موفقیت محققان دانشگاه پیام نور فارس در اختراع نانو واکس میوه

محققان دانشگاه پیام نور فارس موفق به اختراع نانو واکس میوه با هدف جلوگیری از نابودی میلیون‌ها تن ضایعات محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ اژدری مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور فارس گفت: صادق رحمتی و وحید توللی از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرستان مرودشت پس از سه سال تلاش و تحقیق، موفق به تولید پوشش خوراکی محافظ (واکس) میوه جات با استفاده از نانو ذرات کلسیم شدند.

صادق رحمتی یکی از مخترعان این محصول گفت: کلسیم نقش اساسی در کیفیت محصولات کشاورزی همچون میوه ها، گل‌ها و سبزیجات دارد و این محصول به عنوان بی ضررترین ترکیب خوراکی کاربرد زیادی به منظور نگهداری محصولات میوه و سبزیجات در انبار دارد.

وی افزود: در این طرح مخلوطی از عصاره پوست مرکبات (پکتین) و ژل آلوئه ورا برای تثبیت نانو ذرات کلسیم استفاده شده است که به وفور در طبیعت یافت می‌شوند و بسیار ارزان قیمت است.

وحید توللی نیز دیگر مخترع این محصول گفت: این پوشش خوراکی محافظ میوه، طول عمر میوه را تا چندین برابر پس از برداشت افزایش می‌دهد و از فاسد شدن داخل میوه‌ها برای انبارداری و صادرات جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در نمونه‌های خارجی علاوه بر قیمت بسیار بالا، از پایدار کننده ها، گوگرد و پلیمر که سمی هستند، استفاده می‌شود، افزود: این محصول با کنترل نرخ تنفس میوه و جلوگیری از کاهش آب آن‌ها کیفیت ظاهری و داخلی میوه، شادابی، طعم و بوی طبیعی میوه را حفظ می‌کند.

این محقق دانشگاه پیام نور گفت: تهیه و تجاری سازی این محصول باعث صرفه جویی هنگفت ارزی و کنترل سالانه میلیون‌ها تن ضایعات محصولات کشاورزی است.

اختراع نانو واکس میوه به شماره ۸۲۳۷ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ر

اختراع نانو واکس میوه در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار