در نشست خبری مطرح شد؛

جشنواره سینمایی ققنوس هنرمند و اندیشمند را کنار هم قرار می‌دهد

دبیر اجرایی جشنواره سینمایی ققنوس گفت: هدف اصلی این جشنواره، عرضه درست تولیدات هنری با کنار هم قرار دادن هنرمند و اندیشمند است.

/به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه ای هفتمین جایزه سینمایی ققنوس، در تالار شهید آوینی حوزه هنری با حضور محمد کوچک دبیر اجرایی و روح الله رجبی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره برگزار شد.

در ابتدا کوچک دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی، در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره گفت: هدف اصلی این جشنواره این است که بتوانیم تولیدات هنری را به درستی عرضه کنیم؛ راهکار آن هم کنار هم قرار گرفتن هنرمند و اندیشمند است. جشنواره فیلم فجر رویکردهای خوبی داشته و محیط هیجانی خوبی را ایجاد کرده است؛ ولی بحث‌های نظری در آن جایی ندارد. این خلأ احساس می‌شد و ما با شکل دهی به جشنواره فیلم ققنوس سعی کردیم این کمبود را جبران کنیم؛ البته در مقابل جشنواره فیلم فجر نیستیم بلکه در کنار آن قرار می گیریم.

وی ادامه داد: امسال هم به خاطر آثار معرفی شده سال متفاوتی برای جشنواره ما خواهد بود؛ چراکه افرادی چون پرویز شیخ‌طادی، احمدرضا معتمدی، بهرام توکلی و ابراهیم حاتمی‌کیا در آن حضور دارند و اتفاق جدیدی را رقم می زنند. سال گذشته جایزه ققنوس توجه ویژه‌ای به انیمیشن داشت؛ اما در فجر نسبت به این ژانر کم‌توجه هستند. امسال هم انیمیشن سینمایی «فیلشاه» را تنها در جشنواره داریم.

کوچک عنوان کرد: در دوره هفتم فضای اندیشه‌ای و فکری به نام سینما عدالت اجتماعی در جشنواره خواهیم داشت که شاخصه‌های مختلفی دارد و می‌خواهیم فضای اندیشه‌ای و فکری نوع تولیدات و فضای مدیریتی و حواشی مرتبط با آن را بررسی کنیم و سینمای اکنون را با نگاه سینمای عدالت اجتماعی بررسی کنیم و به فیلم‌هایی جایزه می دهیم که مصادیق عدالت اجتماعی داشته باشند.

وی اظهار داشت: امسال محافل هم اندیشی از ۲۰ تا ۲۵ بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد و حدود ۱۵ تا ۱۸ کار از جشنواره فجر را اکران کنیم. محافل هم اندیشی با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی، مجید شاه‌حسینی، رضا غلامی و وحید جلیلی برگزار خواهد شد.

کوچک در خصوص هیئت داوران تصریح کرد: امسال مجید شاه‌حسینی، نصرالله پژمان‌ فر، نادر طالب‌زاده، شهریار بحرانی، جمال شورجه، سیدمحمد حسینی،  سیدناصر هاشم‌زاده اعضای هیئت داوران جشنواره هستند.

وی افزود: امسال همچنین، همکاری با خانه نوجوان چکاوک داریم و جلسات گفت‌وگویی با نوجوانان برگزار خواهد شد. همچنین برخی طلاب حوزه بین‌الملل که در داخل کشور در حال تحصیل هستند، نیز فیلم‌ها را مشاهده و نظرات خود را بیان خواهند کرد.

جشنواره فیلم فجر نقص دارد

در ادامه روح‌الله رجبی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سینمایی ققنوس گفت: ما به جشنواره فجر یک نقد کوچک داریم؛ به نظر می‌رسد جای بحث عقلانیت در فجر خالی است و تنها فعالیت آن‌ها در این زمینه برگزاری چند جلسه نقد است. در حالی که باید جایی برای طرح مباحث هم به وجود بیاید. هم اندیشی سینمای انقلاب و جایزه ققنوس برای به عقلانیت کشاندن فجر است. نگاه‌ ما البته این نیست که تأثیری بر هیئت داوران فجر بگذاریم؛ زیرا فکر می‌کنیم که انتخاب های فجر در جای دیگری رقم می‌خورد. به نظرم خیلی احساس نمی‌شود که با این جشنواره اتفاق خاصی در سینمای ایران رقم بخورد، همان طور که خیلی از فیلم‌ها نخواستند و یا نتوانستند خودشان را به این جشنواره برسانند.

وی ادامه داد: به نظرم تنها جشنواره فیلم فجر کفایت نمی‌کند و باید در کنارش جشنواره‌های دیگر هم وجود داشته باشند. شاید اگر این جشنواره به عقلانیت کشانده می‌شد، در کنار محیط هیجانی‌اش تأثیر بیشتری می‌گذاشت. به نظر می‌رسد یک فضای هیجانی و سلفی گرفتن با هنرمندان در جشنواره به وجود آمده و شاید به همین دلیل بعضی فیلمسازها علاقه ای به فجر ندارند.

رجبی در خصوص لزوم گسترش سینمای عدالت اجتماعی اظهار داشت:‌ ما می‌خواهیم برخی تولیدات را به این سمت بکشانیم که در مقابل سینمای سیاه‌نمای اجتماعی بایستد؛ سینمایی که میلی به قهرمان ندارد و منتقد است. ما می‌گوییم این نوع انتقاد کردن تنها خوب نیست و باید روزنه‌های امید را هم در سینمای عدالت اجتماعی نشان دهیم. هر کدام از مشکلات اجتماعی علت هایی دارند که باید در سینما باز و مطرح شوند. سینمای عدالت اجتماعی امیدوارانه است و به دنبال علت ها می‌گردد. اگر سینما قهرمان داشته باشد، جذاب است و ما می‌خواهیم در یک فضای شاد و راحت به گفت‌وگو بنشینیم.

وی در خصوص پخش یک برنامه تلویزیونی با محوریت جشنواره ققنوس بیان کرد: یک برنامه تلویزیونی از ۱۲ بهمن به مدت ۱۵ شب از شبکه چهار و از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۳۰ به نام «ققنوس» ‌پخش خواهد شد. این برنامه زنده در ابتدا در خود پردیس ملت و بعد از پایان فجر هم در حوزه هنری ادامه پیدا می‌کند. اجرای این برنامه را اکبر نبوی بر عهده دارد و در چند قسمت به گفت‌وگو با کارگردانان و عوامل فیلم‌ها می‌پردازد.

رجبی عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره سینمایی ققنوس خاطرنشان کرد: ما به نحوی کمک کننده و مکمل فجر هستیم. بنابراین اگر اتفاقی برای آن بیفتد، برای ما هم خواهد افتاد. سال آینده شاید شرایطی به وجود بیاید که زمان برگزاری جایزه ققنوس تغییر کند و فراخوان فیلم هم بدهد. امسال هم رایزنی‌هایی داشتیم تا بتوانیم فیلم‌هایی که در جشنواره فجر حضور نداشتند، را در جایزه ققنوس اکران کنیم اما به خاطر مشکل اجرایی نشد.


انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار