خدایی در گردهمایی دانشجویان ممتاز دانشگاه امیر کبیر؛

بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی رشد علمی کشور است

رئیس سازمان سنجش گفت: 9/1 درصد از پیشرفت علوم در جهان متعلق به فعالیت‌های علمی جمهوری ایران است.

بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی رشد علمی کشور استبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گردهمایی دانشجویان ممتاز دانشگاه امیر کبیر با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب تعداد 175 هزار دانشجو در کشور وجود داشت که این رقم امروز به 4 میلیون و 300 هزار دانشجو افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: طی دهه گذشته بیشترین رشد علمی کشور در زمینه‌های فناوری و صنعت بوده است و متوسط رشد علمی کل کشور 22 درصد بوده که بالاترین میزان رشد علمی در جهان است.

خدایی با بیان اینکه به اعتقاد من بالاترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران رشد علمی است، گفت: 9/1 درصد از پیشرفت علوم در جهان متعلق به فعالیت‌های علمی جمهوری ایران است در حالی‌که جمعیت کشور ما تنها حدود یک درصد جمعیت جهان است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به این مطلب که جذب دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه امیر کبیر بیش از مقطع کارشناسی شده است، بیان کرد: معتقدم مقطع کارشناسی پایه علوم است و نباید از این مقطع غافل شد، در دانشگاه امیر کبیر در سال جاری حدود 1573 نفر در مقطع کارشناسی و حدود 1753 نفر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده‌اند. داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی به طور متوسط یکی از 10 رشته اول خود را به رشته‌های دانشگاه امیر کبیر اختصاص می‌دهند.

خدایی با اشاره به معدل اصلی و معدل موثر در دانشگاه‌ها گفت: به عنوان مثال اگر دانشجویی با معدل 14 از دانشگاه امیر کبیر فارق‌التحصیل شود، معدل موثر آن 15 درج می‌شود که دلیل آن کیفیت این دانشگاه است. دانشگاه امیر کبیر از این نظر جزء 3 دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود که معدل موثر آن تا این اندازه با معدل اصلی تفاوت دارد، در الپمیاد‌های علمی هم که تنها شامل آزمون‌های تستی‌ نیست از نظر تعداد قبولی دانشجویان این دانشگاه جزء 3 دانشگاه برتر کشور است.

جذب دانشجوی خارجی اهمیت دارد

 رئیس سازمان سنجش آموزش کشور به اهمیت جذب دانشجوی خارجی پرداخت و افزود: دانشگاه‌های جهان تقریبا 30 تا 35 درصد منابع خود را از شهریه دانشجویان داخلی و 30 درصد آن را از دانشجویان خارجی به دست می‌آورند باید بیشتر به موضوع جذب دانشجوی خارجی پرداخته شود.

خدایی با بیان اینکه سیاست اصلی ما در بحث پذیرش دانشجو برگزاری آزمون‌های استاندارد است، گفت: تمایل داریم سازمان سنجش صرفا برگزار کننده آزمون‌ها بوده و نحوه گزینش و جذب دانشجو بر عهده دانشگا‌ه‌ها و مردم باشد. اعتقاد داریم مدل پذیرش دانشجو را باید تقاضا مشخص کند، هر رشته‌ای که در آن تقاضای بیشتری وجود داشت، طبیعتا‌ رتبه بالاتری داشته باشد.

خدایی با اشاره به این مطلب که در بحث پذیرش دکتری قرار بود نحوه پذیرش را تغییر دهیم که مانع شدند، گفت: تعدد قوانین و سهمیه‌ها یکی از مسائلی است که سازمان سنجش را به شدت دچار مشکل کرده است، در ایران بالاترین میزان قوانین در پذیرش دانشجو وجود دارد و مجلس در این مورد قوانین متعددی را گذاشته است. طبیعتا‌ دانشگاه‌های برتر ما بیشتر تحت تاثیر این قوانین دست و پا گیر قرار می‌گیرند.

وی با بیان این مطلب که دانشجو را در کشور تهدید نمی‌بینیم، گفت: ملت ایران تمایل زیادی به تحصیلات داشته و برای آن هزینه می‌دهند و این وظیفه دانشگاه‌ها را سنگین می‌کند.

خدایی یادآور شد: در بحث تولیدات و رشد علمی از لحاظ کمی وضعیت مطلوبی داریم، امیدواریم این فعالیت‌ها به حل مشکلات کشور کمک بیشتری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار