ثبت 95 روز با پدیده ریزگرد در کهگیلویه و بویراحمد

کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر امسال 95روز با پدیده ریزگرد در شهرهای بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت در استان ثبت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛  فرمان فرامین کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تعداد روزهای با هوای آلوده در شهر دوگنبدان را 47، یاسوج 31 و دهدشت را 17 روز اعلام کرد.

وی بیان کرد: از سال 1392 تا پایان آذر امسال، 608 روز با پدیده ریزگرد در سه شهر بزرگ دوگنبدان، یاسوج و دهدشت ثبت شد که شهر دوگنبدان با 282 روز بیشترین آلودگی هوا را تجربه کرد.

فرامین، میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد در این مدت را بین یکهزارتا 9 هزار متر برآورد کرد.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد روزهای با پدیده ریزگرد در شهر دوگنبدان را سال 1392 با 73، شهر یاسوج در سال 1392 با 48 و دهدشت با 42 روز در سال 1394 بوده است.

روزهای با پدیده ریزگرد به شرایطی گفته می‌شود که دید افقی کمتر از 10 هزار متر باشد.

برخی مناطق شهرستان گچساران به‌ویژه در حوزه دهستان‌های لیشتر و بی‌بی حکیمه به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی تأسیسات نفتی دارای آلایندگی زیست محیطی است.

بیماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان در بسیاری از روزهای آلوده هوای این شهرستان خانه نشین بوده‌اند.

سوزش‌های چشمی، حساسیت‌های پوستی و احتمال بروز بیماری مانند سرطان که از سوی بسیاری از متخصصان مطرح می‌شود لزوم تلاش برای پیشگیری از پدیده گرد و غبار را 2 چندان کرده است.

کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به‌ویژه عسل از دیگر پیامدهای آلودگی هواست.

کارشناسان مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز را از جمله راهکارهای کاهش آثار زیانبار آلودگی هوا بر سلامت انسان می‌دانند.

همسایگی با استان خوزستان و وجود تأسیسات نفتی، گچساران را در شرایط آلایندگی‌های زیست محیطی قرار داده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با یک درصد مساحت کشور یکی از کوچکترین استان‌های کشور است.

 

انتهای پیام/ش

امسال 95 روز با پدیده ریزگرد در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.