شناسایی دومین کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان

دومین کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در کهگیلویه وبویراحمد شناسایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛شمار کانون‌های تشخیص داده شده در کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری به 2 کانون رسید.

بهمنش افزود: نخستین کانون ابتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه نجف آباد یاسوج شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در مناطق اطراف کانون‌ها نیز نمونه‌برداری تصادفی انجام شده تا موارد مخفی بیماری تشخیص و اقدامات لازم شامل معدوم‌سازی و ضدعفونی در اسرع وقت انجام شود.

بهمنش ادامه داد: طیور صنعتی استان همچنان عاری از این بیماری بوده و با توجه به پایش بیماری توسط کارشناسان دامپزشکی بر روند کشتار در کشتارگاه‌های استان، جای هیچ نگرانی برای استفاده شهروندان از مرغ استحصالی از کشتارگاه‌ها نیست.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایان سال و افزایش مصرف محصولات پروتئینی، از شهروندان خواست از مرغ‌های بسته‌بندی شده استفاده کرده و از خرید مرغ زنده و ذبح آن در منازل و معابر عمومی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان همچنین به روستاییان توصیه کرد که فضای نگهداری طیور بومی خود را محصور کرده و از ارتباط طیور بومی با پرندگان وحشی خودداری کنند و تلفات طیور را به نزدیک‌ترین مرکز دامپزشکی و یا از طریق سامانه ۱۵۱۲ ارتباط مردمی دامپزشکی گزارش دهند.

بهمنش افزود: مرغداری‌های صنعتی نیز برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای پرندگان باید نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را در واحدهای خود رعایت کرده و از ورود و خروج‌های غیرضروری افراد و وسایل نقلیه به این واحدها و به خصوص فروش مرغ زنده به افراد سودجو و خودروهای دوره‌گرد خودداری کنند.

سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستای"بن زرد" در بخش پاتاوه شهرستان دنا از استان‌های همجوار غربی وارد منطقه شد که تعدادی مرغ و پرنده بر اثر این بیماری تلف شدند.

همچنین تمامی اهالی روستای بن زرد توسط مرکز بهداشت دنا واکسینه شدند.

سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 7 کانون کهگیلویه و بویراحمد کنترل شد.

هم اینک 60 کشور دنیا درگیر این بیماری هستند.

انتهای پیام/د

شناسایی دومین کانون آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.