یادداشت؛

گارد هسته‌ای آمریکا تهاجمی‌تر می‌شود

از نگاه روس‌ها‌، رویکرد ترامپ مبتنی بر اصل عدم توازن هسته‌ای است که با اصل «‌برابری هسته‌ای‌» که در جریان جنگ سرد، شوروی و امریکا آن را به مثابه بهترین راه برای تضمین صلح پذیرفتند، در تعارض کامل قرار دارد.

گارد هسته‌ای آمریکا تهاجمی‌تر می‌شودبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزنامه جوان در شماره امروز خود طی یادداشتی از «سید‌رضا میر‌طاهر» نوشت:

سند جدید هسته‌ای امریکا موسوم به «‌بازنگری وضعیت هسته‌ای» روز جمعه 13 بهمن (2 فوریه) منتشر شد. این چهارمین بازنگری جامع پنتاگون در زمینه قدرت نظامی هسته‌ای امریکا است که در راستای سیاست دونالد ترامپ برای افزایش قدرت نظامی و تقویت نقش تسلیحات هسته‌ای در راهبرد امنیتی امریکا تدوین شده است. به گفته پنتاگون، استراتژی هسته‌ای دولت ترامپ در بخش نظامی نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش تسلیحات بازدارنده هسته‌ای در سه عرصه زمینی، هوایی و دریایی است. در این سند تصریح شده که امریکا باید قابلیت‌های استراتژیک هسته‌ای هوایی، دریایی و زمینی در اختیار داشته باشد.


ترامپ اخیراً با دفاع از طرح تقویت قدرت هسته‌ای امریکا گفت: به عنوان بخشی از برنامه دفاعی، ما باید تسلیحات هسته‌ای خود را به روزرسانی و تقویت کنیم و همچنین آنها را برای ایجاد بازدارندگی در برابر هرگونه اقدام خصمانه‌، تقویت کرده و قدرتمند‌ سازیم. سند هسته‌ای جدید پنتاگون جایگزین سند قبلی می‌شود که در سال 2010 در دوره ریاست جمهوری «‌باراک اوباما‌» به تصویب رسید. طبق این سند، ساخت تسلیحات جدید هسته‌ای و پاسخ هسته‌ای به حملات استراتژیک مهم غیرهسته‌ای مدنظر قرار گرفته است. در حالی که در سند قبلی، حمله هسته‌ای به عنوان آخرین چاره مدنظر بود، در این سند تصریح شده که کارکرد زرادخانه هسته‌ای امریکا، بازدارندگی است و اگر بازدارندگی جواب نداد و به عنوان مثال ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، دستور حمله غیرهسته‌ای بزرگی علیه امریکا و متحدان ناتو را صادر کند، به روسیه حمله هسته‌ای شود.


بدین ترتیب استراتژیست‌های هسته‌ای امریکا بر این گمان هستند که این سند باید روسیه را از این توهم خارج سازد که قادر است حمله هسته‌ای پیش‌دستانه به خاک اروپا انجام دهد. این سناریو در عین حال برای توجیه عملیاتی کردن تسلیحات هسته‌ای بیشتر البته با قدرت کمتر (در کنار حدود هزار موشک هسته‌ای عملیاتی که در حال حاضر در زرادخانه هسته‌ای امریکا موجود است) در نظر گرفته شده تا بر جدی بودن حمله پیش‌دستانه هسته‌ای تأکید شود. در این سند تصریح شده که «‌امریکا فقط استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در شرایط بسیار دشوار برای دفاع از زیرساخت‌های حیاتی امریکا، متحدان و شرکایش در نظر می‌گیرد. شرایط سخت می‌تواند شامل حملات استراتژیک غیر هسته‌ای باشد. حملات گسترده غیرهسته‌ای شامل حمله به مردم و زیرساخت‌های امریکا، متحدان و شرکایش است ولی به آن محدود نمی‌شود.»‌کینگستون ریف، مدیر بخش تحقیقات خلع سلاح در انجمن کنترل تسلیحات امریکا معتقد است، این سند سناریویی را به وجود می‌آورد که براساس آن امریکا ممکن است از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند، بنابراین خطر استفاده از تسلیحات هسته‌ای را افزایش می‌دهد.


همچنین در این سند بر جایگزینی نیروهای هسته‌ای با نیروهای جدید تر از جمله ساخت موشک‌های هسته‌ای جدید تأکید شده است. از این سند می‌توان دریافت که امریکا رقبای اصلی هسته‌ای خود را روسیه و چین می‌داند و برای مقابله با توان روزافزون آنها حاضر است روی سیستم‌های تسلیحاتی جدید، از جمله کلاهک‌های هسته‌ای کم قدرت برای سامانه‌های موشکی دریایی «‌ترایدنت- دی 5‌» و همچنین موشک‌های کروز دریا پرتاب «‌توماهاوک‌» دارای کلاهک هسته‌ای، سرمایه‌گذاری کند. ترامپ در عین حال آشکارا خواهان توسعه و تقویت زرادخانه هسته‌ای امریکا شده ودر مقابل برکاهش یکجانبه تسلیحات هسته‌ای روسیه تأکید کرده است. ترامپ با اشاره به کاهش توان امریکا در تولید سلاح‌های هسته‌ای تأکید کرده که این وضعیت را تغییر خواهد داد. این به معنای تلاش جدی امریکا برای افزایش و نوسازی زرادخانه هسته‌ای امریکا خواهد بود. کما اینکه امریکا قصد دارد ظرف 10 سال بیش از 350میلیارد دلار برای نوسازی زرادخانه هسته‌ای خود هزینه کند. از نگاه روس‌ها‌، رویکرد ترامپ مبتنی بر اصل عدم توازن هسته‌ای است که با اصل «‌برابری هسته‌ای‌» که در جریان جنگ سرد، شوروی و امریکا آن را به مثابه بهترین راه برای تضمین صلح پذیرفتند، در تعارض کامل قرار دارد.


ترامپ بر ادامه اتخاذ استراتژی ضربه نخست هسته‌ای به عنوان یک گزینه حیاتی تأکید دارد که به معنای باقی ماندن کابوس حملات هسته‌ای در جهان و تهدیدی آشکار علیه دیگر کشورهای جهان به ویژه قدرت‌های هسته‌ای مانند روسیه و چین تلقی می‌شود. این دیدگاه ترامپ به وضوح در سند «‌بازبینی وضعیت هسته‌ای‌» جدید امریکا منعکس شده است. مایکلا داج از تحلیلگران بنیاد هریتیج می‌گوید:در این سند در خصوص زمان و چگونگی اقدام تلافی‌جویانه احتمالی امریکا، ابهام عمدی ایجاد شده است. دولت ترامپ به طور آشکار دیگر کشور‌‌‌‌‌ها را تهدید کرده که قادر است به بهانه دفاع از امنیت ملی خود و یا متحدانش اقدام به حمله پیش‌دستانه هسته‌ای نماید. با این حال مفاد این سند که در راستای خواسته‌‌‌‌‌ها واهداف هسته‌ای ترامپ تدوین شده مخالفان جدی نیز دارد. کما‌اینکه جمعی از سناتورهای امریکایی نیز با ارسال نامه‌ای به ترامپ‌، اعلام کردندکه انتشار این سند هسته‌ای می‌تواند منجر به ایجاد جنگ جهانی هسته‌ای در جهان شود.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

یادداشت روزنامه جوان درباره سند جدید هسته‌ای آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار