استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

استان سمنان با بیش از 400ميليون تن ذخاير معدنی از استان های غنی معدنی کشور به حساب می آید.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، استان سمنان با وسعت حدود 97هزار کيلومتر مربع و حدود 400ميليون تن ذخاير معدنی از استان های غنی معدنی کشور به حساب می آید که سالانه بیش از 15 میلیون تن ذخایر معدنی از این استان استخراج می شود.

نمک، گچ، سولفات سديم، سلستين، زئوليت، سنگ آهك، سنگ آهن، زغال سنگ، سنگ لاشه، گرانيت، مرمريت،بوكسيت،باريت، مس،كروميت، روی، طلا، فلورين و ... از جمله معادنی هستند که از ذخایر خوبی در این استان پهناور برخوردارند.

استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

بهروز اسودی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان از وجود 570 معدن در این استان خبر داد و گفت: معادن این استان از ظرفیت بسیار مطلوبی برخور دارند ولی تاکنون از بخش کوچکی از آن استفاده شده است.

استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

وی افزود: استان سمنان دارای سه و نیم میلیارد تن ذخیره زمین شناسی و بیش از پنج هزار و 500 میلیون تن ذخیره قطعی معدنی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان تصریح کرد: استان سمنان با در اختیاز داشتن منابع غنی معدنی، رتبه پنجم از نظر تعداد معادن و رتبه ششم از نظر استخراج در کشور را دارد.

استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

 وی با اشاره به میزان صادرات محصولات مختلف از استان سمنان بر اساس گزارش گمرک، گفت: درمجموع 302 میلیون دلار سال 95 محصولات مختلف از استان سمنان صادر شده است که بیش از نیمی از این میزان و حدود 122 میلیون دلار آن صادرات صنایع معدنی بود.

علی اکبر هاشمی مسئول امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ،به سهم ۶۰ درصدی این استان از معادن نمك کشور اشاره کرد و افزود: ۹۵ درصد زئوليت کشور، ۹۵درصد سلستين،۲۰درصد كروميت، ۱۵درصد ذغال‌سنگ كشور و بخش عمده گچ ایران و ... در این استان تامین می‌شود.

استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

وی افزود: رتبه اول گچ ، نمک ، سلستین و زئولیت به این استان اختصاص دارد.

هاشمی با اشاره به تولید مناسب برخی مواد معدنی در استان سمنان تصریح کرد: این استان رتبه دوم را در تولید سولفات سدیم و همچنین رتبه سوم را درتولید ذغال سنگ و کرومیت دارد.

مسئول امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به این که در معادن استان سمنان منجر به اشتغالزایی بیش از چهار هزار و 200 نفر بهره بردار شده است، افزود : 549 میلیون تن ذخیره قطعی و 23 میلیون تن میزان استخراج معادن در استان سمنان است.

استان سمنان قطب اصلی ذخیره منابع معدنی در کشور

انتهای پیام / د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار