ترکیه توافقنامه خرید سامانه اس ۴۰۰ از روسیه را امضا کرد

آنکارا و مسکو توافقنامه‌ تحویل سامانه موشک‌های سطح به هوای «اس – ۴۰۰» به ترکیه را امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های ترکیه اعلام کردند این کشور و روسیه توافقنامه‌ای را با موضوع تحویل سامانه موشک‌های سطح به هوای «اس – ۴۰۰» به ترکیه امضا کردند.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک» و برخی دیگر از رسانه‌ها با اعلام این مطلب افزودند نهایی شدن توافقنامه میان ترکیه و روسیه در این خصوص در حالی است که طرفین بیش از یک سال است که برای تحقق آن تلاش می‌کردند.

بر اساس گزارش ها، توافق درباره سامانه موشکی اس – ۴۰۰ حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و نگرانی‌هایی را در کشور‌های غربی برانگیخته است؛ زیرا ترکیه یکی از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و این سامانه نمی‌تواند در ساختار نظامی ناتو ادغام شود.

تاکنون جزئیات این توافق اعلام نشده است و تلاش برای دسترسی به مقامات دو طرف تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

این در حالی است که سرگئی چمزوف، رئیس شرکت دولتی «روستک»، در این باره در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد روسیه، چهار واحد آتشبار موشک‌های «اس – ۴۰۰» را به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در اختیار ترکیه قرار خواهد داد.

او در این باره گفت: مسکو انتظار دارد تا نخستین محموله این تسلیحات را در ماه مارس ۲۰۲۰ به ترکیه تحویل دهد، و اینکه ترکیه نخستین کشور عضو سازمان ناتو است که به این سامانه موشکی پیشرفته دست پیدا می‌کند.

رسانه‌های ترکیه روز جمعه در این باره به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، اعلام کردند ترکیه بر اساس این موافقتنامه، اقدام به استقراض از روسیه با استفاده از واحد پولی روبل خواهد کرد.

چمزوف در این باره گفت: ترکیه، ۴۵ درصد از ثمن این معامله را پیشاپیش پرداخت خواهد کرد، و روسیه باقیمانده ۵۵ درصد مبلغ آن را به صورت وام در اختیار ترکیه قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

امضای توافقنامه خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
روسها سامانه اس۴۰۰ دراختیار ترکیه قرار میدن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۶
روسها سامانه اس۴۰۰ دراختیار ترکیه قرار میدن؟!
آخرین اخبار