمانی کسانی که پیگیر مردم بم بودن و تشکر از مردم ایران
ما منتظر حضورمردم و پذیرایی از مردم ایران در ارگ بم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه تا بخیر بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدا رحم کنه تا بخیر بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
پارسال زرند پشت هم زلزله می امد حالا نوبت هجدک راورشده .افرین هم وطن محکم باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۵ دی ۱۳۹۶
پارسال زرند پشت هم زلزله می امد حالا نوبت هجدک راورشده .افرین هم وطن محکم باش
Germany
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۵ دی ۱۳۹۶
بم باید درس عبرتی باشد برای ما. بازهم میگویم تادیر نشده شهر تهران تخلیه شود شهرستانیها به شهرهای خود برگردند و پایتخت جابه جا شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۵ دی ۱۳۹۶
خدا به دادمون برسه
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۵ دی ۱۳۹۶
همش بگو کار نیست
آخرین اخبار