مدیر جهاد کشاورزی شهرضا عنوان کرد:

كاهش مصرف كودهاي شيميايي با کشت گیاه منداب در شهرضا

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا ازترویج کشت گیاه منداب با هدف كاهش مصرف كودهاي شيميايي در کشاورزی در شهرضا خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا باقری امروز در نشست خبری اظهار کرد: کشت منداب با هدف تأمین کود سبز و تغذیه اراضی کشاورزی در 400 هکتار از اراضی منطقه مهیار از توابع شهرستان شهرضا انجام شده است.

وی با بیان اینکه گیاه منداب با هدف حاصلخیزی خاک و پایداری تولید به عنوان کود سبز در اراضی کشاورزی کشت می‌شود، افزود: میزان 550 کیلوگرم بذر رایگان در فصل کشت منداب برای کاشت 37 هکتار از سطح مذکور با هدف استفاده از کود سبز و افزایش مواد آلی خاک بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به اینکه کشت منداب گزینه مناسبی برای کاهش مصرف کودهای شیمیایی در راستای تولید محصول سالم است، گفت: حاصلخیزی خاک، جبران فقر خاک و نگهداری آب از جمله فواید کشت منداب در اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه کشت‌های پی در پی سبب فقر مواد غذایی خاک می‌شود، بیان داشت: این محصول در در اواخر آبان و اوایل آذر ماه کشت و در فروردین همزمان با تشکیل گل‌ها به عنوان کود سبز به زمین برگردانده می‌شود.

باقری با بیان اینکه گیاه منداب با آب و زمین شور سازگاری دارد، ادامه داد: ازت موجود در این گیاه در اصلاح و غنی‌سازی خاک و کاهش شوری زمین زراعی تأثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به جمع‌بندی و ارسال اطلاعات مربوط به سرشماری کلنی‌های زنبور عسل در شهرضا، بیان داشت: در سرشماری امسال بر اساس نتایج اولیه از 293 زنبورستان شهرستان شهرضا و 51 هزار کلنی شمارش شده و میزان 460 تن عسل تولید شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با اشاره به بازدید و صدور مجوز مشاغل خانگی پرورش دام توسط اداره امور دام جهاد کشاورزی شهرضا، اذعان کرد: در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از کانون‌های اشتغال خرد و کوچک به ویژه در سطح روستاها که با سرمایه‌گذاری کمتر قابل راه‌اندازی، حفظ و ایجاد اشتغال است، از ابتدای شروع طرح در سال جاری تا کنون 150 مورد بازدید توسط کارشناسان امور دام از محل‌های مورد ارائه توسط متقاضیان انجام شده است.

وی ابراز داشت: محل‌های ارایه شده در صورت داشتن شرایط و استانداردهای لازم جهت نگهداری، پرورش دام و تولیدات دامی، پس از صدور تأییدیه امور دام و تکمیل مدارک منجر به صدور مجوز مشاغل خانگی می‌شود.

 باقری ادامه داد: در حال حاضر برای 60 مورد از تقاضاهای مذکور مجوز صادر شده که در شرف تکمیل پرونده در مراحل بعدی به منظور اخذ تسهیلات است.

وی با اشاره به صدور 130 مورد مجوز بهسازی و نوسازی جایگاه دام توسط اداره امور دام جهاد کشاورزی شهرضا در سال جاری، بیان داشت: به منظور بهبود جایگاه دام و ارتقای سطح بهداشت دام و تولیدات دامی و در راستای حفظ و پایداری تولید و حمایت از کانون‌های اشتغال خرد و کوچک، در سال جاری تاکنون 130 مجوز بهسازی و نوسازی جایگاه دام توسط اداره امور دام صادر و یا تمدید شده است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا اضافه کرد: در این ارتباط اماکن دامی توسط کارشناسان امور دام مدیریت بازدید و با ارائه توصیه‌های فنی به دامداران به منظور بهبود وضعیت دامداری و تولید محصولات دامی، در برخی موارد به تحویل سیمان و توری اقدام شده است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.