لاوروف: روسیه و ایتالیا مواضع نزدیکی درباره برجام دارند

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایتالیایی خود تأکید کرد رُم و مسکو مواضع نزدیکی درباره توافق هسته‌ای ایران دارند.

لاوروف: روسیه و ایتالیا مواضع نزدیکی درباره برجام دارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیایی خود (آنجلینو آلفانو) در مسکو بر مواضع نزدیک رُم و مسکو درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 تأکید کرد. 

لاوروف در این نشست خبری گفت: من و وزیر خارجه ایتالیا درباره مشکلات و بحران های بین المللی و منطقه ای گفتگو کردیم. ما با هم درباره متحد ساختن تلاش ها برای مقابله با تروریسم و بحران های مختلف اتفاق نظر داشتیم. ما همچنین اطلاعات مربوط به جزئیات کنفرانس گفتگوی ملی سوریه را که روز سه شنبه در سوچی برگزار شد مبادله کردیم. ما معتقدیم این کنفرانس تلاش ها را برای ایجاد گفتگو بین گروه های مختلف سوری بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت تقویت کرد. باید توجه داشته باشیم که نتایج این کنفرانس به استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، کمک خواهد کرد تا روند مذاکرات بین دولت سوریه و طیف وسیع معارضان در ژنو را احیا کند و آنان نیز زمینه را برای اصلاحات قانون اساسی فراهم کنند.

لاوروف در مورد مشارکت نکردن بخشی از نیروهای معارض سوری در کنفرانس سوچی گفت: با وجود اینکه کنفرانس سوچی در زمینه گردهم آوردن بخش بزرگی از گروه های سوری در یک نشست بی سابقه بود؛ اما شامل صد در صد گروه ها و جریان های سوری نبود و دو گروه از معارضان در این کنفرانس شرکت نکردند. ما از نصر حریری، رئیس هیئت عالی مذاکره کنندگان معارض سوری برای شرکت در کنفرانس سوچی دعوت کردیم؛ اما او دعوت ما را نپذیرفت و گفت که به دلیل اختلافات داخلی نمی توانند در این کنفرانس شرکت کنند. اما از مجموع 34 عضو این هیئت، یک سوم آنها در کنفرانس سوچی شرکت کردند و این به معنای علاقه زیاد اغلب آنان برای مشارکت در این گونه نشست‌هاست.

وی افزود: گروه دیگری که در کنفرانس سوچی شرکت نکرد، گروه آنکارا بود که به دلایل ساختگی در این کنفرانس شرکت نکردند و به استانبول بازگشتند. ما همیشه تلاش می کنیم که همه گروه های سوری در حل بحران سوریه و تعیین سرنوشت این کشور مشارکت داشته باشند. استفان دی میستورا نیز در دیدار با من از این کنفرانس ابراز رضایت و تأیید کرد که گفتگوها و بحث های جدی و ملتهبی که در این کنفرانس جریان داشت، نشان می دهد که این کنفرانس ساختگی نبوده است و یک فرصت واقعی برای نشان دادن دیدگاه ها و آرای دموکراتیک همه طیف های جامعه سوریه بوده است. من و دی میستورا معتقدیم که کنفرانس سوچی در احیای روند ژنو نقش مهمی دارد.

لاوروف گفت: ما همچنین گفتگوهای خوبی با شرکای ایتالیایی خود درباره حل و فصل اوضاع لیبی داشتیم و دو طرف از اقدامات غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی که بر اساس یک برنامه عملیاتی پیش می رود پشتیبانی می کنیم.

وزیر خارجه روسیه درباره پرونده هسته ای ایران نیز گفت: ما با ایتالیا دیدگاه مشترک و نزدیکی در خصوص برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برنامه هسته ای ایران داریم.

آنجلینو آلفانو، وزیر خارجه ایتالیا نیز در این کنفرنس خبری گفت: ایتالیا در زمینه حل بحران های مختلف با روسیه همکاری خواهد کرد؛ چرا که این کشور را بازیگری اصلی و تأثیرگذار در تحولات بین المللی و منطقه ای می دانیم و دو طرف دیدگاه های نزدیکی در زمینه های مختلف دارند. ما نقش مسکو در برگزاری کنفرانس گفتگوی ملی سوریه در سوچی را مثبت ارزیابی می کنیم و آنگونه که استفان دی میستورا نیز تأیید کرد، نتایج نشست های آستانه و سایر نشست ها و اقداماتی که در آینده انجام خواهد گرفت، اثرات بسیار ارزشمندی بر موفقیت روند ژنو خواهند داشت.

آنجلینو آلفانو افزود: معتقدم اکنون زمان آن فرا رسیده است تا جریان ها و گروه های سوری، سرنوشت سوریه را رقم بزنند. ما معتقدیم اقدامات خوبی در زمینه ایجاد زیر ساخت های تدوین قانون اساسی سوریه صورت گرفته است. دو طرف همچنین بحران لیبی را یک موضوع مهم می دانیم و با روسیه در این باره همکاری می کنیم. یک برنامه عملیاتی مفصل برای حل بحران لیبی وجود دارد و محقق شدن این برنامه، در حل بحران لیبی و رسیدن به مرحله انتقالی، نقش مهمی خواهد داشت.

انتهای پیام/

طرح موضوع برجام در نشست خبری مشترک سرگئی لاروف و آنجلینو آلفانو

برچسب ها: روسیه ، برجام ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار