رویترز: سرنوشت رویاپردازان آمریکایی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت با ادامه اختلافات در آمریکا درباره نسل دوم مهاجران غیرقانونی در این کشور، سرنوشت آن‌ها همچنان مشخص نیست.

وضعیت رویاپردازان آمریکایی همچنان در هاله ای از ابهام قرار داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در گزارشی نوشت: کنگره آمریکا نتوانست این هفته به پیشرفت قابل توجهی برای توافق با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره وضع 700 هزار رویاپرداز مهاجر آمریکایی دست یابد. ترامپ روز جمعه اعلام کرد که تا ضرب الاجل ماه بعد، اتفاقی خوشحال کننده در این باره رخ نخواهد افتاد.

 در این گزارش امده است: هنوز مشخص نیست که آیا دست نیافتن به توافق درباره وضع مهاجران در آمریکا، امکان تعطیلی دوباره دولت فدرال را در هفته آینده به دنبال خواهد داشت یا خیر. با این حال این مسئله موجب نگرانی رویاپردازان، کسانی که به طور غیرقانونی در زمان کودکی وارد آمریکا شده اند، شده است.

ترامپ سال گذشته اعلام کرد که تا پنجم ماه مارس به برنامه مصوب دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای حمایت از رویاپردازان در برابر اخراج از آمریکا پایان خواهد داد و کنگره آمریکا را ترغیب به اقدام در این خصوص پیش از تاریخ مقرر کرد. هرچند اقدام ترامپ نتیجه چندانی در برنداشت.

ترامپ در سخنرانی خود در ویرجینیا و در جمع مقامات گمرکی و مرزی گفت ما به دنبال دستیابی به توافق در این باره هستیم. وی همچنین دموکرات ها را عامل پیدایش وضع بغرنج و دشوار کنونی دانست.

او افزود من فکر می کنم دموکرات ها به دنبال استفاده از این موضوع برای دستیابی به مقاصد سیاسیشان در انتخابات هستند. من واقعا نسبت به راهکار نشات گرفته از دیدگاه دموکرات ها در این باره خوشحال نیستم.

دموکرات ها نیز بارها اعلام کرده اند که آنها به دنبال دستیابی به حمایت مکتوب قانونی برای رویاپردازان هستند. طبق برنامه داکا، که اولین بار در سال 2012 در دولت اوباما پیشنهاد شد و به اجرا درآمد، رویاپردازان وضع حقوقی موقت و امکان تحصیل و کار در آمریکا را بدون ترس از اخراج از این کشور را دارند.

جمهوری‌خواهان که کنترل کنگره آمریکا را در اختیار دارند، هنوز نتوانسته اند درباره وضع برنامه داکا و رویاپردازان تصمیم گیری کنند.

تعطیلی ماه گذشته دولت فدرال به علت به  توافق نرسیدن جمهوری‌خواهان و دموکرات ها بر سر لایحه بودجه بود. این وضع نتیجه به بن بست رسیدن مذاکرات نمایندگان کنگره بر سر لوایحی از جمله تمدید اقامت رویاپردازان بود. دموکرات ها معتقدند که داکا، لایحه‌ای است که پیش از تصویب هر بودجه موقتی برای دولت باید تکلیف آن روشن شود، اما دونالد ترامپ گفته حاضر نیست بر سر این لایحه معامله کند.

یکی از مشاوران ارشد جمهوری‌خواه مجلس گفت نمایندگان کنگره به دنبال رای گیری در روز سه شنبه درباره قانونی برای ادامه کار نهادهای دولتی تا بعد از هشتم فوریه ، یعنی زمانی که بودجه موقت به پایان می رسد، هستند.

رویترز در ادامه نوشت: دموکرات ها درباره موضوع مهاجران دارای قدرت نفوذ هستند؛ زیرا رای آنها برای تصویب برنامه های هزینه ای در سنا ضروری است. جمهوری‏‌خواهان سنا از آرای لازم برای تصویب این طرح برخوردار نیستند. مهلت بعدی برای تصمیم گیری در این باره پنج شنبه خواهد بود این در حالی است که دموکرات ها و جمهوری‌خواهان همچنان بر مواضع خود تاکید دارند.

ترامپ به رویاپردازان روشی برای دستیابی به شهروندی آمریکا پیشنهاد کرد که تنها به شرطی امکان پذیر است که وی بتواند بودجه لازم برای دیوار کشیدن در مرز مشترک مکزیک و آمریکا و نیز دیگر اقدامات مربوط به مهاجران  راکه دموکرات ها با آن مخالف هستند، بدست آورد.

ماه گذشته دونالد ترامپ پیشنهاد کرد در صورتی اجازه اقامت 1.8 میلیون رویاپرداز را در این کشور و دریافت شهروندی آمریکا را می دهد که 25 میلیارد دلار برای ساخت دیوار در مرز مکزیک ، ایجاد محدودیت ها بر روی مهاجرت همراه با خانواده و نیز پایان دادن به برنامه دریافت ویزا از طریق برنامه بخت آزمایی را بدست آورد.

با این حال برخی قانونگذاران معتقدند که چارچوب چهار بخشی مهاجرتی ترامپ باید اصلاح شود در حالی که عده ای دیگر خواستار تصویب آن و حتی قوانین سختگیرانه تری در آینده بر روی برنامه مهاجرت هستند.

سناتور جان تون، از اعضای جمهوری خواه سنا در یک عقب‌نشینی  به خبرنگاران گفت اگر ما بتوانیم برنامه داکا و نیز ایجاد مرزهای امنیتی را حل کنیم، این بهترین اتفاق ممکن در این باره خواهد بود.

سناتور جیمز لانکفورد یکی از جمهوری‌خواهانی بود که این هفته اعلام کرد که ترامپ می تواند زمان بیشتری به کنگره برای رسیدن به توافق بدهد و مهلت تصمیم گیری درباره مسئله رویاپردازان را بعد از پنجم مارس تمدید نماید.

ترامپ روز پنج شنبه دوباره تاکید کرد که چهار جز چارچوب پیشنهادی وی باید در توافق اعضای کنگره گنجانده شوند، موضعی که از دید اعضای هر دو حزب قابلیت اجرایی شدن ندارد.

با توجه به تصمیم ماه گذشته دادگاه فدرال آمریکا، که لغو قانون داکا را ممنوع کرد، برخی جمهوری‌خواهان معتقدند ضرب‌الاجل پنجم مارس برای تصمیم گیری در این باره قدرت خود را از دست داد. این بدان معناست که قانون داکا تا زمانی که دادگاه عالی آمریکا در این باره تصمیم گیری نکند، قابل اجرا است و با توجه به شرایط موجود  بعید به نظر می رسد تا پنجم ماه مارس در این باره تصمیم نهایی اتخاذ شود.

در انتهای این گزارش آمده است: تحلیگران احتمال تعطیلی مجدد دولت فدرال در هفته آینده را 65 درصد تعیین کردند. به گفته تحلیگران، جمهوری‌خواهان به دنبال شکست دادن دموکرات ها بر سر قانون داکا هستند، اما به نظر می رسد دموکرات ها تمایل زیادی برای تعطیلی مجدد دولت فدرال همانند ماه گذشته دارند.

انتهای پیام/

گزارش رویترز از وضع نسل دوم مهاجران غیرقانونی آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار