در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

قرار نیست همه فیلم‌های ایران در جشنواره فیلم فجر اکران شوند/ در ۳۱ استان به صورت همزمان بهترین فیلم ها را در سینماهای مردمی اکران خواهیم کرد

قرار نیست همه فیلم‌های ایران در جشنواره فیلم فجر اکران شوند/ در ۳۱ استان به صورت همزمان بهترین فیلم ها را در سینماهای مردمی اکران خواهیم کرد

 

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه 12 بهمن‌ماه با حضور دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سی و ششمین جشنواره فیلم فجر موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 12 بهمن‌ماه بود که با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

داروغه زاده با اشاره به اینکه امسال جشنواره با شکوهی خواهیم داشت، گفت: آیین نامه ها و مقررات جشنواره امسال نسبت به سال گذشته از ثبات بیشتری برخوردار بود.

وی با بیان اینکه سینما فیلم حقیقت از دل جشنواره فجر بیرون آمده است اظهار کرد: تغییرات سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده است.

 دبیر جشنواره سی و ششمین فیلم فجر با اشاره به اینکه قرار نیست در همه حوزه‌ها برنده داشته باشیم، خاطرنشان کرد: هر منتقدی می‌تواند نقد خود را داشته باشد و قرار نیست همه فیلم‌های ایران در جشنواره اکران شوند.

داروغه زاده با اشاره به اینکه بیشتر ناراحتی ها از این بود که در روزهای اخیر طیفی در مقالات خود نوشتند که در جشنواره فیلم‌های ولنگار فرهنگی خواهیم داشت، در حالی که اینگونه نیست گفت: در ۳۱ استان به صورت همزمان بهترین فیلم ها را در سینماهای مردمی خواهیم داشت.

دبير سی و ششمین جشنواره فيلم فجر تصریح کرد: بعد از انقلاب، بيشترين دستاورد نسبت به همه حوزه ها در سينما بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۲ فیلم سینمایی داستانی در بخش مسابقه به رقابت با هم خواهند پرداخت بیان کرد: در بخش مسابقه، بهترین فیلم ها به رقابت با هم خواهند پرداخت، امسال فیلم های خوب و تاثیرگذاری داریم، هر فیلمی نقد مثبت، منفی، طرفدار و مخالف دارد.

 داروغه زاده با اشاره به اینکه ظرفیت پیش فروش بلیت های جشنواره امسال بسیار بالا بود ادامه داد: کودکان و دانش‌آموزان به صورت رایگان در نوبت صبح می توانند فیلم های مربوط به خود را ببینند.

 دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه در این جشنواره فیلم‌های ولنگار فرهنگی نداریم افزود: فیلم های دارای مجوز ساخت را می توان نقد کرد، اما نقد باید منصفانه باشد.

 محمد رضا شاه حسینی منتقد سینما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در روز نخست افتتاحیه جشنواره فیلم فجر شرایط یخ زده حاکم بود، گفت: امسال ۲۲ اثر گلچین شده و به رقابت با هم خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه سناریوهای متفاوتی در جشنواره وجود دارد گفت: در سناريوی اول کاخ جشنواره به کوخ تبدیل شده است، در سناریوی دوم شرایط گلخانه ای رقم زده می شود به طوری که صنعت سینما را گل و بلبل نشان می دهند.

این منتقد سینما با اشاره به اینکه در جشنواره قرار است رقابت اتفاق بیفتد، لذا قرار نیست آثار گلچین شود ادامه داد: یک سری از آثار از رقابت جا مانده‌اند.

داروغه زاده در ادامه برنامه افزود: دلیلی وجود ندارد که فیلم قبل از اکران توسط منتقدین دیده شود، زیرا کارشناسان وزارت ارشاد یکبار فیلم‌ها را کارشناسی و بررسی کرده اند که همه نه کارشناس وزارت ارشاد، بلکه افراد فرهنگی و مورد وثوق هستند، بنابراین با اجازه این افراد فیلم‌ها اکران می‌شود و فقط منتقدین پس از اکران اجازه نقد دارند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به تغییر ذائقه مردم و مخاطبان سینما گفت: سینما به اندازه مخاطبین خود تنوع دارد و برای تمام ذائقه‌ها تهیه کنندگان باید فیلم بسازند، در تمام زمینه‌ها از سرگرمی گرفته تا آموزشی و فرهنگی فیلم‌هایی ساخته شده است.

وی ادامه داد: تا کنون فیلم‌های درخشانی در سینمای ایران ساخته شده است که در سطح جهانی دیده شده اند. در حوزه مقاومت و دینی نیز فیلم‌های قابل توجهی عرضه شده و من اعتقاد دارم سینمای پرافتخاری را داریم، به طوریکه پس از انقلاب در مقایسه با سایر بخش‌ها، سینما بیشترین موفقیت را داشته است.

 داروغه زاده با اشاره به اینکه فیلم‌های این دوره، امید بخش هستند تصریح کرد: در این دوره از جشنواره فیلم‌های امید بخش زیادی داریم، به طوریکه تلاش شده همه بخش‌ها به تصویر کشیده شود.

 وی با اشاره به اینکه جشنواره تا چه حد همسو با نام انقلاب اسلامی است، افزود: در ایّام دهه فجر مهم‌ترین جشن مربوط به جشن سینمایی است و این امر نشان می‌دهد که سینما به انقلاب اسلامی ادای دین کرده است.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ادامه داد: جشنواره فیلم فجر امسال با مضامین انقلاب اسلامی مرتبط است و چند فیلم با مضمون مقاومت در جشنواره وجود دارد که به طور مستقیم به موضوع انقلاب اسلامی می‌پردازد، همچنین فیلم‌ها در موضوعات دیگر نیز به نوعی با آرمان‌های انقلاب اسلامی هم خوانی دارد.

 داروغه زاده گفت: پرداخت به آسیب‌های اجتماعی نیز از وظایف سینما نسبت به انقلاب اسلامی و نظام است.

محمدرضا پورصباغ منتقد سینما در ادامه برنامه در گفت و گویی تلفنی اظهار کرد: جشنواره امسال از عنان گسیختگی که در سال‌های پیش به آن دچار بود، رها شده است و تا حدودی به صورت معقول‌تر برگزار شده است.

وی ادامه داد: هر سال استعداد‌های جدیدی وارد سینمای ایران می‌شوند، اما در جشنواره فجر بخشی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است و عدم توجه به این موضوع آسیب‌های زیادی را ایجاد می‌کند و دایره جشنواره را محدود می‌کند.

 پورصباغ افزود: دبیر جشنواره نباید به عنوان روابط عمومی یک فیلم خاص عمل کند، بلکه باید هنربان جشنواره باشد.

داروغه زاده در پاسخ به نقد پورصباغ گفت: امسال سه فیلم اولی داریم که وارد بخش مسابقه شده اند و چهار فیلم نیز مربوط به پیشکسوتان است که در این بخش حضور داشته اند.

وی افزود: در سال‌های گذشته هم بخشی مربوط به سال اولی‌ها نبوده و این یک تصمیم کارشناسی است ولی امسال سعی شده بیشترین تغییر رخ دهد.

دبیر سی و ششمین جشنواره جشنواره فجر گفت: قبل از شروع جشنواره امسال درخواست‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه سیمرغ‌ها به پنج سیمرغ کاهش پیدا کند و بخش فنی در جشن خانه سینما مورد ارزیابی قرار بگیرد که با آن مخالفت کردیم.

وی ادامه داد: امسال سیمرغ‌ها کاهش نداشته، بلکه تعدا فیلم‌ها ٣٢ فیلم به ٢٢ فیلم تغییر پیدا کرده، همچنین امسال برای اولین بار فیلم‌های کوتاه داستانی و فیلم‌های مستند و یک انیمیشن سینمایی نیز وارد بخش مسابقه شده اند.

داروغه زاده تاکید کرد: امسال سیمرغ برای بهترین فیلم اول، نیز در نظر گرفته شده است تا استعداد‌های درخشان سینما کشف شوند.

 وی با اشاره به انتقادهای وارد بر هیئت داوران گفت: امسال شش نفر از هفت داور از اهالی سینما هستند و دولتی نیستند که فیلم‌ها ممیزی بخورند.

 داروغه زاده در واکنش به بازار سیاه بلیط جشنواره فیلم فجر گفت: بلیط‌ها به قیمت‌های گفته شده خریداری نشده است، همچنین امسال بیست درصد از بلیط‌ها به صورت تکی در گیشه‌ها فروخته شده و ده درصد به این بخش افزوده شده است.

  وی همچنین در پاسخ به این سوال که دو فیلم سال گذشته که توسط هیئت داوران رد شده بودند، چرا امسال حضور دارند گفت: دو فیلم امپراطور جهنم و شعله ور پارسال به دلیل اینکه ناقص بودند رد شدند، اما امسال هیئت داوران در مورد آن‌ها تصمیم گیری کردند.

 دبیر سی و ششمین جشنواره جشنواره فجر در پایان تاکید کرد: جشنواره به تغییرات کارشناسی احتیاج دارد، چرا که این جشنواره جدا از سینمای ایران نیست و نسبت به نظرات و پیشنهاد‌ها باز است و از گفت و گو استقبال می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار