در نشست پرسش و پاسخ فیلم انیمیشن «فیلشاه» مطرح شد؛

جعفری: در اکران‌های جشنواره فجر هم در حق انیمیشن «فیلشاه» اجحاف شد

تهیه کننده فیلم انیمیشن «فیلشاه» از حق اجحاف شده درخصوص اکران‌های این فیلم انیمیشن سینمایی در جشنواره فیلم فجر گفت.

جعفری: در اکران‌های جشنواره فجر هم در حق انیمیشن «فیلشاه» اجحاف شدبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم فجر؛ نشست رسانه‌ای انیمیشن «فیلشاه» با حضور هادی محمدیان؛ کارگردان، حامد جعفری؛ تهیه‌کننده، حسن ایوبی؛ تدوینگر، حسین مهدوی؛ صداگذار، مهدی پاکدل؛ مدیر تولید، سعید شیخ‌زاده؛ صداپیشه، امشب جمعه سیزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.

جعفری در ابتدای نشست اظهار کرد: اولین اثر کمپانی ما «شاهزاده روم» بود که در بخش مسابقه جشنواره سی و سوم حضور پیدا کرد و جایزه دریافت کرد و پرفروش‌ترین انیمیشن کشور و پرفروش‌ترین فیلم آن سال بود. حرفی در مجموعه مان داریم که هر سال یک انیمیشن برای اکران داشته باشیم.

شیخ‌زاده گفت: من سال‌ها بود که در جشنواره حضور نداشتم بعد از کار آبادانی‌ها. خوشحالم که امسال با یک کار متفاوت در جشنواره هستم. ما می‌توانیم محصولی تولید کنیم که شبیه کار‌های خوب باشد. متاسفانه جنس گله‌گذار سینمای ایران مخاطب را هم به گله عادت می‌دهد. «فیلشاه» فیلم شادی است و با این بودجه که برای انیمیشن ضعیف است کمپانی‌های بزرگ نمی‌توانند کار درخوری بسازند. فکر می‌کنم برای اولین بار این سبک کار کردن صدا در انیمیشن را انجام دادیم.

ایوبی گفت: من پنجاه فیلم سینمایی کار کردم که رئال بود و دو انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را با این گروه انجام دادم که بسیار فعال و پیگیر هستند. در زمینه انیمیشن متخصصان خوبی هستند، اما به دلیل نبود بستر مناسب حمایت نمی‌شوند. «فیلشاه» با کیفیتی که داشت خودش را به جشنواره تحمیل کرد و کسی تمایل به حضور این انیمیشن نداشت. انیمیشن می‌تواند فرهنگ و حرف‌های ما را در دنیا مطرح کند و اگر انیماتور‌ها بی‌مهری ببینند، جذب کمپانی‌های خارجی می‌شوند. سالنی که ما فیلم را دیدیم، نیمه پر بود و این جای تاسف دارد و از اهالی رسانه می‌خواهم که انیمیشن را حمایت کنند. کار کردن من با این گروه با توجه به اینکه دو سال زمان برد، به دلیل علاقه به کشورم بود.

پاکدل در این نشست مطرح کرد: این انیمیشن حاصل کار شبانه روزی گروه بود. مهدوی هم گفت: من بیست سال است که در سینما کار می‌کنم. با توجه به سی و اندی دوره که از جشنواره انیمیشن در ایران می‌گذرد، تنها چند سال است که انیمیشن وارد این جشنواره شده است. بعد از «شاهزاده روم»، انیمیشن «فیلشاه» گویی اولین فیلم سینمایی بود که انجام دادم.
 
تهیه کننده «فیلشاه» در پاسخ به این سئوال که در دنیا فیلم‌ها با انیمیشن‌های دیزنی رقابت می‌کنند، آیا چنینی اتفاقی برای «فیلشاه» هم می‌افتد؟، گفت: این موضوع بستر‌های مختلفی دارد. ما باید ببینیم برای انیمیشن چه کاری انجام داده‌ایم. ما با ساخت شاهزاده روم، به سینما رونق دادیم، اما نتیجه‌ای که باید نگرفتیم. در اکران‌های جشنواره هم به انیمیشن «فیلشاه» اجحاف شد که امیدوارم در جوایز این اتفاق نیفتد. «فیلشاه» نسبت به بسیاری از فیلم‌های دیگر زحمت بیشتری برده است و این اتفاقات باعث می‌شود ما فضای خوبی را استشمام نکنیم.
 
تهیه‌کننده «فیلشاه» تصریح کرد: جدول اولیه که برای اکران فیلم‌ها در باغ کتاب صادر شده بود، انیمیشن «فیلشاه» در آن نبود. فیلشاه حتی در اعلام فیلم‌ها به عنوان یک انیمیشن اعلام نشد و یکی از ۲۳ فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد. ما با همین محاسباتی که داریم تصورمان این است که اتفاقات خوبی برای این انیمیشن رخ دهد.

کارگردان «فیلشاه» در ادامه گفت: کمپانی‌های بزرگ دنیا طی صد سال یاد گرفته‌اند چگونه قصه بگویند. ما پنج سال است که آغاز کرده‌ایم. در «فیلشاه»، فضا و قصه نسبت به «شاهزاده روم» تغییر کرده و این روند طی ده سال آینده بهتر هم خواهد شد.
 
در بخشی از این نشست، سعید شیخ‌زاده درباره صداپیشگی ستاره‌ها در انیمیشن توضیح داد: اصولا در کار‌های سینمایی باید از ستاره‌ها استفاده کرد و ما در انیمیشن بار‌ها این کار را انجام داده‌ایم ... ما ما چند بازیگر خوش بیان داریم؟ جا دارد از زنده‌یاد شکیبایی یاد کنیم. یا از علی نصیریان و چند هنرمند محدود نام ببریم که به این نتیجه رسیده‌اند بیان جزیی از بازیگری است. واقعیت این است که بازیگران ما به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. ما بسیار دوست داریم که از ستاره‌های‌مان در انیمیشن استفاده کنیم تا بتوانند به شخصیت انیمیشن، زندگی دهند. متاسفانه رفتن سراغ هنرپیشگان بنام مثل آقای پرستویی رفتن هم کار آسانی نیست و برای انیمیشن هزینه‌بر است. در «فیلشاه»، خوش‌صدا‌ها را جمع کردیم و از افرادی مثل حسین عرفانی، ناصر طهماسب، زهره شکوفنده، حامد عزیزی، بهرام زند و ... استفاده کردیم.

جعفری در پاسخ به این سئوال که چرا با همه این اجحاف‌ها که به انیمیشن می‌شود، اصرار به حضور در جشنواره دارید، گفت: من سه دوره در جشنواره بودم که سه دبیر مختلف داشت. این جشنواره برای ماست و جشنواره‌ای که برای ماست را حفظ می‌کنیم. بخشی از عوامل ما کسانی هستند که با دیگر پروژه‌ها کار می‌کنند و دوست دارند که کارشان در چنین جشنواره‌ای دیده شود و من بسیاری از این اجحاف‌ها را به‌خاطر این عزیزان نادیده می‌گیرم، اما جایی ناراحت می‌شوم که زحمت این عزیزان دیده نمی‌شود.
 
کارگردان انیمیشن «فیلشاه» درباره مضامین انتخابی خود گفت: ما تیمی داریم که بازار را رصد می‌کنند و به ما می‌گویند که در این برهه چنین سوژه‌ای مناسب است. ما قصه‌ای را کار می‌کنیم که نیاز جامعه است و برای‌مان محتوا دارای اهمیت است. سعی می‌کنیم که عمق این شخصیت‌ها در زندگی بچه‌ها تاثیر بگذارد. این روند تازه شروع شده و در کار‌های بعدی این موضوع‌ها را گسترش خواهیم داد.
 
محمدیان با اشاره به نادیده گرفته‌شدن خوراک فرهنگی برای بچه‌ها ادامه داد: در سینما همه برای خودشان فیلم می‌سازند و بچه‌ها را فراموش کرده‌اند، حتی جامعه هم بچه‌ها را فراموش کرده است. آخرین فیلم‌هایی که در این ژانر یادم می‌آید، به بیست سال قبل برمی‌گردد!
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار